بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور را ۴.۲ درصد اعلام کرد


تمام گروه‌های اصلی اقتصاد رشد مثبت داشتند

بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی به قیمت بازار در سه‌ماهه ابتدایی سال ۴.۲ درصد بوده است. رشد تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ حاصل تحقق رشد مثبت ارزش‌افزوده در همه گروه‌های اصلی بوده است.

به گزارش کرمان نو، در این ۳ ماه، رشد محقق شده گروه‌های «نفت و گاز»، «صنایع و معادن»، «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» و «خدمات» نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب معادل ۹.۵، ۳.۶، ۳.۱ و ۱.۹ درصد است. در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ از مجموع ۲۴ گروه اصلی، ۱۴ گروه عمده (با ضریب اهمیت ۸۸.۱ درصدی از شاخص کل) از رشد مثبت تولید برخوردار بوده‌اند؛ از جمله صنایعی که بیشترین سهم را در رشد محقق شده این دوره داشته‌اند می‌توان به «صنایع تولید فلزات اساسی» و «صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی» اشاره کرد. 
 بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) نشان از رشد سرمایه ثابت دارد. در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۳ «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» از رشد ۴.۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار شده است. در این سه‌ماهه رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش اصلی «ماشین‌آلات» و «ساختمان» به ترتیب معادل هفت دهم و ۷.۵ درصد بوده است.
ارزش‌افزوده بخش «صنعت» به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ از افزایش ۳.۱ درصدی نسبت به سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲ برخوردار بود؛ به طور مشخص در این بخش، شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر با اختصاص سهمی معادل ۷۰ درصد از ارزش‌افزوده بخش صنعت نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن، رشدی معادل ۳.۵ درصد را تجربه کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=121955
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.