از دماسنج خودرو تا دمای واقعی هوا

الهام پیپر/ کاغذوطن|هوای تیرماه در جنوب کرمان به حدی طاقت‌فرسا شده که امان مردم را بریده و کسی نای بیرون آمدن از خانه را ندارد البته این زمان از سال گرما عادی است اما اکثر مردم اذعان دارند گرمای امسال بیشتر از همیشه است. برخی از مردم از ماده‌ای در قانون نام می‌برند که با بالارفتن دما از یک حد خاص دولت را موظف به خدمات‌رسانی به مردم می‌کند و می‌گویند چرا در جنوب کرمان هواشناسی دما را چیزی غیر از واقعیت اعلام می‌کند تا این ماده اجرایی نشود. برخی نیز می‌گویند دمای دماسنج‌های منازل و خودرهای ما دمایی بالاتر از هواشناسی را نشان می‌دهد.
با آغاز فصل گرما، بحث دمای واقعی هوا بیش از پیش مطرح می‌شود و اینکه چرا دمای اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی با عددی که دما سنج خودروها نمایش می دهند متفاوت است به سوالی جدی برای شهروندان تبدیل می شود.
دمای هوای اعلامی از سوی سازمان هواشناسی و دما سنج خودروها متفاوت بوده و در بسیاری از مواقع عدد اعلامی دما سنج ها بیشتر است.
با آغاز فصل گرما، بحث دمای واقعی هوا بیش از پیش مطرح می‌شود و اینکه چرا دمای اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی با عددی که دما سنج خودروها نمایش می‌دهند متفاوت است به سوالی جدی برای شهروندان تبدیل می‌شود.
در برخی از شهرستان‌های جنوبی استان این روزها دمای هوا به بیش از 50 درجه نیز می‌رسد و بر اساس دستورالعملی مشخص، در صورتی که دمای هوا چند روز متوالی بالای 50 درجه سانتی گراد باشد ادارات نیز باید تعطیل شوند.
در این رابطه اما، شاید این تعطیلی برای معدود دفعاتی رخ داده باشد و کارمندان و در سایر موارد، کارگران در دمای بالای 50 درجه نیز در محل کار خود حاضر شده‌اند.
بر اساس ماده 7 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، در مواقعی که شرایط هوا بحرانی می‌‌شود، وضعیت گزارش داده شده و پس از آن برای تعطیلی تصمیم گرفته می‌شود.
ماده 7 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا
ماده 7قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا می‌گوید در مواقع اضطراری که به علت کیفیت خاص جوی، آلودگی هوای شهرها به حدی
برسد که به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی سلامت انسان و محیط زیست راشدیداً به مخاطره بیاندازد، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت کشور(‌شهرداری‌ها و نیروی‌انتظامی جمهوری اسلامی ایران) ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های موقت
زمانی، مکانی و نوعی را برای منابع آلوده‌کننده برقرار نموده و بلافاصله مراتب‌رااز طریق رسانه‌های همگانی به اطلاع عموم خواهد رسانید.
‌با برطرف شدن وضعیت اضطراری و کاهش آلودگی هوا، سازمان نسبت به رفع ممنوعیت ومحدودیت برقرار شده اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به‌اطلاع عموم خواهد رسانید.در همین خصوص، فریبا گودرزی از کارشناسان سازمان هواشناسی توضیحاتی را در رابطه با دمای اعلامی از سوی سازمان هواشناسی مطرح کرد.
وی در این ارتباط گفت: دمای هوای اعلامی از سوی سازمان هواشناسی بر اساس سنجش هوا در ایستگاه‌های مشخصی انجام می‌شود.
عدد اعلامی هواشناسی‌ها عددی است که در سایه محاسبه شده است
این کارشناس سازمان هواشناسی افزود: ایستگاه‌های هواشناسی در سایه قرار گرفته و عدد اعلامی، عددی است که در سایه محاسبه شده است.
گودرزی با اشاره به دلیل اختلاف دمای هوای اعلامی از سوی سازمان هواشناسی و دماسنج خودروها اظهارکرد: دماسنج خودروها دمای هوا در شرایط کاملا آفتابی را محاسبه کرده و دلیل اختلاف نیز می‌تواند همین موضوع باشد. سنسور اندازه‌گیری دماسنج خودرو در ارتفاع تقریبا ۳۰ سانتی‌متری از سطح زمین و دماسنج هواشناسی در ارتفاع حدود ۲ متری قرار دارد. وی افزود: از آن‌جایی که خاک یا لایه نزدیک سطح زمین گرم‌تر از هوای لایه بالای آن است بنابراین طبیعی است دماسنج خودرو که دمای 30 سانتی متری از سطح آسفالت را اندازه‌گیری می‌کند دمای بیشتری را نسبت به دماسنج هواشناسی که در ارتفاع ۲ متری در داخل جعبه مشبک قرار دارد نشان ‌دهد.وی در پاسخ به این پرسش که چرا دماسنج‌های هواشناسی در ارتفاع حدود ۲ متری قرار دارند، تصریح کرد: ۲ متر تقریبا ارتفاعی است که انسان تنفس و گرما را در آن سطح احساس می‌کند. این ارتفاع معیار سازمان هواشناسی جهانی است که تمام کشورهای دنیا آن را رعایت و دما را در آن ارتفاع اندازه‌گیری می‌کنند که این دماها قابل مقایسه نیز با هم باشند در واقع هواشناسی همه کشورها دمای ارتفاع حدود ۲ متری در گزارش‌ها اعلام می‌شوند.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا دماسنج‌های هواشناسی در داخل جعبه و در سایه قرار دارند، گفت: اگر دماسنج‌ها مستقیم در معرض تابش خورشید باشند عدد آن‌ها در واقع شاخص انرژی دریافتی مستقیم از تابش خورشید است و بیانگر دمای هوا نیست.دماسنجی که در داخل جعبه هواشناسی قرار دارد نیز مشبک بوده است، هوا به راحتی در آن جریان دارد و هم از باد و باران نیز در امان است و دمایی را هم که اندازه‌گیری می‌کند در واقع بیانگر دمای واقعی هوا است.
نحوه سنجش دماسنج‌های هواشناسی با دیگر دماسنج‌ها تفاوت دارد
حمیده حبیبی رییس اداره هواشناسی استان کرمان به«کاغذوطن»گفت:«نحوه سنجش دماسنج‌های اداره هواشناسی با دیگر دماسنج‌ها تفاوت دارد.»وی افزود:«هواشناسی یک سازمان جهانی است و در کل دنیا با یک سری دماسنج‌های ویژه و خاص که استاندارد سازمان جهانی است کار می‌کند چون در تمام دنیا میزان دمای هوا باید با یک مقیاس سنجیده شود.»حبیبی اضافه کرد:«اگر قرار باشد هر کسی با هر نوع دماسنجی دمای هوا را بسنجد که نمی‌شود هیچ برنامه‌ریزی درستی کرد زیرا سنجیدن دما شرایطی استاندارد دارد. ارتفاع دماسنج باید از سطح زمین یک متر و 37سانتی‌متر باشد و در جعبه خاصی قرار گیرد که در پوشش خاصی باشد و هوا در آن ردوبدل شود تا در تمام دنیا بتوان یکسان‌سازی را انجام داد. دمایی که ما اعلام می‌کنیم تحت شرایط ویژه استاندارد جهانی است و کسی که دمای هوای خودرو را نگاه می‌کند خیلی چیزها را که عوامل موثری مانند حرارت موتور خودرو و … در دمای دماسنج است را در نظر نمی‌گیرد از سویی هوای داخل شهرها گرم‌تر است و دمای واقعی همان چیزی است که هواشناسی اعلام می‌کند.»وی ادامه داد:«تمامی دستگاه‌های ما همیشه به روزرسانی می‌شود و در برخی نقاط ایستگاه‌هایی با تجهیزات ویژه راه‌اندازی می‌شود تمامی دستگاه‌ها از خارج خریداری می‌شود البته دماسنج‌ها عمر زیادی ندارند در اغلب ایستگاه‌های استان علاوه بر دماسنج‌های دستی دماسنج‌های خودکار داریم که خودش دما را ثبت می‌کند البته دماسنج‌هایی را نیز داریم که دیده‌بان‌های هواشناسی دما را از آنها برداشت می‌کنند.»حبیبی تاکید کرد:«هیچ دستورالعملی بابت تعطیل شدن ادارات و …به دلیل بالارفتن دما از یک حد خاص به ما ابلاغ نشده است ما دما را هرچه اتفاق بیفتد اعلام می‌کنیم همانطور که چندروز پیش دمای بالایی را در شهداد داشتیم که اعلام کردیم ولی این‌که باید اعلام شود دستگاه‌ها تعطیل شود یا نه را از ماده قانونی و دیگر مسائلش خبر ندارم و وظیفه ما هم نیست وظیفه ما فقط اطلاع‌رسانی دمای هوا است.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=30131
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.