یادداشتی از عباس تقیزاده، روزنامهنگار و دانش آموخته دکتری علوم ارتباطات.
آموزش و پرورش از نهادهای اصلی در هر جامعه و مبنای توسعه و پیشرفت کشورها در ابعاد مختلف است. سرمایهگذاری در این نهاد هرچند که در دراز مدت به نتیجه میرسد اما نقش مهمی در توانمندسازی و تربیت شهروندانی متناسب با نیازهای جامعه و خوداتکایی کشور دارد.
هر چند که در مناطق برخوردار کشور و شهرهای بزرگ دسترسی به امکانات آموزشی، متنوعتر و راحتتر است اما در مناطق کمتر توسعه یافته و غیر برخوردار و به تعبیری مناطق محروم نبود دسترسی به امکانات آموزشی متنوع، حکایت از نقش حتی یک کلاس درس یک مدرسه و معلم به اندازه ای دارد که میتواند سرنوشت بچههای روستاها و شهرهای کوچک را دگرگون سازد.
بخش پهناور شهداد دارای روستاهای پراکنده و به نسبت فراوان است. فاصله برخی روستاها تا مرکز بخش به بیش از ۸۰ کیلومتر هم میرسد. در اثر زلزله ششم مرداد ماه سال ۱۳۶۰ تقریبا همه مدارس بخش شهداد تخریب شدند. در آن سال دولت وقت برای بازگرداندن شرایط آموزشی به حالت عادی، ضمن برپایی مدارس چادری به سرعت مبادرت به ساخت و ساز مدارس جدید کرد.
سازههای سولهای در این منطقه احداث شد و در حال حاضر به گفته بخشدار شهداد هنوز حدود ۲۵ مدرسه سوله ای در این منطقه دایر است که از آنها به عنوان بلای جان آموزش نام برد.
محسن محمدی در جلسه تودیع و معارفه رئیس آموزش و پرورش شهداد این اظهارات را مطرح و خواستار نوسازی مدارس شد. او به تردد روزانه بعضی از معلمان هم اشاره کرد و گفت: وقتی معلمی روزی سه ساعت از وقت خود را در جاده میگذراند این کار بر تدریس و کیفیت آموزش نیز تاثیر منفی دارد. وی خواستار ساخت منازل سازمانی برای معلمان نیز شد.
همچنین در سفر استاندار کرمان به بخش شهداد امام جمعه شهداد در سخنانی در روستای ملک آباد و اکوکمپ ماهان ضمن انتقاد از وضعیت مدارس سولهای اظهار داشت: مدارس سولهای در منطقه شهداد که از فروردین ماه باید از کولر استفاده شود و در مهر ماه نیز هوا گرم است و نیاز به کولر و اسپلیت وجود دارد به خوبی خنک نمیشوند ضمن آنکه معماری آنها برای دانش آموزان جذابیت ندارد.
حجت الاسلام محسن اسدی در مراسم تکریم و معارفه رئیس آموزش و پرورش شهدا نیز که با حضور معاون اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد مجددا این سخنان را مطرح کرد و با اشاره به بازدیدها و حضور در مدارس و صحبتهای دانش آموزان و اولیا و معلمان، خواستار بازسازی و نوسازی این مدارس و احداث مدارس جدید متناسب با شرایط روز و اقلیم منطقه و نیازهای آموزشی شد.
سخنان دلسوزانه امام جمعه شهداد که خواسته بسیاری از دانشآموزان و اهالی است مورد استقبال قرار گرفت. فرهنگیانی که در سالن حضور داشتند و تعدادی از اهالی که به تدریج در جریان آن قرار گرفتند ضمن تشکر از نگاه و توجه ایشان به دانش آموزان بخش شهداد خواستار پیگیری موضوع و ورود اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمان و خیران به ساخت و ساز در شهداد شدند.
این بخش از سخنان حجت الاسلام اسدی هم مورد توجه قرار گرفت که دانش آموزان و بچههای بخش شهداد و کویر را ناب و باهوش و با اخلاق توصیف کرد.
محسن اسدی در مراسم معارفه محمد صباحی به عنوان رئیس جدید آموزش و پرورش از او خواست به ارتقا کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان توجه جدی داشته باشد تا زمینه تربیت نسلی فرهیخته و عالم برای منطقه و کشور فراهم شود.
نگاه امام جمعه شهداد هم از حیث لزوم نوسازی مدارس و تجهیز به امکانات روز و هم کیفیت بخشی به آموزش و پرورش ستودنی است. تشریح فضای مدارس سوله ای که تناسبی با شرایط آب و هوایی شهداد ندارند و انتقاد از نوع معماری موقتی و فضای دلگیر این سازهها که در تضاد با روحیه لطیف کودکان و نوجوانان است و بیان این موضوعات برای متولیان آموزش و پرورش استان از زبان دانشآموزان، معلمان و خانوادهها نشان از نگاه تخصصی و دلسوزانه امام جمعه شهداد به آموزش و پرورش دانشآموزانی دارد که سازنده و معمار فردای بخش شهداد هستند.
امروز دانشآموزان شهداد روی صندلیهایی مینشینند که روزگاری هوشنگ مرادی کرمانی، آیت الله قوامی، افسانه شعبان نژاد، حسین بهزادی اندوهجردی و … مینشستند. نکتهای که هم امام جمعه شهداد و هم خانم اختر اسماعیل زاده معاون آموزش و پرورش استان بر آن صحه گذاشتند.
با توجه به اظهارات امام جمعه و بخشدار شهداد که بر مبنای مشاهدات و بازدیدهای میدانی و حضور در مدارس و ارتباط با دانشآموزان و اهالی در سفر استاندار کرمان و مراسم معارفه رئیس جدید آموزش و پرورش منطقه مطرح شد و گذشت ۴۴ سال از ساخت مدارس موقت سولهای در بخش شهداد از مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی و تجهیز مدارس درخواست میشود طرح و اعتبار ویژهای یا برای برچیدن مدارس سولهای و بهسازی و تجهیز مدارس منطقه در نظر بگیرند.
ضمن آنکه به گفته حسین باقری از روسای اسبق آموزش و پرورش شهداد وجود پشم شیشه منجر به آتشسوزی میشود و در سال ۱۳۷۲ در اثر آتش گرفتن سقف کل مدرسه زینبیه شهداد در اثر رسیدن آتش به سقف دارای پشم شیشه سوخت.
باقری گفت این سازهها از ابتدا موقت احداث شدند و قرار بوده که پس از پنج شش سال مدارس جدید جایگزین شود.
خانم سرور اسکندی از روسای قبلی آموزش و پرورش شهداد نیز سخنان امام جمعه را دلسوزانه و دقیق خواند و خواستار بهسازی و نوسازی مدارس شد.
نویسنده این یادداشت که تجربه تحصیل و تدریس در این مدارس را دارد معتقد است باید برای تعیین تکلیف آنها با توجه به نوع سازه، ارتفاع کوتاه، فضای دلگیر، زمخت و بیروح که در برخی به دلیل نبود سقف کاذب، خطر ورود پشم شیشههای سقف به داخل فضای آموزشی وجود دارد اقدامی عاجل انجام شود.
مدیران آموزش و پرورش استان کرمان و نوسازی مدارس، صدای رسا و دلسوزانه امام جمعه شهداد را که به نمایندگی از دانش آموزان، اولیا و فرهنگیان بیان شد را بشنوید و طرحی نو دراندازید.