کرمانی‌ها تا پایان خرداد ۲۱۱ هزار میلیارد تومان در بانک سپرده کردند


استان هشت در جمع ۱۰ استانی که پول‌هایشان را در بانک نگه می‌دارند

براساس داده‌‌های بانک مرکزی ۲۱۱ هزار میلیارد تومان تا پایان خردادماه در بانک‌های استان کرمان است. این رقم ۴۲ برابر اعتباری است که برای کارهای عمرانی در قالب بودجه استانی به کرمان می‌دهند، با این رقم می‌شود بیش از ۲۰۰ تقاطع غیر همسطح مثل همین شهدای خلبانی که ۹ سال مانده است، ساخت اما این سرمایه هنگفت به جای حرکت به سمت کسب و کار و یا مشارکت در پروژ‌ه‌های سرمایه‌گذاری در بانک مانده است.

به گزارش کرمان‌نو، حساب بیشتر شرکت‌هایی بزرگ حتی هلدینگ‌هایی بزرگی مثل فملی، گل‌گهر و گهر زمین در تهران است. نه کرمان اکثر شرکت‌ها خصولتی در استان‌ها حساب‌های اصلی‌شان را در تهران نگه می‌دارند و نتیجه آن شده که پایتخت به‌تنهایی ۶ هزار و ۱۵ هزار میلیارد تومان پول در بانک‌هایش داشته باشد. بعد از آن استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، مازندران، آذربایجان شرقی و کرمان هستند.
 مقدار پول موجود در بانک‌های استان که به‌صورت سپرده ارزی و ریالی نگه‌داری شده است تا خردادماه امسال ۲۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است. میزان تسهیلات پرداخت شده نیز در این ماه ۱۵۹ هار میلیارد تومان بوده است. نسبت تسهیلات به سپرده‌های استان بعد از کسر سپرده قانونی ۸۵.۴ درصد است و با وجود پول در بانک‌ها، بانک‌های استان از پرداخت تسهیلات امتناع می‌کنند، آن هم در شرایطی که بسیاری از واحدهای تولیدی درگیر نقدینگی هستند. اینکه این تسهیلات صرف چه اموری شده و درصد هر بخش چیست، اطلاعاتی از آن در دسترس نیست اما بایستی توجه کرد که متأسفانه رویه بانک‌های استان بدین صورت است که شرکت‌های بزرگ کرمانی تسهیلاتشان را از بانک‌های استان دریافت می‌کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=121212
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.