رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان؛


معدن بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی، فقط اتلاف منابع است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در اولین رویداد جانبی کرمان ایدکس به‌صراحت اعلام کرد که آینده معدن بدون سرمایه‌گذاری خارجی جز اتلاف مانع و خام‌فروشی چیز دیگری نیست.

به گزارش کرمان‌نو، سید مهدی طبیب‌زاده با بیان اینکه تنها راه نجات استان سرمایه‌گذاری خارجی است، گفت: کرمان که ۶۰ درصد ذخایر معدنی را دارد چرا نتوانسته استان توسعه‌یافتگی باشد؟ ما در کرمان به عمق بیشتر از ۲۰۰ متر نرسیدیم .

طبیب‌زاده با اشاره به این نکته که ایران یک درصد جمعیت کشور و ۷ درصد ذخایر معدنی را دارد؛ اما سهم اقتصاد معدن ما یک درصد است و در دنیا به طور متوسط ۵.۱ درصد، ادامه داد: ۷۵ درصد مالیات استان که به خزانه می‌رود مربوط به ۱۰ معدن است و همه این‌ها یک روز تمام می‌شود و استان گرفتار خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران: تشکیل سرمایه طی یک دهه نصف شده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران در رویداد سرمایه‌گذاری خارجی در اتاق بازرگانی کرمان با بیان اینکه تشکیل سرمایه در کشور روند نزولی داشته و از ۱۷۰ همت در سال ۹۰ به ۹۳ همت در ۱۴۰۱ و در ۱۴۰۲ به ۷۲ همت رسیدیم، گفت: انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری نداریم و این روند امکان سرمایه‌گذاری را سلب کرده است.

صمد حسن‌زاده در این رویداد عنصر اولیه سرمایه‌گذاری را امنیت و ثبات و ارتباط با دنیا دانست و اذعان کرد: انتظار داریم دولت چهاردهم این موضوعات را با برنامه و حفظ اقتدار حل‌وفصل کند.

به گفته حسن‌زاده، در شاخص‌های پایش سرمایه‌گذاری مهم‌ترین عامل تأمین امنیت سرمایه‌گذار است. او دراین‌رابطه ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شاخص امنیت سرمایه‌گذاری ۵.۷ از ۱۰ بوده است که این شرایط برای توسعه و مشارکت سرمایه‌گذاری مطلوب نیست .

به گفته او ایران در شاخص حقوق مالکیت جهانی رتبه ۱۲۴ از ۱۲۵ کشور جهان بوده است.

حسن‌زاده در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های خوب ایران در مسائل معدن و نیروی انسانی، گفت: در شأن جمهوری اسلامی ایران و در شأن ملت ایران نیست که با این محدودیت‌ها، روند نزولی را در اقتصاد کشور تجربه کند .

به گفته او علی‌رغم ظرفیت‌های کشور برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی اما شرایطی در کشور وجود داشته که امکان حضور شرکت‌های خارجی مهیا نبوده است.

آقا‌محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: کرمان تمرکزش را روی جذب سرمایه‌گذار در حوزه معدن بگذارد

آقامحمدی عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بخش خصوصی به‌راحتی می‌تواند رشد اقتصادی ۸ درصد را برای کشور مهیا کند، گفت: برای رسیدن به نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد نیاز به سرمایه‌گذاری داریم؛ اما باید مشخص شده و تقسیم‌بندی باشد، به‌عنوان‌مثال کرمان تمرکزش را برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه معدن بگذارد.

آقامحمدی با بیان اینکه صاحب‌نظران برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاری در هر حوزه را داشته باشند، گفت: برای ساماندهی کرمان تمرکزش را در حوزه معدن بگذارد، پتروشیمی به بوشهر و کفش و چرم را به تبریز واگذار کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید در کشور مجوز دایی انجام شود، گفت: به چه علت برای انجام هر کاری در کشور باید مجوز گرفت و بایستی روحیه‌ای انجام شود که کشور به سمت مجوز زدایی حرکت کنیم.

او با اشاره به حضور ۱۲ شرکت‌ها جی در کرمان از کشورهایی مثل چین و افغانستان و فنلاند اذعان کرد که این شرکت‌ها نباید برای تهیه هر مجوز به دستگاه‌ها مراجعه کنند و بایستی اتاق هر چه سریع‌تر پنجره واحد سرمایه‌گذاری را راه‌اندازی کند .

آقامحمدی با بیان اینکه افغانستانی‌ها فرصت خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری هستند، گفت: بایستی از این ظرفیت استفاده کرد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران دیگر سخنران این رویداد با بیان اینکه بحث جذب سرمایه‌گذاری خارجی بعد از ده سال یا ۱۵ سال دوباره مورد بررسی قرار گرفته، گفت: ما در بخش خصوصی تجربه سال ۹۵ را داریم و ده‌ها هیئت خارجی مراجعه کردند و موفقیت‌هایی هم داشتند؛ اما من فکر می‌کنم حتی اگر در کشور باز شود باز شرایطی برای این جذب مهیا نیست.

فرشید شکرخدایی با تأکید بر ناترازی‌های شدید در ایران، گفت: در سال‌های ۹۵،۹۶ که اقداماتی برای جذب سرمایه با همکاری اتاق ایران و جلال‌پور صورت گرفت ما ناترازی نداشتیم و انرژی فراوان و نیروی کار ارزان داشتیم، آن موقع معادن فراوان و حمل‌ونقل و اقلیم متنوع داشتیم و اکنون از این شرایط صرفاً اقلیم متنوع باقی‌مانده است.

شکرخدایی با بیان اینکه وضع کشور نسبت به قبل مناسب‌تر نیست و تشکیل سرمایه کمتر و سرمایه‌های کشور در حال مستهلک شدن هستند، گفت: در نشست لندن در مورد معدن و پتروشیمی پروژه‌هایی را آماده کرده بودیم؛ اما این طرح‌ها استاندارد اولیه را نداشتند و هیچ‌کدام قابلیت طرح در ۷ دقیقه را نداشتند که این یک ضعف است و بایستی بخش خصوصی ما خودشان را آماده کنند.

جلال‌پور، رئیس اسبق اتاق ایران: بالارفتن از دیوار سفارت برجام را خنثی کرد

رئیس اسبق اتاق ایران با نقل این مثال که سرمایه‌گذاری مثل آهویی است که از بوی شکارچی فرار می‌کند، گفت: از وقتی از دیوار سفارت عربستان بالا رفتیم و موشک ساختیم و نوشتیم اسرائیل باید نابود شود، بستر انجام کار و حضور سرمایه‌گذار کم‌رنگ شد و سرمایه‌گذاری خارجی این درک را داشتند که در ایران فضا برای سرمایه‌گذاری خارجی مهیا نیست.

محسن جلال‌پور در پنل تحلیل و آسیب‌شناسی کشور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی با بیان اینکه تا سال‌های قبل دهه ۹۰ رشد اقتصادی منفی داشتیم و از امضای برجام تا اواسط سال ۹۵ حرکت جهشی در رشد اقتصادی و حضور هیئت‌های خارجی را داشتیم، گفت: ۲۰۰ هیئت به ایران آمدند و نزدیک ۱۴ سفر خارجی داشتیم و همه چیز به سمت جذب سرمایه‌گذاری پیش می‌رفت و صحبت از ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بود؛ اما همه این جریانات به عقب برگشت و از نیمه‌های سال ۹۵ ما عملاً استفاده‌ای از برجام نکردیم.

جلال‌پور با طرح این پرسش که چرا نتوانستیم جذب سرمایه‌گذار داشته باشیم؟ گفت: ما از وقتی از دیوار سفارت عربستان بالا رفتیم و از وقتی که موشک ساختیم و رویش نوشتیم اسرائیل باید نابود شود، این فضا زمینه بستر انجام کار و حضور سرمایه‌گذار را کم‌رنگ کرد و سرمایه‌گذاری خارجی این درک را داشت که در ایران فضا برای سرمایه‌گذاری خارجی مهیا نیست.

جلال‌پور با بیان این جمله که من با بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ سرمایه‌گذار خارجی دیدار کردم و همه علاقه‌مند بودند برای سرمایه‌گذاری در ایران، گفت: به دلیل شرایط ذکر شده ما عملاً از ابتدای سال ۹۵ استفاده‌ای از برجام نداشتیم، این در حالی است که ما تنها کشوریم که کندرویی به نام طالبان و داعش در منطقه نداریم و می‌توانیم ۴۰۰ نفر آدم را پوشش بدهیم و به آن‌ها محصول بدهیم و این برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار جذاب بود.

سید حسین سلیمی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان: هیچ کشوری در دنیا بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق نبوده

سید حسین سلیمی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در پنل تخصصی تحلیل جذب سرمایه‌گذاری خارجی با اشاره به رشد ویتنام، ترکیه و سایر کشورها، گفت: ترکیه چه‌طور توانست رشد اقتصادی را به ۸ درصد برساند؟ صرفاً با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، نه فقط ترکیه بلکه هیچ کشوری در دنیا بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق نبوده است.

سید حسین سلیمی با اشاره به ناترازی‌های برق و گاز در کشور، اذعان کرد: جذب سرمایه‌گذار خارجی فقط بحث مادی نیست، بلکه سرمایه‌گذار با خودش ارتباطات بین‌المللی و تکنولوژی می‌آورد؛ اما وقتی ناترازی برق و گاز داریم و فرد داخلی نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند، چه انتظاری از بخش خارجی داریم؟

سلیمی در این نشست تأکید اصلی‌اش بر فاصله زیاد ایران با سایر کشورها در جذب سرمایه‌گذاری داشت. به گفته او ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم؛ ولی حتی یک درصد سرمایه‌گذاری خارجی را نداریم.

او ادامه افزود: حتی در سال ۹۵ و ۹۶ که اوج جذب سرمایه‌گذاری خارجی ما در کل این سی‌سال بوده است، رقم جذب سرمایه‌گذاری خارجی ما ۵ میلیارد دلار بوده است.

محمد نهاوندیان، رئیس سابق اتاق ایران هم دیگر سخنران این پنل تضمین داد که با کنترل شرایط بتوان به‌راحتی با جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم نرخ تورم را سامان داد و هم عدد رشد اقتصادی را ۲ رقمی کرد.

نهاوندیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تبعات بالارفتن از دیوار سفارت، گفت: آیا افرادی که از دیوار سفارت بالا رفتند، اکنون جوابگوی ضرری که به کشور زدند هستند؟

تأکید اصلی او در این پنل عدم دخالت دولت در تصمیمات و حضور بخش خصوصی پیش از هر تصمیمی اقتصادی بود. نهاوندیان دراین‌رابطه خاطرنشان کرد: اصلاً دولت نمی‌تواند رانندگی کند، حکومت‌ها بسترساز هستند و نمی‌توانند پیشرفت و توسعه را محقق کنند، در واقع حکومت بایستی رفع مانع کند و همیشه به دولت‌ها توصیه شده که موانع را رفع کنند.

معاون اقتصادی استاندار کرمان: کرمان رتبه اول را در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد | افق ما جذب ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی است

امیر حسن‌زاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استان کرمان با اشاره به رتبه اول استان در سال ۱۴۰۱ در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: کرمان در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۷۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده؛ اما این استان نیاز به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی دارد و افق ما جذب این حجم از سرمایه‌گذاری است.

حسن‌زاده با اشاره به ظرفیت مس و شرکت‌های بزرگ، گفت: بیش اصلی ما برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی معدن و صنایع وابسته به معدن است و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دراین‌رابطه صحبت‌هایی یا ما داشته‌اند.

معاون اقتصادی استاندار کرمان در پنل تخصصی تحلیل و آسیب‌شناسی کشور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، دررابطه‌با نیاز کشور به سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: ما در کشور به ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری داریم و در جهت تأمین مالی آن نیاز به جذب سرمایه‌گذاری داریم .

به گفته حسن‌زاده در استان کرمان تاکنون سرمایه‌گذارانی از ۱۲ کشور، المان، سوییس، افغانستان، عمان، افغانستان، چین و غیره سرمایه‌گذاری داشتند و بایستی زمینه برای جذب بیشتر این سرمایه باتوجه‌به وسعت بالای استان فراهم شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=121601
1 نظر
  1. مختار می گوید

    شهبازو معادن سیرجان را حراج کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.