تجمع کارگران معدن «سرب و روی» راور مقابل اداره کار


مدیرکل کار: حقوق معوق پرداخت شده و مشکل بیمه هم تا چند وقت دیگر برطرف می‌شود

صبح امروز جمعی از کارگران معدن سرب و روی در اعتراض نسبت به ۲ ماه معوقه حقوق و قطع بیمه تکمیلی و سرویس حمل‌ونقل برای نیروهای جدید اعتراض کردند. این اعتراض در حالی صورت‌گرفته که مصباح، مدیرعامل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با کرمان نو اذعان دارد که کارگران این معدن هیچ‌گونه معوقه حقوقی ندارند و مشکل بیمه تکمیلی این افراد نیز در حال حل‌شدن است.

به گفته مصباح موضوع مطرح شده از سمت نمایندگان این کارگران به او «چرایی حضورنداشتن مدیر معدن در استان است؟»که با پیگیری‌ها انجام شده بنا شده تا مدیر این معدن یک نماینده تام‌الاختیار در استان داشته باشد.

 

مدیر جدید حقوق را کاهش داده

اعتراض اصلی افرادی که مقابل اداره کار جمع شدند حقوق معوق است. این کارگران از راور به کرمان و مقابل این اداره کار آمدند تا پیگیر ۲ ماه حقوق معوق و قطع بیمه‌شان باشند. یکی از کارگران در گفت‌وگو با «کرمان نو» می‌گوید: «نسبت به سال گذشته تولید ما ۲ برابر شده اما مدیرعامل جدید این معدن برخلاف مدیر قبلی نه به ما سبد کالا کارت هدیه داده است و نه هیچ مزایایی، حقوق ما را یک تا ۲ میلیون کاهش داده است مگر می‌شود با ۱۴ میلیون حقوق استخراج زندگی را اداره کرد. تحمل کردیم و اکنون نه‌تنها وضع بهتر نشده بلکه ۲ ماه است که ایشان حقوق ما را پرداخت نکرده و بیمه‌مان را هم قطع کرده است.»

حقوق ۱۴ میلیونی به کجا می‌رسد؟

یکی دیگر از کارگران از مراجعه برای دختر مریضش به بیمارستان و قطع بیمه‌اش می‌گوید، موضوعی که تا قبل از مراجعه اطلاعی از آن نداشته است: «پنج سال بیشتر است که در این معدن زیر کوه با هزار بدبختی کار کردیم، با حقوق ۱۴ تا نهایتاً ۱۶ میلیون تومان، ما به همه چیز معترض هستیم. حقوق ۱۴ میلیونی به کجا می‌رسد که حالا بیمه‌مان را هم قطع کردند، همین هفته قبل دخترم را دکتر بردم که متوجه شدم بیمه نیستم و اجباراً باحال مریض برش گرداندم.» کارگرانی که مقابل این اداره آمدند بیشتر در زیر کوه‌ها و در بخش استخراج کار می‌کنند. خواسته اولیه این افراد پرداخت به‌موقع حقوق و دستمزدی، بیمه تکمیلی و سرویس حمل‌ونقل است. به گفته این افراد کارگرانی که جدیداً مشغول به کار شدند حق استفاده از سرویس را ندارند و باید هزینه بپردازند.

علی‌رغم اینکه کارگران این معدن از حقوق معوقه می‌گویند، مدیرعامل تعاون کار و رفاه اجتماعی تأکید دارد که این افراد هیچ‌گونه حقوق معوقه‌ای ندارند. او در پاسخ به چرایی تجمع این افراد و حضور بیش از ۲۰۰ کارگر از راور به کرمان و مقابل اداره کار می‌گوید: «ما ۱۰ روز قبل از راور بازدید داشتیم که جمعی از این کارگران پیش ما آمدند و از حقوق معوق گفتند، بررسی ما نشان دادند که این افراد یک ماه حقوق معوق دارند که همان موقع بنده با کارفرما تماس گرفتم و همان روز حقوق معوق این افراد پرداخت شد و بیمه‌شان هم به‌حساب واریز شده است. این افرادی که امروز در مقابل اداره کار آمدند هیچ‌گونه حقوق معوقه ندارند و نمایندگانشان که امروز پیش من آمدند موضوعشان صرفاً این بود که چرا کارفرما در جمع ما حاضر نشده است و یکسری مسائلی دیگر که مبنای قانونی ندارد.»

یک نماینده تام‌الاختیار از سمت مدیر تعیین می‌شود

او در ادامه صحبت‌هایش اذعان دارد که در این معدن پرداخت حقوق همواره با یک ماه تأخیر انجام می‌شود و حقوق شهریور این افراد طبق این مسئله تا پایان مهر به آن‌ها پرداخت می‌شود. او با اشاره به بازدید ۱۰ روز قبل خود از این معدن می‌گوید، بعد از یان بازدید قرار دیدار با کارفرمای این کارگران برای پیگیری خواسته‌هایشان گذاشته شده اما به علت لغو پروازها این ملاقات به تأخیر افتاد؛ ولی اکنون در کرمان حاضر است که ما تقاضاهای قانونی کارگران را به او منتقل کنیم. مصباح در ادامه صحبت‌هایش تأکید دارد که با مذاکره با کارفرما بنا شده تا یک نماینده تام‌الاختیار از سمت مدیر معدن در منطقه منصوب شود تا از نزدیک با کارگران در ارتباط باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=122663
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.