مدیرعامل آبفا کرمان: امنیت شغلی کارگران معترض را تضمین کردیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان درباره موضوع اعتراض کارگران خرید خدمت این شرکت که هفته گذشته تجمع داشتند گفت: پرداخت حقوق، مزایا و امنیت شغلی این کارگران فعال در شرکت آب روستایی سابق را طی قراردادی با شرکت «تامین نیرو» تضمین کردیم.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، محمد طاهری با تصریح بر اینکه طرف قرارداد این افراد شرکت های پیمانکاری نخواهند بود افزود: مشکل موجود تنها منحصر به استان کرمان نیست و در کل کشور وجود دارد لذا وزارت نیرو تاکید بسیار داشت که تا جای ممکن با کمترین تبعات این نیروها ساماندهی شوند و این اتفاق افتاده است.

سوم آبان ماه جاری تعدادی از کارگران قراردادی (خرید خدمت) که برای شرکت آب و فاضلاب استان کرمان کار می کنند و برخی از آنان می گفتند که سابقه فعالیتشان به بیش از ۲۰ سال و حتی ۲۹ سال بر می گردد، روبه روی استانداری تجمع کردند و خواهان جلوگیری از تغییر وضعیت کاری و قراردادی خود شدند.

این تجمع کنندگان تاکید داشتند که شرکت آب و فاضلاب استان کرمان قصد دارد ادامه وضعیت استخدامی و کاری آنان را از طریق برون سپاری به بخش های خصوصی پیمانکاری تغییر وضعیت دهد.

همان روز خبرنگار ایرنا تلاش کرد با مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان به صورت تلفنی گفت وگو کند و خبر تجمع را با لحاظ سخنان وی منتشر کند که محمد طاهری تاکید داشت در این زمینه تلفنی صحبت نمی کند و روز چهارشنبه هفته گذشته به صورت حضوری مصاحبه خواهد کرد؛ خبرنگار ایرنا نیز روز چهارشنبه هفته گذشته مصاحبه را انجام داد و مدیرعامل آبفا کرمان در مصاحبه ای مفصل هم به این موضوع و هم برخی دیگر مشکلات این حوزه در استان پاسخ داد.

اما از آنجا که این کارگران معترض عمدتا برای شرکت آب و فاضلاب روستایی در گذشته کار می کردند و اینک افزون بر یک سالی است که با شرکت آب و فاضلاب شهری ادغام شده اند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان ابتدای مصاحبه درباره این ادغام و مزایای آن توضیح داد.

طاهری همچنین تاکید داشت که وی و مجموعه وزارت نیرو طی ماه های اخیر تلاش بسیاری کرده بودند تا بتوانند برای این افراد کد و ردیف استخدامی بگیرند اما امکان آن فراهم نشده لذا وزارت نیرو مجبور شده ذیل همین وزارتخانه، شرکتی را ایجاد کند تا کارگران به جای شرکت های پیمانکاری بخش خصوصی، طرف قرارداد  آن شرکت باشند و متضرر نشوند.

چگونگی فرآیند ادغام و مزایای آن

وی توضیح داد: شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری استان کرمان از روز یکم فروردین ماه ۹۹ به صورت یکپارچه و به عنوان شرکت آب و فاضلاب استان درآمد که این اقدام با هدف ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر به مردم روستانشین و جلوگیری از مهاجرت به شهرها صورت گرفت.

طاهری ادامه داد: دلیل دیگر یکپارچه سازی آب و فاضلاب شهری و روستایی، کوچک سازی دولت، کاهش هزینه ها و همپوشانی در حوزه آب شرب بود که مثل سایر دستگاه های استانی و حتی سایر نقاط دنیا تنها یک متولی برای آن ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: همچنین این یکپارچه سازی علاوه بر کوچک سازی دولت در بخش نیروی انسانی، از سرمایه گذاری و هزینه های اضافی جلوگیری می کند و چندین میلیارد تومان از طرح های موازی را کاهش می دهد.

وی تصریح کرد: قبلا به واسطه جدا بودن ۲ دستگاه آب و فاضلاب روستایی و شهری سامانه آبرسانی، تاسیسات و لوله گذاری موازی در روستاها به موازات شهرها ایجاد می شد اما اکنون این موازی کاری‌ها حذف شده لذا سرعت اجرای پروژه ها، رضایت مندی مردم و سرعت خدمات رسانی نیز از هر حیث مطلوب تر شده است.

طاهری با بیان اینکه امیدواریم مسائل ابتدای یکپارچه سازی بسرعت رفع شود افزود: سایر دستگاه هایی که در دهه های گذشته ادغام شدند، هنوز بین واحدهای خود ممکن است چالش هایی داشته باشند اما در حوزه آب روستایی و شهری ماهیت یکی است و به نسبت دیگر دستگاه ها همپوشانی، تعامل و هم اندیشی خوبی (نسبت به زمان یک سال و نیم گذشته از زمان یکپارچه سازی) شکل گرفته است.

تشریح مشکل کارگران معترض 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در ادامه مصاحبه با اشاره به خواسته های کارگران معترض آب روستایی سابق در تبدیل وضعیتشان اضافه کرد: چند حالت استخدام داریم و در این زمینه کارمندان استخدامی در آب روستایی پس از ادغام به آبفا شهری آمدند که استخدام شدند و شرایط بیش از ۹۵ درصد آنان بهتر شده و حتی برای یک نفر نیز کاهش حقوق و مزایا هم نداشتیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: نیروهایی که هفته گذشته اعتراضاتی مقابل استانداری کرمان داشتند ۱۴۰ نفر عمدتا با سوابق بالا و با سابقه فعالیت در جهاد سازندگی، پرکار، پرتلاش و زحمتکش در روستاها هستند اما هیچگاه روال استخدامی را نگذراندند و هیچیک از آنان نیز ردیف استخدامی دولت و شرکت آب و فاضلاب را ندارند.

وی با بیان اینکه یکپارچه سازی آب روستایی و آبفا شهری توسط وزارت نیرو انجام شده و تصمیمی کشوری بوده عنوان کرد: این وزارت برنامه داشت تا جای ممکن با کمترین تبعات نیروهای این شرکت ها را ساماندهی کند و این اتفاق افتاده است.

طاهری با اشاره به ۲ نوع نیروی فعال در آب شهری و روستایی گذشته تصریح کرد: فعالیت هایی ازجمله بهره برداری از چاه های آب، رفع حوادث و اتفاقات شهرها برون سپاری شده اند زیرا انجام این امور دیگر در توان شرکت آب و فاضلاب نیست، چه در گذشته و چه اکنون؛ در همه دستگاه ها نیز برون سپاری برخی فعالیت ها اتفاق افتاده و به بخش خصوصی واگذار شده زیرا دولت توان مالی آن را ندارد و نگهدار خوبی هم نیست.

وی ادامه داد: دولت به شرکت آب و فاضلاب استان کرمان همچون سراسر کشور تکلیف کرده که برخی فعالیت ها را به بخش خصوصی واگذار کند اما همچنان به عنوان کارفرما وظیفه نظارت بر زمان و میزان پرداختی ها را بر اساس قانون داریم.

نوع قرارداد کارگران معترض

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان افزود: این کارگران معترض به خصوصی سازی در قالب نیروی «خرید خدمت» با شرکت آب روستایی پیشین قرارداد داشته اند و چنین قراردادی در شرکت یکپارچه جدید(شرکت آب و فاضلاب استان کرمان) وجود ندارد، این کارگران در زمان شرکت آب روستایی هم تابع نظام هماهنگ دولت و شرکت نبودند و فقط حداقل دستمزد اداره کار را دریافت می کردند.

وی بیان داشت: از روزی که شرکت آب و فاضلاب استان کرمان به صورت یکپارچه درآمده(ادغام شهری و روستایی)، تا شهریورماه امسال با وجود آنکه از یکم فروردین ماه سال ۹۹ باید برخی خدمات برون سپاری می شد با سبک و سیاق گذشته فعالیت ها را انجام دادیم زیرا با همراهی مدیران شرکت آب و فاضلاب استان کرمان، هیات مدیره شرکت و وزارتخانه به دنبال راهی برای استخدام این افراد بوده ایم.

طاهری افزود: متاسفانه قرارداد خرید خدمت دیگر در شرکت یکپارچه وجود نداشت لذا با دهها مکاتبه، نامه، جلسه با حضور معاونان یا مدیران کل آب و فاضلاب کشور به هردری زدیم تا گشایشی انجام شود اما متاسفانه راهی برای استخدام آنان پیدا نشد زیرا کد استخدامی دولت را نداشتند و وزارت نیرو مدعی است که تعداد این افراد در کشور زیاد است.

وی با بیان اینکه کارگران خرید خدمت آب روستایی را به شرک های پیمانکاری واگذار نمی کنیم درحالی که مجوز استخدامی جدید هم نداریم ابراز داشت: وزارت نیرو و آبفا کشور برای رفع مشکل آنان پیشنهاد داد که شرکت سومی به عنوان «تامین نیرو» فقط به عنوان شرکتی واسط با آنان قرارداد ببندند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان افزود: دولت میزان حقوق، مزایا، دستمزد، بیمه، عیدی و پاداش آنان را مشخص کرده اما کارگران یاد شده، با واسطه یک شرکت، حقوق خود را دریافت می کنند.

وی تاکید کرد: لذا در این فرآیند حقوق این کارگران آب روستایی (سابق) کمتر نخواهد شد، بلکه افزایش نیز می یابد و این معترضان به جای آب و فاضلاب با تامین نیرو قرارداد می‌بندند، نه شرکت پیمانکاری و آن شرکت عینا پول را از ما دریافت می کند و به کارگران می پردازد؛ وزارت نیرو نیز امنیت شغلی آنان را تا روز بازنشستگی تضمین می کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79094
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.