نقدی بر فیلم موقعیت مهدی اول ساخته هادی حجازی فر ( پدیده چهلمین جشنواره فجر)
علیرضا فدایی کرمانی| اولین فیلم هادی حجازی فر به عنوان کارگردان اثر قابل قبولی است که می تواند برای او موقعیت و شروع خوبی به حساب اید.فیلم از منظر کارگردانی قاب ، و کادربندی و میزانسن اثر شاخصی است وبه جرات جزو بهترین های ژانر دفاع مقدس (جنگ)سینمای ایران محسوب می شود. مهمترین نکته بسیار مثبت فیلم این است که روایت (داستان جنگ و شهدا)در بستری واقعی و رئال اتفاقی می افتد اتفاقی که کمتر در آثار ژانر دفاع مقدس شاهدآنیم فیلم به اندازه به دور از شعار زدگی بسیار باور پذیر است.مثلا خواندن ترانه لب کارون مهدی باکری با برادرش درحضور همسرانشان یا گریز و عقب نشینی بسیجی ها، وحشت بسیجی زخمی بر ای عبور از کانال و…همه نشانگر بیان واقعیتها درباره شهیدان باکری وجنگ است و همانطور که اشاره شد این امتیازموقعیت مهدی است که داستان ان به حقیقت جنگ بسیار نزدیک است و می توان گفت تاحدودی اثری ضدجنگ وخشونت محسوب می شود.همچنین استفاده درست از زبان ترکی به باور پذیری اثر کمک زیادی کرده است. بازی ها به خصوص بازی خود هادی حجازی فر در نقش شهید مهدی باکری و برادرش در نقش حمید باکری و به خصوص بازی ژیلا شاهی در نقش همسر شهیدمهدی باکری بسیار چشمگیر و نسبتا درخشان است فیلم سکانس های دارد که تماشاگر را میخکوب می کند مانند (سکانس رساندن مهمات و عبور از روی پیکر شهدای داخل کانال، سکانس انفجار تانکها با نارنجک و فرار از دست تیربارهای تانک،صحنه انتظار حمید باکری و هم رزمانش با چهرهای خسته و لب های تشنه برای رسیدن مهمات و…)همچنین فیلم دارای بخش های دراماتیکی است که در سینما ایران کمتر دیده می شود و وجود ان در اثری جنگی در سینمای ما بی سابقه است مانند گفتگو مهدی باکری با همسرش در شب اول ازدواج یا دیالوگهای یاداوری ان شب چند سال بعد… (درکل روابط خانوادگی در فیلم به دور از فضای اروتیک و جنسی، به صورت عشقی پاک و دلنشین برای مخاطب تداعی میشود.)اما ضعف اثر در بخشی از فیلمنامه می باشد.فیلم برخلاف نامش اثری کاملا پرتره و قهرمان محور نیست وبخش های فلاش بک از یک داستانک تحت عنوان پرده ( پرده: من مهدی باکری نیستم) تناسب چندانی با کلیت فیلم ندارد. شاید این ضعف ناشی از طرح ابتدای اثر است که قرار بود به صورت سریال ساخته شود و تبدیل سناریو سریال به فیلم باعث شده که به جای تمرکز برشخصیت شهید مهدی باکری به شخصیت های فرعی نیز
پرداخته شود.در کل موقعیت مهدی فیلمی شریف با سکانس های درخشان و تکان دهنده ای که می توان از ان به عنوان پدیده جشنواره چهلم فجر و یکی از اثار خوش ساخت و جاندار ژانر سینمای دفاع مقدس سینمای ایران نام برد و تماشای ان به تماشاگران توصیه می شود.
چهار ستاره از پنج ستاره