انتقادها از برجام در کرمان ادامه دارد/ برجام ستیزان

رضا عبادی زاده-
با گذشت بیش از سه ماه از اجرایی شدن برجام، انتقادها از آن و نتایج این اتفاق بزرگ بیش از پیش شده است. برخی ائمه جمعه استان کرمان در نمازجمعه های هفته گذشته شدیدا از دولت و برجام انتقاد کردند و در روزهای پیش برخی نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی انتقاد از برجام را ادامه دادند.
انتقادات برجامی ائمه جمعه
پس از ائمه جمعه، حالا نوبت به برخی نمایندگان استان کرمان رسیده تا از برجام و عملکرد وزارت خارجه کشورمان انتقاد کنند. بلوکه شدن ۲ میلیارد دلار از دارایی های ایران توسط امریکا، جرقه ای بود تا انتقادها از برجام و دیپلماسی دولت در کرمان اوج بگیرد. امام جمعه های رفسنجان و بافت بیشترین انتقاد را از روحانی داشتند. حجت‌الاسلام عباس رمضانی‌پور امام جمعه رفسنجان نتایج برجام را منفی خواند و خطاب به روحانی گفت که اگر مسئولی مانند صالحی و سیف در مورد برجام اظهارنظری خلاف میل رئیس‌جمهور کند با او مقابله می‌شود و می‌گوید زیاده‌روی کرده است، مگر از برجام چه به شما بزرگواران رسیده است. وی همچنین دولت را به استفاده از برجام در انتخابات متهم کرد و تصریح کرد: کسانی که دل در گرو آمریکا دارند به عقل بیایند و بدانند آمریکا به هواداران خود از جمله حسنی ‌مبارک و صدام هم رحم نکرد. حجت‌الاسلام علی مهدی‌زاده امام جمعه بافت اما تندتر از دیگر ائمه جمعه صحبت کرد. وی گفت که طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی هیچ‌چیز اتفاق نیفتاده و جای تأسف است که رئیس جمهور در سمنان برجام را یک افتخار سیاسی و حقوقی برای ملت می‌داند و باید گفت، جناب روحانی آیا دست در دست گرگ قرار دادن و لبخند زدن با او افتخار سیاسی است؟ امام‌ جمعه بافت تأکید کرد: بعد از ۳۷ سال عزت و شرف کشور خدشه‌دار شدن افتخار سیاسی است؟ آیا قلب راکتور اراک را در مقابل هیچ و پوچ در بیاوریم، این افتخار سیاسی است و سانتریفیوژها را در مقابل هیچ و پوچ به حداقل برسانیم این افتخار حقوقی است؟!
امامان جمعه شهرهای جیرفت، سیرجان، شهربابک، عنبرآباد و امام جمعه موقت کرمان هم از نتایج برجام انتقاد کردند. اما این پایان انتقادات برخی مسئولان کرمانی از برجام نبود. در چند روز اخیر سه نماینده استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، شدیدا از برجام انتقاد کرده اند. شایان ذکر است دو تن از این نمایندگان در مجلس دهم حضور نخواهند داشت. هفت نماینده دیگر استان هم اگرچه انتقادی از برجام نکردند اما از نتایج آن دفاع هم نکردند.

امیری نماینده کهنوج:
رهبری گفتند آمریکا قابل اعتماد نیست اما دولت مردان ما به ادامه مذاکره اصرار داشتند
حجت الاسلام محمدرضا امیری کهنوج، نماینده کهنوج، قلعه گنج، فاریاب، منوجان و رودبار در مجلس نهم در ارتباط با برجام و نتایج آن به «پیام ما» گفت: بین مردم بروید تا ببینید برجام مثبت بوده یا خیر. این نماینده حاضر به صحبت بیشتر در این ارتباط با پیام ما نشد اما وی به پایگاه خبری ناب نیوز گفت: قبل از اینکه مذاکراتی صورت بگیرد و زمانی که بحث برجام مطرح بود، رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند که آمریکا قابل اعتماد نیست اما اصرار دولت مردان ما براین بود که مذاکرات ادامه یابد و درراستای تعهداتی که در برجام داده بودند، سانتریفیوژ ها در نطنز، فردو و اراک برداشته شد.
حجت الاسلام امیری کهنوج با تاکید براینکه خباثت و ناپاکی دولتمردان آمریکا از همان ابتدا بر ما روشن و مشخص بود افزود: امام راحل دولتمردان آمریکا را مثال سگ زدند که اگر مقاومت کنی عقب نشینی می کند اما اگر شما عقب نشینی کنید، حمله خواهد کرد؛ این تصویری است که ایشان از دولت آمریکا برای ما تعیین کرد لذا بهترین راه برای مسئولین و دولتمردان ما همان است که امام خمینی و سپس رهبر معظم انقلاب ترسیم نمودند. گفتنی است این نماینده موفق نشد رای مردم را برای راهیابی به مجلس دهم کسب کند.
پورابراهیمی نماینده کرمان:
برجام در عمل هیچ سودی برای کشور نداشته است
محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نهم هم از برجام انتقاد کرد. آنطور که پایگاه اطلاع رسانی پورابراهیمی نوشته، این نماینده در واکنش به غارت دو میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکایی ها با ابراز نگرانی از عدم برخورد جدی دولت با این اقدام آمریکایی ها، بیان کرد: اگراین اقدام مقابله جدی در پی نداشته باشد نگران این هستیم که اقدامات بعدی در حوزه دیگر توسط سایر کشورها بر علیه ایران صورت گیرد. وی با بیان اینکه برجام دستاورد قابل توجهی برای ایران نداشته است، خاطر نشان کرد: اینکه بخواهیم همه چیز برجام را منفی بگیریم کار درستی نیست و در موراد اندکی برجام یک سری تاثیرات دربرداشته است اما آن قدر ضعیف هستند که نمی توان روی آن ها حساب کرد. پورابراهیمی توضیح داد: آن چیزی که در خصوص برجام اتفاق افتاده است چیزی نیست که ما انتظار داشتیم ، به عبارتی در عمل؛ موضوع برجام هیچ امتیاز مثبتی برای کشور نداشته است که بتوانیم به واسطه آن مشکلات کشور از جمله سوئیفت، مشکلات نقل و انتقال وجوه نقدی و هم چنینی حضور شرکت های خارجی که قبلا با تهدید آمریکایی ها امکان پذیر نبود را حل کنیم. پورابراهیمی تصریح کرد: در حال حاضر آن چیزی که از برجام بر زمین نشسته است قابل توجه نیست چرا که فقط موارد بسیار نادری از مفاد برجام محقق شده است که همین مقدار ضعیف هم آن قدر شکننده است که نمی توان به آن اتکا کرد.
آذین نماینده رفسنجان:
اینکه هیات ایرانی برای دریوزگی به آمریکا برود هیچ سودی نخواهد داشت
حسین آذین نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس نهم اما انتقادات بسیار تندی از دولت و مذاکره کنندگان ایرانی داشت. آنطور که سایت آرمان کرمان نوشته وی گفت: غارت اموال ایران هم زمان با مذاکرات برجام صورت گرفته و جالب است که اعلام این خبر با حضور هیئت ایرانی در آمریکا همراه می شود. نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این اقدامات تاییدی بر بد عهدی آمریکاست چرا که در برجام آمریکا متعهد شده بود تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکند اما با این اقدامات برجام را نقض می کنند. آذین بیان کرد: تیم مذاکره کننده باید اقدام متقابل انجام دهد و این که هیئت ایرانی برای دریوزگی به آمریکا برود هیچ سودی نخواهد داشت چرا که آمریکا مثل سگ می ماند اگر به شما حمله کرد فرار کردید به دنبال شما می آید اما اگر رو به روی آن بیاستید عقب نشینی می کند.
وی تاکید کرد: ایران نباید در مقابل آمریکا عقب نشینی کند بلکه باید به صورت عمل و عکس العمل برخورد کند متاسفانه بخشی ازاقداماتی که قبلا صورت گرفته به صورت برگشت ناپذیر است مثل پر کردن قلب رآکتور مرکزی اراک با بتن اما باید توجه داشت که سایر اقدامات با گذر زمان برگشت پذیر هستند. وی افزود: مسئولین وزارت خارجه باید بدانند اگر امروز آمریکا با ایران بر سر یک میز برای مذاکره نشسته است تنها به دلیل داشت قدرت موشکی ایران است در غیر این صورت ایران عراق یا افغانستانی دیگر بود.
نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: معاون وزیرامور خارجه وقت آمریکا در پاسخ به یک سوال مبنی بر این که اگر تحریم ها علیه ایران جواب داده چرا آن ها را تشدید نمی کنید، میگوید ایران یک برگ برنده دارد و آن هم غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم توسط ایران می باشد و علتی برای حضور در مذاکرات است. آذین ابراز کرد: متاسفانه تاکنون در عمل هیچ تعهدی صورت نگرفته و تنها بر روی کاغذ بوده ، نه سوئیفت آزاد شده و نه هیچ سود دیگری نصیب ایران نشده است بلکه سبب پررویی و گستاخی بیشتر آمریکا هم شده است. آذین در انتخابات مجلس دهم به نفع حسینی کنار کشید، اما حسینی رای نیاورد.
روحانی درباره برجام چه گفته بود؟
حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان چندی پیش در سمنان از برجام شدیدا دفاع کرده بود. وی گفته بود: اگر کسی برای برجام نقدی دارد، برای زمان پیش از تصویب آن است؛ امروز زمان اجرای برجامی است که همه از جمله مقام معظم رهبری، مجلس و شورای عالی امنیت ملی آن را تأیید کرده‌اند.
روحانی همچنین درباره منتقدان برجام هم گفته بود:برای من جای تعجب است که برخی می‌خواهند به گونه‌ای القاء کنند که ملت ایران پیروز نیست بلکه آمریکا پیروز است. برای من جای تعجب است که برخی‌ می‌گویند دیپلمات‌های ایرانی پیروز نیستند بلکه صهیونیست‌ها پیروز هستند؛ کجا رفت تعصب ملی و غیرت دینی؟ چرا واقعیت‌ها را برای مردم نمی‌خواهند روشن کنند و چرا در برابر عظمت ملت ایران که یک موفقیت بزرگ تاریخی به دست آورده است نمی‌خواهیم سر فرود آوریم.

نماینده ولی فقیه در سپاه ثارالله استان:
با برجام یک چه گلی بر سر مردم زدید که دنبال برجام دو و سه هستید
نماینده ولی‌فقیه در سپاه ثارالله استان کرمان هم روز گذشته شدیدا از برجام انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام محسن زاده گفت: کسانی که دل به سفره ی غربی ها بستند برجام دو، سه و چهار را مطرح می کنند که به فرموده رهبر فرزانه انقلاب اینها یعنی پذیرش رژیم صهیونیستی یعنی فاتحه انقلاب اسلامی را خواندن و به ارزش های و آرمان های آن پایان دادن. وی ادامه داد: با برجام یک چه گلی بر سر مردم زدید و چه گره ای از مشکلات آنان برداشتید که دنبال برجام دو و سه هستید؟ محسن زاده به مذاکره اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با جان کری وزیر امور خارجه شیطان بزرگ اشاره کرد و گفت: کری می گوید قرار نبود در برجام دلارهای آمریکا بر روی ایران باز شود آن روزها هم همین را می گفتند؛ اما مسئولان کشور کسانی را چنین مسائلی مطرح می کردند دلواپسان می خواندند.



لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=157

نظرات بسته شده است.