۶۰ درصد از پسته رفسنجان در انبارها ماند؛ اما پسته رکورددار صادرات شد؛


آمار صوری گمرک روی صادرات پسته

 علی‌رغم آنکه طبق اعلام گمرک بیشترین میزان صادرات کشور در چهارماهه نخست ۱۴۰۳ به پسته با ۲۷۳ میلیون دلار اختصاص داشته که مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی استان علت این افزایش را افزایش ارزش گمرکی پسته از ۷ دلار به ۹ دلار خوانده است. تیرماه امسال رئیس‌دفتر اتاق بازرگانی رفسنجان اعلام کرده بود که ۶۰ درصد پسته سال گذشته در انبارها باقی‌مانده است.

 آمار گمرک نشان می‌دهد در ۴ماهه نخست سال جاری، حجم تجارت خارجی کشور به ۳۶ میلیارد دلار رسید که از این میزان ۱۷.۵ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی و ۱۸.۵ میلیارد دلار مربوط به واردات بوده است. باتوجه‌به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت از مجموعه صادرات کشور در بازه زمانی مورد بررسی ۲ میلیون و ۲۲۶ هزار تن به محصولات کشاورزی به ارزش یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشته است.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد روند صادرات محصولات کشاورزی در چهارماهه نخست ۱۴۰۳ از لحاظ وزن ۲۲ درصد و از حیث ارزش ۳۲ درصد افزایش داشته است.

 داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد بیشترین میزان صادرات در بازه زمانی مورد بررسی به پسته با ۲۷۳ میلیون دلار اختصاص داشته و با این شرایط پسته در رتبه اول صادرات محصولات کشاورزی کشور قرار گرفته است.

 حجم زیادی از پسته امسال توسط تجاری از کشور صادر شده که در مقابل تعهد ارزی خود واردات کالا انجام می‌دهند و این موضوع هم باعث شده که رقابتی بین آنها و صادرکنندگان واقعی پسته که واردات نمی‌کنند، به وجود بیاید. طبیب‌زاده معتقد است افزایش ارزش گمرکی پسته سود تجارت پسته را به حداقل ممکن رسانده و کار را برای تجار واقعی سخت کرده است. او دراین‌رابطه گفته است: «برای تاجری که واردات در مقابل صادرات انجام می‌دهد باوجوداینکه هر کیلو پسته را با قیمت پایین‌تر از ارزش گمرکی به فروش می‌رساند، ولی به دلیل اینکه در واردات سود خوبی می‌برد، لذا این ارزش گمرکی تعیین شده برایش به‌صرفه است، اما این در خصوص صادرکننده تخصصی پسته صدق نمی‌کند و سود آنها به حداقل کاهش‌یافته است.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=120541
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.