روزهای سخت خرما بعد از رمضان

آنطور که علی‌اصغر موسوی، دبیر انجمن خرمای کشور گفته قیمت خما که توسط دلالان از چند هفته قبل از ماه رمضان به کیلویی ۱۰ تا بیش از ۱۱ هزار تومان رسیده بود، هم‌اکنون و بعد از ماه رمضان که تقاضا برای این محصول به شدت کاهش یافته است، به کیلویی حدود پنج هزار تومان یعنی کمتر از نصف رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در ادامه با توجه به ادامه کاهش تقاضا در فصل تابستان و رسیدن محصول تولید امسال به بازار، قیمت این محصول به حدود دو هزار تومان هم برسد. در حالی که این محصول نهایتا کیلویی هزار تا هزار و 500 تومان از نخل‌داران خریداری می‌شود.

امان از گرما

این کاهش قیمت در حالی رخ داده که در ماه گذشته در برخی مناطق تولید عمده خرما، از جمله جنوب و شرق کرمان، به دلیل گرمای نامتعارف هوا، بخشی از خرمای تولید شده، با مشکل مواجه شد. کمتر از یک ماه پیش بود که مردم مناطق جنوب کرمان اعلام کردند که درختان خرمایشان به دلیل هجوم آفت های جدید دچار آسیب شده و زودتر از موعد پیش های خرما خشك و ثمر خوشه ها قهوه ای رنگ شده و ریزش کردند. مجید فرخی، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب در این خصوص به «پیام ما» گفت که ریزش خرمایی که به وجود آمده غیرطبیعی است و براثر شرایط دمایی، تنش های محیطی، اختاف دمای زیاد شب و روز و دور نامنظم آبیاری به وجود آمده است. در روزهای گذشته هم رسانه ها از به ثمر آمدن پیش از موعد خرما در شهرهای شرق استان از جمله ریگان خبر دادند. این اتفاق در کنار نصف شدن قیمت خرما، نوید سالی سخت را برای نخل داران می دهد.

عرضه خرمای پارسال

از دیگر مشکلاتی که نخل داران در سال جاری با آن مواجه هستند، عرضه خرمای پارسال است. آنطور که دبیر انجمن خرما گفته به دلیل فروش نرفتن همه خرمای تولید شده پارسال در ماه رمضان، این محصول را دلالان با تولید نوبرانه جدید که به تدریج به بازار می‌آید، مخلوط می‌کنند و آن را در بازار عرضه می‌کنند یا آنکه محصولات کهنه را به عنوان تولید جدید می‌فروشند. موسوی مثال زده که یکی از مشتریان ایرانی خرما در اتریش همین اتفاق برایش افتاده بود و در محموله دریافتی‌اش کارتن‌های بسیاری که محصول باکیفیت کمتر و قدیمی‌تر بودند نیز مشاهده شد که حتی باعث شده برای پیگیری این مسئله و ضرر و زیانش به ایران سفر کند. به گفته او، با توجه به نبود بازار مناسب، برخی از نخل‌داران عرصه‌های تولیدی خود را رها کرده‌اند و تولید خرما کاهش پیدا کرده است که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید خرما در سال جاری به ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تن برسد. این اتفاق می تواند باعث افزایش قیمت خرما در سال آینده شود.

فروش خرما به قیمت شلغم

در حالی قیمت خرما به نصف رسیده و نخل داران با مشکل مواجه می شوند که کمتر از یک سال پیش، حبیب نیکزادی، نماینده مردم بم در مجلس از عدم تنظیم بازار خرما انتقاد کرده بود. او گفته بود که خرمای مضافتی از بهترین کالاهای جهانی است اما خرما را به قیمت شلغم می‌فروشیم و نتوانسته‌ایم بازار آن را تنظیم کنیم. در خرما به شرکت‌های تعاونی بسته‌بندی، فرآوری و … نیاز بسیاری داریم و از نظر تخصصی و بنیه فنی باید تعاونی‌ها تقویت شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11744
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.