تبعات قاچاق سوخت در استانهای نزدیک به مرز مثل کرمان تمامی ندارد از جمله صف جلو پمپبنزینها که به همت مدیران و بهکارگیری ابزارهای مختلف سعی شده کاهش یابد؛ اما برخی عوامل مثل خرابی نازلها نیز مانع است.
به گزارش کرماننو به نقل از ایرنا، خرابی نازلهای سوخت همواره از جمله عوامل تشدید مشکلات شهروندان در مسئله سوختگیری در کرمان بوده و هرچند مدیر پیشین شرکت پخش فرآوردههای نفتی کرمان طی سال گذشته تأکید داشت که ساختار و ظرفیت تعمیر نازلهای خراب سوخت را به خود استان آوردهاند تا تسریع شود؛ اما باز تعداد این نازلهای خراب، مسئله و قابل تامل است.
گویا همه استانهای کشور امکان تعمیر نازلهای خراب را ندارند و کرمان از استانهایی بوده که بهتازگی به سمت تعمیر در داخل استان رفته تا بتواند به این کار سرعت بخشد.
هرچند از نگاه شرکت پخش استان روند تعمیر نازلها طی یکی دوسال اخیر سرعت گرفته؛ اما شهروندان همچنان مطالبه دارند تا معطلیشان در صف سوخت کاهش یابد.
واقعیت اینکه مصرف سوخت در کرمان به علت قاچاق سوخت بسیار بیشتر از نیاز موجود خودروها و دیگر وسایل در اختیار در استان است که نشان میدهد حجمی قابلتوجهی از سوخت توسط عدهای سودجو قاچاق میشود؛ سرانه بیشتر سوختگیری طبیعی است که هم به صف مقابل پمپبنزینها بینجامد و هم خرابی بیشتر نازلها.
طی ماههای اخیر شاهد بالاگرفتن انتقادها از شمار قابلتوجه خرابی و غیرفعال بودن نازلهای سوخت و در نتیجه تشکیل صف در جایگاههای عرضه فراورده نفتی کرمان بودهایم بهطوریکه مدیرکل استاندارد استان کرمان میگوید: ۳۶۰ نازل در حال حاضر غیرفعال است و ۲۷ نازل دیگر نیز با استانداردهای ملی مغایرت دارد.
اظهارات مسلم بسیج مدیرکل استاندارد استان کرمان در شرایطی است که یک مسئول در شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی استان کرمان در پاسخ به پیگیریهای خبرنگار ایرنا اعلام کرد که طی ماههای اخیر اقدامات خوبی برای تعمیر نازلها و بازگرداندن آنها به چرخه خدماترسانی در استان انجام شده است؛ بر اساس گزارش شرکت نفت آمار خرابیها اکنون به ۱۱۱ نازل از مجموع سه هزار و ۱۰۰ نازل فعال کاهشیافته که سه و نیم درصد شمار کل نازلهای استان را شامل میشود.
اما پیگیریهای میدانی خبرنگار ایرنا نشان میدهد که همچنان شماری از جایگاههای عرضه فراورده نفتی در سطح شهر کرمان به علت خرابی نازلها با مشکلاتی همچون تشکیل صف مقابل جایگاه مواجه هستند و حتی برخی از جایگاهها با مسدودکردن دهانه برخی از ورودیهای پمپبنزین به بهانه خرابی نازلهای سوخت باعث ایجاد نارضایتیهای مردمی در هنگام سوختگیری میشوند.
خرابی نازلها از یک سو، اجرای طرح کدینگ (محدودیت سوختگیری) و جمعیت بالای متقاضیان سوختگیری از سوی دیگر روزانه وقت زیادی از شهروندان کرمانی را برای ایستادن در صفهای جایگاه پمپبنزین میگیرد، موضوعی که هرچند بهسختی اما باید حل شود و شرایط پیچیدهای را پیش روی استان گذاشته است.
مدیرکل استاندارد استان کرمان در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت نظارت بر جایگاهها عنوان کرد: نازلهای غیرفعال جایگاهها بهصورت مستمر بازدید و برای فعالسازی به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بهصورت مکتوب اعلام میشود.
او اظهار داشت: همچنین بر اساس ضوابط استاندارد آزمایشگاههای همکار تأیید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد ملزم به آزمون نازلهای سوخت مایع ۲ بار در سال شدهاند.
بسیج با بیان اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری تعداد ۸۴۶ نازل سوخت مایع مورد آزمون قرار گرفته است تصریح کرد: ۲۷ نازل نیز به دلیل مغایرت با استانداردهای ملی ایران مردود اعلام شده که پس از رفع عدم انطباق مجدد مورد آزمون قرار گرفته است.
مسائل مرتبط با قاچاق سوخت در کرمان چندوجهی و پیچیده است که تبعاتی مثل همین شلوغی جایگاهها را نیز به دنبال داشته است.
سوختگیری بیشتر از نیاز واقعی استان به سوخت و تأمین بهموقع آنها خود پشتیبانی سختی را طلب میکند؛ زیرا واقعیت قاچاق سوخت، بسیار گزنده و مستمر است؛ قاچاقچیان به گرفتاریهایی که برای سایر هموطنان خود ایجاد میکنند نمیاندیشند و هر هفته شاهد تصادفهای انفجاری و سوختن عدهای در آتش نیز هستیم؛ اما حتی این مسائل هم از روند قاچاق نمیکاهد و همچنان شوتیهای سوخت در جادههای کرمان جولان میدهند.
گرچه قیمت ارزان سوخت در مقایسه با بیرون مرزها واقعیت سخت و مهم این پدیده است؛ اما بیشک اگر حجم قاچاق سوخت به همت فشار روانی مردم و فرهنگسازی بیشتر شهروندان کاهش یابد، بسیاری از این مشکلات نیز رفع خواهد شد، هرچند انتظار است مسئولان متولی بهویژه در شرکت پخش نیز متناسب با وضعیت مشکلات، بضاعت پیگیری و رفع مسائل را نیز تقویت کنند تا شهروندان، بیشتر از این، تبعات ناشی از سودجویی عدهای قاچاقچی را تحمل نکنند.