مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان:


باید ۲۵درصد حجم چاه‌ها را کم کنیم تا خطر فرونشست از نسل ما عبور کند

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان اذعان دارد که با کاهش ۲۵ درصدی برداشت از چاه‌های کشاورزی و پروانه‌های تازه، حداقل فرونشست از نسل ما عبور می‌کند و به نسل بعد منتقل می‌شود، با وضعیت فعلی و خطر جدی فرونشست زمین در استانی که اکنون رتبه‌دار بیشترین پعنه فرونشینی کشور را دارد، حجم برداشت باید به‌سرعت کاهش یابد.

به گزارش کرمان‌نو، متوسط بارندگی استان ۱۳۰ میلی‌متر است، زیر ۲۵۰ میلی‌متر بارندگی را توسعه باغات نمی‌دهند. کرمان اما به‌قدری توسعه کشت داده و مجوز برداشت آب داده که رتبه چهارم باغات کشور را داد. با وضعیت فعلی و خطر جدی فرونشست زمین در استانی که اکنون رتبه دار بیشترین پهنه فرونشینی کشور را دارد، حجم برداشت باید به‌سرعت کاهش یابد. در نشستی که با همکاری خانه مطبوعات با موضوع فرونشست برگزار شد، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان اذعان کرد که با کاهش ۲۵ درصدی برداشت از چاه‌های کشاورزی و پروانه‌های تازه فرونشست از نسل ما عبور می‌کند و به نسل بعد منتقل می‌شود.

حمید علیدادی‌سلیمانی در نخستین نشست از سلسله‌نشست‌های تخصصی منهای خبر شرایط را بحرانی توصیف می‌کند. سال گذشته ۷۰۰ چته غیرمجاز پرشده و امسال تعداد چاه‌های پیش‌بینی‌شده هزار و ۲۰۰ عدد است. طبق گفته‌های علیدادی سلیمانی در ده سال اخیر با همکاری جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای به‌هیچ‌عنوان اجازه توسعه کشت کشاورزی داده نمی‌شود.

مصرف آب استان کرمان نزدیک ۶.۵ میلیارد مترمکعب است و این‌طور که مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان توضیح می‌دهد برای رسیدن به تعادل باید حجم مصرف به ۴ میلیارد مترمکعب کاهش یابد. این میزان کاهش برابر یک‌سوم حجم مصرف فعلی است. بیش از ۹۰ درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی است و اختصاص بیش از ۱۰ هزار حلقه چاه به کشاورزی در طی این چند سال از دید مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یک اشتباه استراتژیک بوده است. اشتباهی که بعدها با اختصاص بهترین چاه‌ها در نزدیکی کرمان باز به زمین‌های کشاورزی تکرار شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=119224
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.