ناامیدی از پیدا کردن شغل، بازار کار استان را خلوت کرد


نیمی از جمعیت زنان فعال ۱۸ تا ۳۵ سال بیکارند

جویندگان کار در بهار امسال نسبت به زمستان ۲ واحد درصد کمتر شدند که عمده این کاهش از ناحیه زنان بوده است. در بهار امسال ۴۶.۶ درصد از زنان ۱۸ تا ۳۵ سالی که به بازار کار برای پیدا کردن شغل مراجعه داشتند، موفق به پیدا کردن شغل نشدند.

به گزارش کرمان نو، بنا به اطلاعات ارائه شده از سمت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال نسبت به زمستان ۲ واحددرصد کمتر شده است.
به گفته جعفر رودری، نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمان در بهار امسال به ۳۹.۲ درصد رسیده که ۲ واحد درصد نسبت به فصل زمستان با عدد۴۱.۱ درصد کاهش یافته است. این کاهش جویاندگان کار در استان کرمان درحالی صورت گرفته که متوسط نرخ مشارکت اقتصادی در کشور در بهار امسال ۴۰.۹ درصد است.
بررسی اطلاعات این سازمان نشان می‌دهد که این کاهش نرخ مشارکت بیشتر ناشی از کاهش نرخ مشارکت اقتصادی زنان است، چرا که نرخ مشارکت اقتصادی زنان از ۱۵.۳ درصد در زمستان به ۱۲.۳ درصد در بهار ۱۴۰۱ رسیده است . این کاهش در مردان به مراتب کمتر بوده و عدد شاخص نرخ مشارکت اقتصادی مردان از ۶۷.۷ به ۶۶.۳ درصد رسیده است.
همزمان با کاهش جویندگان کار در بهار امسال که به گفته رودری ناشی از ناامیدی از پیدا کردن شغل است، نرخ اشتغال در استان افزایش یافته و این دو موجب کاهش نرخ بیکاری استان از ۱۱.۲ در زمستان به ۸.۷ درصد در بهار شده است.
جزییات بیشتر آمار اشتغال در استان گویای این امر است که تقریبا نیمی از جمعیت زنان فعال استان در بازه زمانی ۱۸ تا ۳۵ سال بیکارند. به طور دقیق نرخ بیکاری زنان فعال ۱۸ تا ۳۵ سال در استان کرمان عدد ۴۶.۶ است که فاصله زیادی با میانگین کشوری ۲۸.۳ درصد کشوری دارد.
شایان ذکر است که نرخ بیکاری جمعیت مردان فعال ۱۸ تا ۳۵ سال عدد ۲۰.۳ درصد که فاصله ۴ درصدی با میانگین کشوری ۱۶.۶ درصد دارد.
وضعیت تحصیلی بیکاران در استان گویای این امر است که بیشترین بیکاری در مقطع کارشناسی و ۵۳ درصد از بیکاران است، تحصیلاتشان در مقطع کارشناسی است . سهم بیکاری این مقطع در کشور حدود۲۹ درصد است که فاصله معنی‌داری با استان کرمان دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=96561
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.