اشتغال سربازان ترخیصی در دستور کار دولت/ به‌کارگیری مشمولان غایب در ادارت و شرکت‌ها جرم است

معاون وظیفه عمومی فرمانده انتظامی استان کرمان صبح امروز در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران گفت: برای اشتغال سربازان ترخیصی برنامه هایی در دست اجرا داریم.

سرهنگ محمد مقصودی افزود: کارگروهی تحت عنوان اشتغال سربازان ترخیصی تشکیل شده که در استان معاون اقتصادی استاندار و در شهرستان ها فرماندار دبیر کارگروه هستند.
وی تصریح کرد: شناسایی سربازانی که مهارت فنی و حرفه‌ای دیده و گواهینامه نیز کسب کرده اند در دستور کار ماست و افرادی که خدمت خود را در سال های 97-98 و 99 به پایان رسانده اند شامل این بحث خواهند شد. هم اکنون در حال رایزنی با ادارات برای پیگیری اشتغال این افراد هستیم چه به صورت اعطای تسهیلات بانکی چه روش های دیگر.
البته سربازی که خدمت خود را بدون یادگیری یک مهارت فنی تمام کند نمی تواند کارت پایان خدمت خود را دریافت کند.

دانش‌آموزان تا حداکثر سن ۲۰ سال شامل معافیت تحصیلی می شوند

سرهنگ محمد مقصودی افزود: اگر سن افراد حتی یک روز از ۲۰ سالگی بگذرد و هنوز در دوره دبیرستان در حال تحصیل باشند حق ادامه تحصیل در دانشگاه را ندارد، زیرا طبق قانون فرد باید دیپلمش را قبل از بیست سالگی اخذ کند.
وی تصریح کرد: سقف مجاز سنوات تحصیلی برای کاردانی ۱۰ ترم بوده که این سقف برای ارشد پیوسته یک سال اضافه تر است. اگر دانشجو ترک تحصیل کرده و یا اخراج شود یک سال فرصت دارد تا مجدد به دانشگاه برگردد در غیر این صورت باید به خدمت سربازی برود.
این مسوول ادامه داد: از دی ماه امسال قرار بر این شده تا متاهلین ۲ ماه بابت همسر کسر خدمت دریافت کنند و به ازای هر فرزند نیز فرد سه ماه کسر خدمت می خورد.
معاون وظیفه عمومی فرمانده انتظامی استان کرمان افزود: به دلیل شرایط خاص کرونا در کشور مشمولان نباید مراجعات حضوری به معاونت وظیفه داشته باشند و برای انجام کارهای لازم به دفاتر پلیس به علاوه 10 و وظیفه عمومی در شهرهای استان مراجعه کنند.
وی تاکید کرد: برای تمدید حضور در خدمت مشمولان فوریت هایی وجود دارد که می توان به بیماری خاص افراد و یا فوت اقوام درجه یک اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه برخی از خانواده ها دو فرزند پسر دارند که همزمان باید به خدمت بروند گفت: برای دو برادرها تا زمانی که برادر دیگر در حال خدمت است تمدید انجام می شود. سرباز غیربومی که در منطقه عملیاتی به خدمت مشغول است 6 ماه کسر خدمت دارد.

محدودیت‌های خدمتی شدت پیدا می کند

وی همچنین از شدت گرفتن محدودیت‌های خدمتی در کشور خبر داد و افزود: محدودیت‌ها برای مشمولان غایب اعمال می شود و به ادارات دولتی و شرکت‌های دولتی و خصوصی نیز ورود کرده‌ایم تا مشمولین غایب را شناسایی کنیم.
وی در ادامه در خصوص سربازان فراری، گفت: سربازان فراری شامل کسانی است که به خدمت اعزام شدند اما به هر دلیل خدمت را ترک کرده و مراجعه نکردند؛ سرباز فراری عنوان مجرمانه دارد لذا اگر سربازان فراری ظرف مدت 60 روز خودشان را به یگان خدمتی که در آن مشغول بودند معرفی و مراجعه کنند، به مراجع قضایی معرفی نمی شوند و یگان در مورد تنبیه این موارد تصمیم گیری می کند اما اگر بعد از 15 روز غیبت( حتی اگر ظرف 60 روز باشد) دستگیر شوند قطعاً توسط رده های تخصصی ضابطین به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می شوند که مجازات آن ها حبس و اضافه خدمت است لذا توصیه ما این است که سربازان فراری خود را معرفی کنند، از تخفیفات قانونی برخوردار شوند.

سرهنگ مقصودی در ادامه با بیان اینکه تأکید سازمان بر این است که متأهلین در نزدیک ترین محل خدمت سربازی خود خدمت کنند، در خصوص اعزام سربازان با وجود شیوع بیماری کرونا، بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا قبل از اعزام سربازان غربالگری کرونا حتماً انجام می شود و همه پروتکل های بهداشتی را برای اعزام رعایت می کنیم لذا خانواده ها و مشمولین هیچ گونه نگرانی از این بابت نداشته باشند.
سرهنگ مقصودی تاکید کرد: اگر مشمول غایبی در ادارات دولتی به کار گرفته شود و این قضیه دفعه دوم نیز تکرار شود مدیر مربوطه از سمت خود منفصل می شود و شرکت ها و موسسات خصوصی نیز مجوزشان لغو می شود.

با افرادی که برای معافیت دسیسه می‌کنند برخورد می‌شود

وی یادآور شد: به کارگیری مشمولان غایب در شرکت ها و ادارات ممنوع است که در این راستا متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند و جرایم سنگینی در انتظار آنها خواهد بود. برای بار اول 16 میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده و برای بار دوم و بیشتر این میزان 3 برابر است.
وی با تاکید بر اینکه مشمولین نمی توانند از برخی خدمات استفاده کنند ادامه داد: اگر کسی سرباز فراری باشد فقط در صورتی که دادسرا منع تعقیب اعلام کند امکان استفاده از امتیازات را دارد.
سرهنگ محمد مقصودی در ادامه با اشاره به اینکه برخی برای معافیت از خدمت سربازی دست به تقلب می زنند گفت: با افرادی که دسیسه می چینند تا معاف شوند به استناد ماده 60 قانون وظیفه عمومی به مراجع قضایی معرفی می شوند.
وی ادامه داد: افرادی که کارت پایان خدمت خود را هم دریافت کرده اند در صورت مشخص شدن تخلف‌شان کارت آنها باطل خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=65387
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.