محمدرضا فرشچیان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار:


ترویج در وزارت جهاد کشاورزی جز بخش‌های منسوخ شده است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با تأکید بر این نکته که ترویج در وزارت جهاد جز بخش‌های منسوخ شده است، معتقد است برای اینکه پسته به سرنوشت فرش دچار نشود بایستی تعاملات صادرکنندگان با کشاورزان ایجاد شود و آموزش‌ها و ترویج‌هایی دررابطه‌با میزان و زمان مصرف سموم به کشاورزان ارائه شود.

به گزارش کرمان‌نو، زمانی اسم ایران با اسم فرش، پسته و زعفران می‌شناختند. سرنوشت فرش بر کسی پوشیده نیست و حالا طبق آژیرهایی که چه در زمینه برگشت پسته به علت باقی‌مانده سموم و چه در کوچک‌شدن سایز به علت کم‌آبی داده سده، سرنوشت پسته هم در خطر است.

برخلاف آمریکا که صادرکننده پسته، همان تولیدکننده است در ایران این دو بخش جداست و با مشکل خرده‌مالکی کشاورزی نیز در گیر است. این مسائل از دید رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در همایش سلامت محصولات کشاورزی مشکل اصلی پسته ایران است.

دیدگاه و رویه صادرکنندگان با تولیدکنندگان جداست. کشورهای توسعه‌یافته به سمت محصولات ارگانیک رفتند، سلامت و افزایش طول عمر در کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه جداست و در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ میزان سموم و آفت‌کش‌ها به نصف می‌رسد، مسائل که در ایران به علت جدا بودن تولیدکنندگان از صادرکنندگان به آن توجهی نشده است.
فرشچیان در این همایش ۳ چالش را پیش روی صادرکنندگان می‌بیند. اول آنکه کشاورزان زمانی که کالا نیاز نیست، محصول را به بازار عرضه نمی‌کنند و محصول را بلوکه می‌کنند، بازه‌های خاص مثل عید چینی‌ها و کریسمس که به علت بلوکه محصول در ایران زمانی محصول به این بازارها می‌رسد که کشورهای مقصد توسط رقبا اشباع شده است. مشکل دوم تولیدنشدن محصول با استانداردهای بین‌المللی برای محصولی است که ۹۰ درصدش صادراتی است. چالش سوم از دید فرشچیان انتظارات تورمی کشاورزان است.

به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار انتظارات تورمی در سال‌های گذشته این مسئله را به کشاورز دیکته کرده که کالای بد در انتهای محصول قیمتش از کالای خوب در ابتدای عرضه بیشتر بوده است، این مسئله هیچ انگیزه‌ای برای بهبود کیفیت برای کشاورزی ایجاد نکرده است.

فرشچیان در این همایش معتقد است اگر بخواهیم پسته به سرنوشت فرش دچار نشود بایستی هر چه سریع‌تر تعاملات بین صادرکنندگان و کشاورزان در جهت ترویج ایجاد شود و محصول پسته با استانداردهای بین‌المللی تولید شود.

پیشنهادات فرشچیان به‌عنوان رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار برای ارتباط با کشاورزان در این همایش خرید جنس به‌صورت دلاری و یا خرید جنس با قیمت پنج ماه بعد است تا به هر شکل ممکن جلوی انبار و بلوکه‌شدن محصول توسط کشاورز گرفته شود.

او در این همایش با بیان اینکه برای صادرکننده ایرانی که ازیک‌طرف با تحریم خارجی و ازیک‌طرف با تحریک داخلی می‌جنگند دیگر توانی برای التماس‌کردن به کشاورز برای تحویل جنس ندارد، خطاب به کشاورزان پسته گفت: ببینید فرش را به چه سرنوشتی تبدیل کردند، اجازه دهید پسته به این وضع دچار نشود.

 عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور؛ باقیمانده سموم در گلخانه‌ها ۴ برابر مزرعه است

 جنوب کرمان رتبه اول گلخانه‌های جالیزی کشور را دارد و بناست در برنامه هفتم توسعه کشور ۱۰ هزار هکتار به سطح زیر کشت گلخانه‌های این منطقه که هم‌اکنون ۲ هزار و ۸۹۰ هکتار است اضافه شود. این برنامه‌ریزی در حالی صورت‌گرفته که از دید محمدکاظم رمضانی، عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گلخانه ریسک کامل است و میزان باقیمانده سموم محصولاتش ۴ برابر مزرعه است.

 کرمان حرف از بهشت معدنی بودن می‌زند؛ ولی حتی در برنامه‌های بالادستی کرمان بی‌آب را کشاورزی دیدند. در برنامه هفتم توسعه بناست تا ۱۰ هزار هکتار به مجموع گلخانه‌های جنوب کرمان اضافه شود و کرمانی که با تنش آبی مواجه است به مبدأ برای صادرات محصولات جالیزی تبدیل شود.

 در همایش سلامت محصولات کشاورزی تأکید اصلی بر شناخت بازار هدف است. اگر کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته بازار هدف ماست، محصولات سالم ارگانیک ملاک عمل است. کشورهای توسعه‌یافته نیز به سمت کاهش میزان سموم رفتند و با استانداردهایی محصولات کشاورزی وارداتی را از نظر میزان باقیمانده سموم رصد کرده و برگشت می‌زنند.

 کرمان در حالی به سمت توسعه گلخانه‌ها می‌رود که از دید محمدکاظم رمضانی، مدرسی که در همایش سلامت محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده، گلخانه یعنی ریسک بالا در باقیمانده سموم. پژوهش‌های صورت‌گرفته که در این همایش به آن استناد می‌شود نشان داده که در محصولات گلخانه‌ای باقیمانده سموم ۴ برابر محصولات سر مزرعه است. او در این همایش اذعان دارد که اگر یک‌یک در مزرعه تا ۲۰ روز در محصول باقی می‌ماند در گلخانه این سم تا ۵۰ روز ماندگاری در محصول دارد. به گفته او به‌وفور در آب گلخانه‌های که آنالیز سده است سموم کشاورزی دیده شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=119796
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.