پیش‌بینی رشد 23درصدی بودجه هزينه‌ای استان كرمان در بودجه 98

مركز اطلاع‌رساني، روابط‌عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور در گزارشي تفضيلي، نقش و سهم هر استان را در لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ كل كشور را منتشر كرد.

در لايحه بودجه ۱۳۹۸ كل كشور، مجموع اعتبارات هزينه‌اي و تملك دارايي‌هاي استان‌ها به ۳۸۵ هزار ميليارد ريال افزايش يافته است كه اين رقم در مقايسه با قانون بودجه ۱۳۹۷ كه بيش از ۳۴۱ هزار ميليارد ريال بوده كه حاكي از رشد ۱۳ درصدي است. به گزارش سازمان برنامه و بودجه كشور، اعتبارات هزينه‌اي اين بخش نيز از ۱۰۴ هزار ميليارد ريال به ۱۲۷ هزار ميليارد ريال و اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي از ۲۳۶ هزار ميليارد ريال به ۲۵۷ هزار ميليارد ريال افزايش يافته است.
براساس اين گزارش، در قسمت اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي استاني هم، اعتبارات قانون استفاده متوازن از امكانات كشور براي توازن بخشي در شاخص‌هاي برخورداري به ميزان ۵ درصد رشد دارد، كه اين اعتبارات، صرف ارتقاي شاخص‌هاي برخورداري در شهرستان‌هاي زير متوسط كشوري مي‌شود.
همچنين اعتبارات مربوط به توسعه ورزش همگاني از ۹۳۰۰ ميليارد ريال به ۱۲۰۷۰ ميليارد ريال افزايش داشته كه حاكي از رشد ۳۶ درصدي در اين بخش است.
اين گزارش مي‌افزايد كه در قسمت اعتبارات هزينه‌اي، افزايش حقوق كاركنان دولت به ميزان ۲۰ درصد پيش‌‌بيني شده است. علاوه بر اين، افزايش سهم رفاهيات كاركنان و پيش‌بيني اعتبار لازم براي پرداخت فوق‌العاده مناطق عملياتي دفاع مقدس، موضوع ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، براي شش استان كشور و همچنين پيش‌بيني اعتبار لازم براي انجام وظايف و مأموريت‌هاي دستگاه‌هاي استاني از جمله نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌هاي استاني و اشتغال‌زايي و حركت به سمت متعادل‌سازي اعتبارات هزينه‌اي استاني و دستگاه‌هاي ملي از نكات برجسته اين بخش است.
شايان ذكر است كه اعتبارات مربوط به مناطق نفت‌خيز و گازي و محروم نيز از ۵۰۸۰۰ ميليارد ريال به ۵۵۰۰۰ ميليارد ريال افزايش پيدا كرده است كه رشدي معادل ۸ درصد را نشان مي‌دهد.

پیش‌بینی رشد 17درصدی درآمدهای عمومی استان کرمان در سال آتی
بر اساس این گزارش مقدار اعتبارات تملک دارايي سرمايه‌اي استان كرمان در لايحه بودجه سال آينده، بيش از يك هزار و ۱۵,۴۳۰ ميليارد ريال عنوان شده كه اين رقم در سال‌جاري، (۱۴.۲۶۲ ميليارد ريال) معادل 8.2 درصد رشد را نشان می دهد در حالی که استان یزد، دیگر همسایه کرمان با دارا بودن 4118 میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای در لایحه بودجه 98 نسبت به میزان 3829 میلیارد ریال بودجه سال جاری، 7.5 درصد افزایش داشته است. همچنین در لايحه بودجه ۹۸ و در مقايسه با لايحه بودجه سال گذشته، جايگاه استان یزد از منظر بودجه تملك سرمايه‌اي با سه رتبه ارتقاء از مكان ۲۶ به جايگاه ۲۳ رسيده است.

بودجه هزينه‌اي استان كرمان نیز در سال‌ جاري، ۴۶۵۰ ميليارد ريال برآورد شده كه انتظار می‌رود در سال آينده با ۲۳ درصد رشد، به ۵۷۲۰ ميليارد ريال برسد.

این در حالی است که بودجه هزینه ای استان یزد، دیگر همسایه استان کرمان از ۲۳۰۰ ميليارد ريال در سال جاري به ۲۷۹۰ ميليارد ريال در لايحه ۹۸ ارتقاء يافته است.

این گزارش همچنین نشان می دهد درآمدهاي عمومي استان كرمان در سال‌جاري حدود ۲۵۰۴۰ ميليارد ريال بوده كه این رقم در لايحه بودجه سال آينده به ۲۹۲۸۰ ميليارد ريال افزايش می‌یابد. این بدان معناست كه این عدد رشد ۱۷ درصدي را برای سال آینده در این بخش برای استان دربر خواهد داشت.

با توجه به اینکه ميانگين رشد درآمد‌ها براي استان‌ها در كشور ۱۹ درصد در نظر گرفته شده، ميزان رشد درآمد‌ها براي استان یزد و در لايحه بودجه ۹۸ عدد ۲۱ درصد را نشان مي دهد كه به اين ترتيب در زمينه رشد درآمد و در مقايسه با استان کرمان رشد كمتري داشته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=24355
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.