برگزاری همایش جرایم فضای مجازی با اولویت موضوعات اقتصادی در کرمان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: در برنامه‌های سال ۱۴۰۰ برگزاری همایش جرایم فضای مجازی با اولویت موضوعات اقتصادی در دستور کار است.

به گزارش کرمان نو، سیدمهدی قویدل در نشست هم اندیشی با رییس مرکز داوری اتاق بازرگانی استان کرمان اظهار کرد: یکی از برنامه‌های سال های گذشته معاونت پیشگیری از وقوع جرم، تعامل و همگرایی با اتاق بازرگانی بوده که ماحصل آن برگزاری نشست ها و تدوین کتب علمی بوده است.

وی با بیان اینکه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان بر اساس برنامه و راهبرد پیش می رود، گفت: در موضوعات پیشگیری هر یک از همکاران صاحب تجربه و توانمندی هستند و نقش مهمی را در حیطه فعالیت خود ایفا می کنند، ضمن اینکه علاوه بر برنامه های سال های گذشته، در سال جدید دارای برنامه های ابلاغی در دو حوزه زنان و کودکان و جرایم سایبری و اقتصادی نیز هستیم.

این مقام قضایی تصریح کرد: در سال گذشته و در قالب سند تحول قوه قضاییه هفت ماموریت بسیار مهم از سوی رییس قوه قضاییه اعلام شده که یکی از این ماموریت ها محوریت پیشگیری از وقوع جرم است و در این زمینه ۳۶ راهبرد مربوط به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم می باشد که در ۱۲ مورد به صورت مستقیم و مجری و در ۲۴ مورد نیز همکاری خواهد داشت.

قویدل با تاکید بر اینکه مهمترین مسئله راهبردی سال ۱۴۰۰ با محوریت اقتصاد و پشتیبانی از فعالان اقتصادی می‌باشد، گفت: در برنامه‌های سال جاری که منطبق با سند تحول قوه قضاییه خواهد بود، پیشگیری از جرایم مرتبط با کسب و کارهای اینترنتی، ارائه راهکارهای پیشگیری از شیوه های نوین کلاهبرداری در فضای مجازی و… به صورت ویژه پیگیری خواهند شد که رفع تعارض منافع موارد مربوط به مسئله تجاری و بازرگانی و جرایم فضای سایبری بر اساس پرونده‌های جاری در سطح استان و ارتقای آگاهی‌های حقوقی و عمومی در جامعه صنفی و بازرگانی که به نوعی مرتبط با برنامه‌های معاونت هستند پیگیری خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان همچنین تصریح کرد: در برنامه‌های سال ۱۴۰۰ برگزاری همایش جرایم فضای مجازی با تکیه و اولویت موضوعات اقتصادی در دستور کار معاونت قرار گرفته است، ضمن اینکه از طرح های ابتکاری در حوزه قضایی نیز با حمایت از سرمایه گذاران و شناسایی نقاط ضعف و خطر های ایمنی در مراجع کاری که منجر به بروز حوادث کارگری می شود نیز استقبال خواهد شد.

قویدل در ادامه یادآور شد: در سال جدید همچنین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در قالب جشنواره طرح پیشگیری؛ از طرح های ابتکاری و پیشگیرانه کاربردی حمایت خواهد کرد و برخی از طرح هایی که در سال های گذشته در سطح استان برگزار شده و نتایج بسیار خوبی دریافت کرد، امسال نیز این پروژه با راهبری و نظارت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان و در راستای حمایت از تولید و اقتصاد استان اجرا خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان افزود: همچنین جهت حمایت از تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها که شعار سال ۱۴۰۰ می باشد برنامه‌های اثربخشی در دستور کار این معاونت قرار دارد که یکی از این موارد در بحث پیشگیری از قاچاق کالا و حمایت از مراکز تولیدی می باشد و مجموعا ۶۰ برنامه در حوزه های قضایی استان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

قویدل با اشاره به اینکه سامانه جامع ارتباط مردمی(سجام) نیز در انعکاس همه مسائل پیشگیرانه بسیار کمک کننده خواهد بود، بیان کرد: در قالب سامانه سجام گزارش تخلفات و مشکلات نیز دریافت و به دادستان ها ارجاع می‌شود و خوشبختانه تمامی داستان‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی در جریان روال کار سامانه‌ سجام قرار دارند، از این رو انتظار ما این است که با عضویت در این سامانه مشکلات و موانع حوزه اقتصادی و تولیدی نیز منعکس شود.

وی سپس به برگزاری نشست های شورای پیشگیری از وقوع جرم در همه حوزه های قضایی استان اشاره و تاکید کرد: به طور کلی هر موردی که احساس ‌شود منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی و معضلاتی در جامعه خواهد شد در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم مطرح و با تعامل مدیران ارشد استان و شهرستان‌ها بررسی و پیگیری می شود.

قویدل ادامه داد: یکی از مباحثی که در نشست های شورای پیشگیری از وقوع جرائم بررسی می شود،  کوتاهی مسئولین دستگاه هایی است که اهمال کرده و یا مانع تراشی می‌ کنند و این مشکل ممکن است در آینده موجب بروز موانعی برای تولید کنندگان و اقتصاد استان و کشور شود. اقدامات پیشگیرانه و حمایتی جهت جلوگیری از ورشکستگی فعالان اقتصادی مد نظر قرار دارد.

این مقام قضایی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تفاهمنامه همکاری میان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اتاق بازرگانی، اظهار کرد: در بند ۱۱ و ۱۲ این تفاهم‌ نامه تعامل نظام‌ مند و مستمر جهت اطلاع از مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی سرمایه‌ گذاری و ایجاد سازکار اخذ ایده ها و نوآوری به منظور اقدامات پیشگیرانه و حمایتی در جهت جلوگیری از ورشکستگی و ارائه راهکارهای قانونی برای تداوم فعالیت فعالان اقتصادی، توسط اتاق استان مد نظر قرار دارد.

وی ادامه داد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان از ظرفیت اتاق بازرگانی جهت اجرای برنامه های علمی و همایش های کاربردی استفاده خواهد کرد، همچنین در سال جدید بنا داریم همایش منطقه‌ ای در راستای پیشگیری از قاچاق کالا، سوخت، مواد مخدر و ورود غیرمجاز اتباع بیگانه را با مشارکت استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، یزد و خراسان در دستور کار قرار دهیم.

قویدل بیان کرد: امیدوارم پیرو اهداف تفاهم نامه مشترک با اتاق بازرگانی بتوانیم برنامه‌های خود در حوزه حمایت از تولید و اقتصاد را پیش ببریم ضمن اینکه در سال جدید به دنبال تدوین طرحی هستیم تا الزامات تغییر رویکرد همکاران قضایی و مدیران اجرایی به منظور اولویت بخشی به اقدامات پیشگیرانه را شناسایی و تدوین کنیم و در این خصوص از نظرات جامعه علمی و نخبگان استقبال می کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در پایان گفت: در راستای تحقق شعار سال 1400 مبنی بر حمایت از تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، جلسه ای با حضور دادستان ها و روسای حوزه های قضایی استان و فعالان اقتصادی برگزار خواهیم کرد تا به صورت شفاف مشکلات آن ها بیان و چاره اندیشی شود.

در این نشست همچنین “منصور سالاری” رییس مرکز داوری اتاق بازرگانی کرمان اظهار کرد: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی دارای وظایف تعریف شده ای است که خدماتی را به فعالان اقتصادی ارائه می کند.

وی تاکید کرد: فعالان اقتصادی در سال‌های گذشته متحمل ضربات متعددی شده اند از این رو می توان در نخستین جلسه ای که با حضور این فعالان و مقامات قضایی برگزار می شود، مشکلات آن ها در زمینه تولید و اقتصاد بررسی و آسیب‌شناسی شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=69304
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.