جدال با امیکرون با دز سوم

با شیوع سویه امیکرون در کشور مسوولان بهداشتی توصیه می‌کنند که همه‌ی افراد بالای ۱۸ سال برای در امان ماندن از این ویروس، دز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند.

امیکرون، سویه‌ی جدیدی از کرونا که خاستگاه آن آفریقای جنوبی است و اولین مورد ابتلا به آن ۳‌ آذر ماه گزارش شد.

۲۸ آذر اولین مورد مبتلا به این سویه در ایران شناسایی شد. تاکنون در نیمی از استان‌های کشور مورد مبتلا به این ویروس گزارش شده و تعداد افراد شناسایی شده به ۵۰ نفر رسیده است.

طبق آمار وزارت بهداشت طی هفته‌های گذشته روند کرونا در کشور شیب نزولی داشته اما با شیوع سویه‌ی امیکرون نگرانی‌ها برای افزایش آمار کرونا افزایش یافته.

مسئولان بهداشتی برای گذر از این شرایط، رعایت موارد بهداشتی و هم‌چنین دریافت دز سوم واکسن را توصیه می‌کنند.

در برخی از کشور‌ها از جمله انگلیس قریب به نیمی از جمعیت هدف دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند. این آمار در ایران زیر ۱۰ درصد است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته ۱۰ دی ماه در جمع خبرنگاران گفت: واکسن دز سوم بایستی وقتی تزریق شود که سه ماه از دز دوم گذشته باشد و چون سرعت واکسیناسیون بالا بوده و بیشترین واکسن حدود مهر و آبان و آذر انجام گرفته هنوز فرصت برای دز سوم داریم.

بر اساس آمارها استان کرمان هم وضعیت مشابه کشور دارد و حدود ۸ درصد جامعه‌ی هدف ۳ دز واکسن دریافت کرده‌اند.
البته نقطه پنهان آمار واکسیناسیون کرمان این است که با وجود تاکیدات مسئولان بهداشتی و درمانی استان مبنی بر نبود هیچ‌گونه محدودیت واکسیناسیون و افزایش سهمیه استان، هنوز ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت هدف کرمان حتی برای دُز اول واکسن نیز اقدام نکردند.
طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکنون ۲۱۵۰۶۶۵ نفر معادل ۸۹ درصد دز اول، ۱۸۵۸۴۱۶ نفر معادل ۷۷ درصد دز دوم و ۲۳۵۸۰۱ نفر معادل ۹ درصد دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
دکتر رشیدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در نشست ستاد کرونا صبح ۱۱ دی گفته محدودیتی برای تزریق واکسن در سطح کشور و استان نیست و افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از تزریق نوبت دوم آن‌ها گذشته می‌توانند نسبت به دریافت نوبت سوم اقدام کنند.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان نیز بر تداوم واکسیناسیون اتباع خارجی، نظارت‌های میدانی بر رعایت پروتکل‌ها در اصناف، توجه فرمانداران به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات و برنامه‌ها ایام سالگرد سردار سلیمانی تاکید کرده است.
جلالی گفته تاکنون گزارشی از اُمیکرون در استان نداشته‌ایم، اما با سرعت انتشار این سویه جدید، درگیری خواهیم داشت.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82563
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.