کشاورزان پسته کار با این قیمت‌ها زمین‌های کشاورزی را رها می‌کنند

یادداشت از مظفر محمدی
عضو هیئت مدیره انجمن پسته ایران

حرمت زمین و خاک است که کشاورزان را به امید فردایی بهتر به تلاش وامی‌دارد و انس آدمی با دست کاشته‌هایی که حاصل مدت‌ها تلاش شبانه‌روزی بوده و زنجیره غذایی مردمان را تداوم می‌بخشد؛ است که به زراعت و کشاورزی، قداستی صدچندان می‌بخشد و از این روست که کمترین انتظار کشاورزان از دولت و مجموعه‌های مرتبط آن است که به تلاش آنها ارزش نهاده و با تعیین قیمت‌های مناسب، زمینه‌ای را فراهم آورند تا معیشت کشاورزان دچار مشکل نگردد.

جلوه زیبای زندگی کشاورزان در جایی است که پس از غروب خورشید با چهره‌ای خسته اما امیدوار و بانشاط از سر زمین به خانه بر می‌گردد و شبانگاه که بر کنار سفره نمی‌نشیند، ناخودآگاه به خود می‌بالد که از رزق حلال می‌خورد و آنچه بر سفره دارد، حاصل تلاش‌های بی‌پایان و عرق‌های ریزانی است که از بام تا شام داشته است و از این روست که نان حلال کشاورز نباید در تنور سرد تصمیمات نادرست به خاکستر نشیند و در راستای تحقق این مهم، لازم است که با بازنگری در قیمت‌هایی که اخیراً برای محصول پسته تعیین شده، به معیشت کشاورز توجه شود چرا که با قیمت‌های تعیین شده اخیر، بیم آن می‌رود که کشاورزان زمین‌های کشاورزی را رها کرده و به حرفه‌های دیگر روی آورند و عطای کشاورزی را به لقایش ببخشایند.

قرآن کریم نیز به‌عنوان کتابی جامع‌الاطراف بر اهمیت موضوع کشاورزی تأکید داشته و آن را پایه مهمی در استقلال اقتصادی و حتی سیاسی جامعه برشمرده است و تدبر در زندگی ائمه اطهار (ع) نیز بیانگر اهمیت این حرفه بوده؛ به‌نحوی‌که آباد کردن زمین خواسته و شغل پیامبران الهی نیز بوده است.

در این مجال باید یادآور گردید که یکی از وصایای رسول اکرم (ص) توجه به حال کشاورزان بود؛ به‌نحوی‌که خطاب به امام علی (ع) فرموده‌اند: یا علی! مبادا در حکومت تو به کشاورزان ستم شود.

با این نگاه که کشاورزی و زراعت به‌عنوان مؤلفه مهم اقتصاد، سیاست، سلامت و رفاه جامعه مطرح است و اهمیت آن بر هیچ فردی پوشیده نیست، بسیار به جاست که دولت جدید نیز طرحی نو در حمایت از کشاورزان و اقتصاد کشاورزی درانداخته و از این رهگذر زمینه توسعه اقتصاد کشاورزی و حمایت از کشاورزان به‌ویژه پسته کاران را فراهم آورد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=121710
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.