ضربه مهلک نهالستان های غیرمجاز به باغ های کشور

 بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نهالستان‌های غیرمجاز با عرضه نهال‌های آلوده مانع توسعه باغداری کشور شده‌اند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در خصوص صدور مجوز تولید نهال اظهار داشت: به زودی مجوزهای لازم صادر و شاهد آغاز فعالیت گلخانه تولید نهال جیرفت خواهیم بود.

محمدرضا ساردوئی در خصوص باغ مادری نراب جیرفت نیز گفت: همزمان در حال پیگیری برای احداث باغ مادری در روستای نراب هستیم تا بتوانیم چرخه تولید نهال استاندارد و گواهی شده، از تامین پیوندک عاری از ویروس تا تولید نهال گواهی شده را در منطقه ایجاد و تکمیل کنیم تا علاوه بر رفع نیاز باغداران جنوب کرمان، نهال مورد نیاز استان‌های همجوار را هم تامین کنیم.

رییس کمیته نهال جنوب کرمان از مسوولان قضایی و انتظامی درخواست کرد برای حفظ و حراست از باغ‌ها که سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند، با نهالستان‌های غیرمجاز  که در حال تولید و عرضه نهال بدون شناسه هستند، برخورد کرده و مانع فعالیت واحدهای غیرمجاز شوند.

نهالستان های غیرمجاز منشأ آلودگی در باغات

ساردوئی به کشاورزانی که قصد احداث باغ را دارند توصیه کرد: از کاشت نهال‌های غیر استاندارد و بدون شناسه خودداری و نهال مورد نیاز خود را از نهالستان‌های استاندارد که تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی هستند تهیه کنند.

متاسفانه نهالستان‌های غیرمجاز با تولید نهال‌های بی‌کیفیت و حتی گاهی آلوده ضربه سنگین و مُهلکی بر پیکره باغداری کشور وارد می‌کنند که تبعات آن تا چندین سال گریبان‌گیر باغداران خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نهالستان‌های غیرمجاز با عرضه نهال‌های آلوده مانع توسعه باغداری کشور شده‌اند و در این راستا افزایش آگاهی باغداران و نظارت بر عملکرد نهالستان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

گلخانه هوشمند تولید نهال در جیرفت

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت جیرفت نیز می گوید: شرکت کشت و صنعت سطح زیر کشتی بیش از یک هزار و ۴۰۰ هکتار به عنوان یکی از بزرگترین باغ مرکبات کشور شناخته می‌شود که از گذشته تاکنون نقش مهمی در پشتیبانی و حمایت از کشاورزان هفت شهرستان  جنوبی کرمان را بر عهده داشته است.

سیدعبدالرضا موسوی افزود: با توجه به نیاز باغداران جنوب کرمان به نهال استاندارد، در سال جهش تولید احداث گلخانه هوشمند تولید نهال در سطح یازده هزار مترمربع با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار اصله نهال در سال با اعتباری حدود ۸۰ میلیارد ریال از محل درآمدهای شرکت در دستور کار قرار گرفت. پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده عملیات احداث این واحد به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت جیرفت تصریح کرد: در احداث این گلخانه از مدرن‌ترین تجهیزات گلخانه‌ای استفاده شده و پیش‌بینی می‌شود در این نهالستان، نهال گواهی شده عاری از ویروس (با لیبل آبی) تولید و به کشاوزان تحویل داده شود تا شاهد تحولی در صنعت باغداری مرکبات جنوب کشور باشیم.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=51537
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.