صنعت پویای خودرو سازی در بم استان کرمان که طی چند ماه گذشته بر اثر تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه کشورمان با حداقل ظرفیت تولیدی خود شرایط سختی را متحمل شده با حمایت جدی دولت و ساز و کارهای فراهم شده برای تأمین قطعه مورد نیاز این صنعت، جان دوباره خواهد گرفت .
متولیان امور بر این باورند که رونق دوباره این صنعت میتواند علاوه بر صیانت از نیروهای چند هزار نفری کاری موجود، در خلق فرصتهای جدید شغلی پایدار در این استان مؤثر افتد و به کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغالزایی اند هم در شرایط کنونی کمک فراوان کند.
بررسی شرایط کاری و مشکلات ۹ واحد تولیدی صنعتی در بم
وزیر صنعت، معدن و تجارت همراه با مدیرعامل شرکت ایران خودرو و معاون شرکت حمایت از مصرف کنندگان، استاندار کرمان و نمایندگان مجلس روز پنجشنبه هفتهای که گذشت از ۹ واحد تولیدی صنعتی از جمله شرکت مخابراتی ارگ جدید، مدیران خودرو، ریگان خودرو، خودروسازان بم، کرمان موتور، قوای محرکه، کارمانیا، آرمان الکتریک و آرمان موتور واقع در ارگ جدید بم بازدید و در خاتمه در دیار با فعالان اقتصادی و خودرو سازان بم مشکلات آنان را بررسی کرد.
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بررسی موانع تولید در این واحدها در ابتدا از کارخانه تولیدی شرکت مخابرات ارگ جدید u.tel بازدید کرد و این کارخانه مودم سازی همراه اول، رل فلشر و ضبط ماشین تولید میکند.
همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت از شرکت مدیران خودرو بازدید کرد که این شرکت هر ساعت ۲۰ خودرو در شرایط ایده آل تولید میکرده و به علت نداشتن قطعات و برخی مشکلات سرعت تولید این کارخانه را اکنون کاهش داده است که خط تولید متوقف نشود.
وزیر صمت بخشهای مختلف شرکت مدیران خودرو از جمله رنگ خودرو و رباتهای ایمنی را مورد بازدید قرار داد که مشکل تأمین قطعات و منابع مالی برای خرید قطعات عمدهترین مشکلات شرکت مدیران خودرو عنوان شد.
ضرورت جبران عقب افتادگیها
مدیر کارخانه ریگان خودرو در این بازدید گفت: نخستین محصولات را با موتور میتسوبیشی در یک سال گذشته تولید کردیم اما به علت برخی مشکلات مالی، تحریمهای ظالمانه و کمبود قطعات به علت تحریمها به تعطیلی خوردیم و پرسنل این کارخانه اینک در حال تعمیرات و فعالیتهای جانبی هستند.
حسین مطهریان افزود: تحریمهای ظالمانه علیه کشور مشکلات بسیاری برای حمل و نقل قطعات خریداری شده به داخل کشور ایجاد کرده و در این زمینه قرار بود تا پایان سال ۱۲ هزار خودرو تولید کنیم که برنامه ریزیها در این زمینه عقب افتاد.
وی ادامه داد: تا ابتدای مهر امسال کارخانه ریگان خودرو قرار بود ۲ هزار خودرو صادرات داشته باشد که به علت مشکل سرمایه در گردش و تحریمها عقب افتاد و این در حالی است که مجوز پیش فروش محصولات به شرکت ریگان خودرو داده نشده و این امر مشکلاتی برای شرکت به وجود آورده است.
کارخانه ریگان خودرو برای نخستین بار صادرات به آفریقا را در برنامه دارد و از سال گذشته موفق به تولید ۴۰۰ خودرو شده که اکنون تولید این شرکت به صفر رسیده است.
مشکل نقدینگی و مواد اولیه
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از خودروسازی بم بازدید کرد که این شرکت به علت مشکل در تأمین منابع مالی و مواد اولیه ۷۰ درصد تولید خود را کاهش داده و تولید آن به ۸۰ خودرو در روز رسیده است.
همچنین در بازدید رحمانی از شرکت کارمانیا مشکل نقدینگی و قطعات عمدهترین مشکل این شرکت عنوان شد و تولید شرکت خودروسازی کارمانیا از تولید ماهانه ۴۰۰ خودرو و ۳۱۰ اشتغالزایی داشته که اینک به صورت کامل متوقف شده است.
رحمانی نیز از شرکت قوای محرکه، آرمان الکتریک (درخت سیم خودرو)، آرمان موتور (صندلی خودرو) و از بخشهای مختلف شرکت کرمان موتور از جمله سالن قطعهسازی و سر سیلندر این شرکت بازدید و مسائل و مشکلات آنان را بررسی کرد.
وزیر صمت گفت: دشمن بدون تردید در جنگ اقتصادی تاکنون شکست خورده زیرا میخواست تا پایان سال ۹۷ تمامی واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک تعطیل و بیکاری در کشور میلیونی شود اما تولید از سال گذشته افزایش داشته است.
رحمانی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در شهرستان بم افزود: ۱۷ ماه جنگ اقتصادی علیه کشور آغاز شده و در این شرایط واردات خودرو را ممنوع کردیم اما واردات قطعه توسط دشمن ممنوع شده، صادرات مواد خام آزاد و صادرات محصول تحریم است.
وی با بیان اینکه برخی از صنایع در شرایط تحریم رونق گرفته اما در نقاطی از جمله خودرو دچار مشکل شدیم اظهار داشت: روحیه جلوگیری از بیکاری کارگران شرکتهای خودروسازی کرمان روحیه رزمندگی و جهادگری است.
ایران خودرو و سایپا به کمک صنایع خودروسازی بم میآیند
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قطعه سازی کرمان به ایران خودرو و سایپا وصل می شود و با بستن چند قرارداد با این شرکتها این منطقه فعال میشود.
رحمانی با بیان اینکه بخشهایی در شرکتهای خودروسازی استان کرمان دیدهایم که میتواند ما را به خودکفایی برساند گفت: اگر ساخت داخل مورد توجه قرار گیرد بهطور قطع به خودکفایی خواهیم رسید.
وزیر صمت در جریان بازدید از شرکت کرمان موتور افزود: برای بومیسازی قطعات خودرو همه باید پای کار بیایند زیرا این امر یکی از راهکارهای رونق تولید است.
وی با اشاره به بازدید از واحدهای صنعتی ارگ جدید بم به ویژه مجموعههای خودروسازی گفت: طی نشستی با این شرکتها مشکلات آنان بررسی و در جهت به حداکثر رساندن ظرفیت تولید آنها تلاش میکنیم.
وی اظهار داشت: مهمترین اقدام ما بومی سازی قطعات است و از ظرفیت منطقه ارگ جدید بم در این زمینه استفاده میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به کارخانه تولیدی مودم در ارگ جدید بم گفت: نمودهای که در این منطقه دیدهایم ما را در ساخت مودم به خودکفایی میرساند.
رحمانی تصریح کرد: قطعه خودرو و وارد نشدن قطعات الکتریکی خودرو عمده مشکلات شرکتهای خودروسازی استان کرمان و منطقه ارگ جدید بم هستند.
وی بیان کرد: طرح نهضت ساخت داخل را امسال راهاندازی کردیم و در قالب یک لایه آن ۱۰ میلیارد دلار واردات را به ساخت داخل تبدیل میکنیم که از این میزان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار مربوط به خودرو است و باید همه افراد در این زمینه بسیج شوند.
عقب افتادگیهای صنایع خودروسازی کرمان جبران میشود
استاندار کرمان با تاکید بر اینکه دولت و نظام نمیگذارند صنایع خودروسازی کرمان تعطیل بماند زیرا عقب افتادگیها را در این حوزه با راهکارهای جدید جبران میکنیم اظهار داشت: ۲ تصمیم خوب با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت گرفته شد از جمله مقرر شد شرکتهای بزرگ ایران خودرو و سایپا برای تأمین قطعات خود با قطعه سازان بم قرارداد منعقد کنند که رونقی به فعالیت صنعتی این منطقه میدهد.
محمدجواد فدائی ادامه داد: تصمیم بعدی نداشتن سقف برای دریافت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ بود و نیاز مالی واحدهای تولید و مشکلات نقدینگی استان را با این اعتبارات رفع میکنیم.
استاندار کرمان گفت: مردم همانگونه که در جنگ نظامی تبعات را تحمل کردند و پیروز شدیم، پیامدهای جنگ اقتصادی را تا رسیدن به پیروزی تحمل کنند.
وی تصریح کرد: با دانش مدیران بومی تلاش میکنیم واحدهای تولیدی نیمه فعال استان کرمان و شهرستان بم فعال شوند که شاهد رونق بیشتری در این حوزه باشیم و امیدواریم تصمیمات وزیر صنعت با خودروسازان بم زودتر اجرایی و مشکلات آنان رفع شود.
تولید قطعات داخلی موتور متحرکه صنعت خودروسازی
فرماندار بم هم با بیان اینکه ۴۳ واحد تولیدی در بم وجود دارد که از این میزان هفت شرکت خودروسازی هستند گفت: ۶ واحد تولیدی خودرو طی سالهای گذشته فعال بودند که چهار شرکت به تازگی غیرفعال شدند و ۲ شرکت اکنون فعال هستند که نگرانیهایی ایجاد کرده که با برنامه ریزی مناسب باید به سمت تولید قطعات داخلی پیش رویم که این امر ضمن رفع کاستیهای صنایع خودروسازی موجب اشتغالزایی ۵۰ هزار نفر در بم میشود.
هادی شهسوار پور با اشاره به اینکه سر سیلندر، شاتون و پیستون در منطقه ارگ جدید میتواند برای خودروسازان بزرگ کشور تولید شود اظهار داشت: زیربنا و امکان بومی سازی قطعات در منطقه ارگ جدید بم فراهم شده و در این زمینه قطعه سازان این شهرستان باید با خودروسازان بزرگ قراردادی امضا و آینده خودروسازی کشور را تضمین کنند.
فرماندار بم ادامه داد: تولید و اشتغال خودروسازی منطقه ارگ جدید بم پس از برجام آغاز به رشد کرد و سال ۹۶ تعداد ۱۱۴ هزار دستگاه خودرو در این منطقه تولید شد و تحریمهای مجدد رقم تولید را در سال ۹۷ به میزان ۸۰ هزار دستگاه رساند و امسال وضعیت بحرانی داریم که هم اکنون میزان اشتغال در خودروسازی از ۱۰ هزار و ۵۰۰ به ۶ هزار و ۷۲ نفر رسیده است.
وی عنوان کرد: ولی در عین حال سال گذشته ۳۳۰۰ میلیارد تومان از محل حقوق گمرکی از شرکت خودروسازی بم پول به حساب خزانه دولت واریز کردیم .
گرچه برآیند گفتههای متولیان امور پیرامون صنایع خودروسازی در استان کرمان به محوریت بم براثر شدت تحریمها طی چند ماه گذشته موجب حرکت لاکپشتی خودروسازی این منطقه از کشورمان شده ولی بازدید اخیر وزیر صمت و برنامه ریزی و ساز و کارهای پیش بینی شده در این سفر نوید بخش جان گرفتن دوباره صنعت محوری و اشتغالزا در بم خواهد بود.