کارفرمایان کرمانی در اکثر شغل‌ها از اتباع بیگانه ‌استفاده می‌کنند

به گزارش تسنیم، محمدرضا جهانگیری صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت با بیان اینکه مهارت‌آموزی یک موضوع اساسی در توسعه کشور است و امروز همه به این باور رسیده‌اند اظهار داشت: سال گذشته 60 ساعت دوره مهارتی جدای از سیستم درسی دانش‌آموزان در مدارس گذاشته شد.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم که دانش‌آموزان باید بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی از مدرسه یک مهارت را داشته باشند گفت: حذف کنکور بدون تقاضا حذف می‌شود اما امروز می‌بینیم که عده زیادی از خانواده‌ها و دانش‌آموزان متقاضی شرکت در رشته‌های تجربی و شرکت در کنکور هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه حدود سه سال است که شعار حذف کنکور داده می‌شود اما می‌بینیم عملا هیچ اتفاقی نخواهد افتاد چرا که خود مردم تقاضا دارند افزود: طرح ایران مهارت برای معرفی شغل‌های مختلف به دانش‌آموزان اجرا شده و نتایج خوبی هم داشته است.

وی با بیان اینکه امکان وجود مدرسه تیزهوشان مهارتی در استان هست و ما در سال تحصیلی جدید پیشنهاد دایر شدن آن را داده‌ایم تاکید کرد: شغل افراد باید بر اساس سلایق و علایق فرد ایجاد شود و این اتفاق ایجاد انگیزه بیشتر برای کار کردن می‌کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه انتخاب شغل مسئله مهمی است گفت: در جامعه افراد زیادی وجود دارند که از شغل خود ناراحت هستند و اگر از ابتدا در انتخاب شغل دقت می‌کردیم امروز این اتفافات نمی‌افتاد.

وی با بیان اینکه در دانشگاه‌های استان کرمان دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای تشکیل شده و انواع مهارت‌ها و شغل‌ها به آنها معرفی و از آنها برای ثبت‌نام در دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای تقاضا می‌شود افزود: به تنهایی امکان پاسخگویی به نیازهای مهارتی کشور را نداریم و بهره‌وری دولت پایین است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه در استان کرمان حدود 600 موسسه خصوصی  مهارت‌افزایی داریم که بیش از 65 رشته را آموزش می‌دهند گفت: جلوی توسعه کمی آموزشگاه‌ها در استان گرفته شده و به کیفیت آنها پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه بدون انسان توسعه یافته جامعه توسعه یافته نخواهیم داشت و یکی از راه‌های رسیدن به توسعه مهارت‌افزایی است افزود: اجرای طرح کارآفرین مهارت بنیان در استان آغاز شده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه تمام مراکز آموزشی مهارتی ما آمادگی کامل برای پذیرش متقاضیان مهارت‌افزایی را دارند بیان کرد: افزایش بهره‌وری در کشور مورد تاکید است که این موضوع هم با مهارت‌افزایی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های مختلف آموزش‌های مهارتی مورد نیاز آن شهرستان برگزار می‌شود و به‌عنوان مثال در شهربابک کارگاه آموزش خیاطی در حال برگزاری است افزود: خانواده‌ها باید فرزندان خود را ترغیب به گذراندن دوره‌های مهارتی کنند چرا که به آینده شغلی آنها کمک می‌کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان یادآور شد: امسال با همکاری وزارت کشور و در استان‌ها دفتر اجتماعی استانداری در حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی 10 پایگاه و خانه مهارت راه‌اندازی شد و دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی در حاشیه شهرهای جیرفت و سیرجان نیز در برنامه سال جاری اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان است گفت: در زندان‌های استان و شهر کرمان نیز دوره‌های مهارتی برگزار می‌شود که بعد از رهایی از زندان منجر به شغل شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه نیاز به راه‌اندازی نهضت مهارت‌آموزی در کشور هستیم و باید همه با هم دست به دست هم بدهیم تا مهارت افراد در جامعه افزایش پیدا کند افزود: ما باید نیروی ماهر برای تولیدکنندگان تربیت کنیم و صرف تحصیلات دانشگاهی جوابگوی تولید کشور نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه امروز می‌بینیم که در اکثر شغل‌ها از اتباع بیگانه استان استفاده می‌شود و دلیل اصلی آن نبود مهارت در بین افراد جامعه ایرانی است گفت: هزار و 173 مدرسه طرح ایران مهارت را برگزار کردند که شامل بیش از 130 هزار نفر در سال تحصیلی قبل می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید نیز این طرح پیگیری می‌شود افزود: همکاری خانواده‌ها در اجرای بهتر طرح بسیار موثر است تا فرزندشان شغل آینده خود را بهتر انتخاب کنند.

وی افزود: تعهد ما در مهارت‌آموزی سربازان در استان کرمان امسال 8 هزار و 650 سرباز است که از سال گذشته این طرح در کشور آغاز شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=31004
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.