نماینده بافت، رابر و ارزوییه:


اعتبارات ملی عادلانه توزیع نشده است

نماینده مردم شهرستان های بافت، رابُر و اُرزوئیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه که اعتبارات ملی بین شهرستان‌های استان به صورت عادلانه توزیع نشده است، افزود: مدیران باید جبران مافات کنند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، صمدالله محمدی نماینده مردم شهرستان های بافت، رابُر و اُرزوئیه در مجلس شورای اسلامی از ضعف زیرساختی انباشت در برخی بخش‌های بعضی شهرستان‌ها از جمله حوزه انتخابیه خود بویژه در بخش‌هایی مثل راه و انرژی می‌گوید و تاکید دارد که زیرساخت نامناسب ارتباطی حتی سرمایه گذاری در سایر بخش ها را نیز مختل کرده است.

شهری تا خرخره پر از دودتوسعه و شهری پر از بیکار

این نماینده مجلس که گلایه دارد رویکرد نامناسب در توزیع اعتبار سبب توسعه نامتوازن نیز شده تاکید می‌کند: در یک شهرستان آنقدر توسعه صنعتی و معدنی را دامن زده ایم که آنجا تا خرخره درگیر دود، آلایندگی و هزینه زندگی شهروندانش نیز بشدت گران شده است؛ کار به جایی رسیده که شهروندان سایر شهرستان های اطراف را نیز برای به کارگیری فرصت های شغلی موجود به آن مناطق  کشانده ایم اما در شهرستان های همجوار که زمینه تحقق همان توسعه نیز وجود داشته را آنقدر در ضعف زیرساخت و عقب نگه داشته ایم که جوانان و مردمش راغب به ماندن در آنجا نیستند؛ این چه الگویی از توسعه است؟ مدیران متولی باید پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه باید این نوع نگاه توسعه ای تغییر کند اظهار می دارد که در صورت برداشته نشدن این رویکرد تبعات جبران ناپذیر این رویه همچنان در همه حوزه های اجتماعی و فرهنگی نیز دامنگیر کل منطقه خواهد بود.

وقتی سرمایه‌گذار خارجی برگشت

نماینده بافت، رابر و ارزوئیه می‌گوید: از جمله مشکلات اساسی سه شهرستان مذکور نداشتن زیرساخت در حوزه جاده، برق و آب است به طوری که چندین بار سرمایه‌گذاران مختلف چینی و هندی، شرکت های معتبر اقتصادی وابسته به دولت، خصولتی و مجموعه های مختلف را به شهرستان آورده ام که این افراد باتوجه به ظرفیت های موجود در شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه، ابتدا بسیار راغب به سرمایه گذاری بودند اما در زمان تصمیم گیری وقتی می بینند به طور مثال ۱۷۵ کیلومتر از فرودگاه کرمان تا بافت و از سیرجان بیش از ۱۱۰ کیلومتر فاصله، آن هم در جاده های بسیار خطرناک و ۲ طرفه وجود دارد و از طرفی دیگر می بینند که ما برق نداریم، از سرمایه گذاری منصرف می شوند.

نماینده مردم شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه تاکید کرد: این سه شهرستان باوجود قرارگرفتن در موقعیت مناسب جغرافیایی در بن‌بست ارتباطی و راهسازی قرار گرفته و یکی از علت هایی که این مناطق رشد و توسعه پیدا نکرده اند نیز نداشتن راه است.

محمدی افزود: شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه با وجود تمامی ظرفیت ها هنوز از بن بست خارج نشده اند زیرا طی سال های گذشته مورد غفلت و کم توجهی قرار داشته اند.

مطالبه از مدیران استان

وی اظهارداشت: مطالبه ما از استاندار کرمان، مدیرکل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، اداره عشایری و سایر مسئولان مربوطه این است که در خصوص راه‌های سه شهرستان بافت، رابر و ارزوئیه و نیز بخش های کشاورزی و عشایری جبران مافات کنند زیرا این حق مردم این مناطق است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان اگر نموداری بگذارند می بینند که در توزیع اعتبارات تناسبی بین شهرستان های استان کرمان برقرار نشده است و باید جبران مافات شود؛ ما در تمامی حوزه های سه شهرستان این مشکلات را داریم.

مطالبه جدی و فوری محور رابر – کرمان

محمدی با اشاره به مسیر ارتباطی مهم و مستقیم کرمان به زادگاه شهید حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: احداث محور کرمان – رابر در صورت احداث می تواند حدود ۸۰ کیلومتر را از مسیر ۱۸۵ کیلومتری کنونی کاهش دهد و در واقع ساخت این راه، می تواند چهره این شهرستان را دگرگون کند.

وی ابراز داشت: احداث محور رابر – کرمان مطالبه جدی مردم این شهرستان هاست و مدیرعامل شرکت ملی مس، مدیرکل راهداری استان کرمان و استاندار کرمان بایستی در ساخت این محور حمایت لازم را داشته باشند.

نماینده مردم شهرستان‌های بافت، رابُر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی افزود: یک سال و نیم پیش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل ایمیدرو برای بازدید به شهرستان رابر آمدند و اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه گذاشتند که مصوبه شرکت ملی مس را هم داشتیم؛ ما همان زمان اعلام کردیم باید این پروژه زودتر انجام شود زیرا هرچه به تاخیر بیافتد ممکن است اعتبار بیشتری بخواهد و تاخیر آن برای بیت المال منفعتی ندارد که همین اتفاق هم افتاد.

مس شرکتی ملی است

وی یادآور شد: شرکت ملی مس یک شرکت ملی است؛ کما اینکه این شرکت از محل معدن درآلو نیز درآمدهایی دارد لذا پروژه ای در این زمینه تعریف شده که در آخرین اطلاعات طی سه فاز مورد مطالعه قرار گرفت؛ این طرح معارضاتی هم دارد که به اجرای پروژه رضایت دادند و به نظر می رسد که مطالعات آن تکمیل شده است.

محمدی گفت: مدیرعامل شرکت ملی مس قول داد که محور رابر – کرمان در  سفر ریس جمهور به استان کلنگ زنی شود اما شلوغی های سفر اجازه نمی داد لذا اکنون بایستی کلنگ زنی شود.

وی با بیان اینکه شرکت ملی مس بایستی با سرعت بیشتری پای کار بیاید اظهارداشت: مطالبه ما به عنوان نماینده مردم است.

یک راه با چند نشان

محمدی افزود: از دیگر مزایای ساخت جاده کرمان – رابر می توان به این موضوع اشاره کرد که تمامی ۲ طرف این راه محدوده گردشگری است و در صورت احداث آن دیگر دولت نیازی ندارد در این منطقه هزینه کند زیرا ظرفیتی به مردم و کشور ارائه می شود که مناظر زیبا و کم نظیری همچون تخت سرتشتک، بُندَر هَنزا، عِشق آباد و براَحمَد به گردشگری استان کرمان و کشور اضافه می شود اما متاسفانه مشکل راه این شهرستان کشور را از این ظرفیت ها محروم گذاشته است.

نماینده مردم شهرستان‌های بافت، رابُر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: گردشگران می گویند این منطقه طبیعتی بی نظیر دارد اما متاسفانه در زیرساخت ها مورد کم توجهی قرار گرفته و وجود راههای باریک و غیرایمن فعلی سلامت مردم این خطه را نیز به خطر انداخته است.

ترک فعل در محور بافت – کرمان/ گرفتن تفویض از استان

وی در ادامه با اشاره به محور ارتباطی مهم دیگر بافت – کرمان اضافه کرد: باند دوم کرمان – بافت – ارزوئیه – حاجی آباد و باند دوم جیرفت – رابر – بافت – سیرجان سال‌ها پیوست قانون است اما اعتبار قطره چکانی به این پروژه می دادند.

محمدی افزود: ابتدا جاده بافت – کرمان پیوست جاده دیهوک(خراسان جنوبی) – کرمان بوده اما ۹۰ درصد اعتبارات به محور کرمان – دیهوک و از ۱۰ درصد باقی مانده چهار تا پنج درصد قطره چکانی به این محور ابلاغ می شد لذا سال‌ها معطل مانده بود.

این نماینده مجلس افزود: برای اینکه مردم از نگرانی ساخت این محور بیرون بیایند، پیگیری های فراوانی داشتیم و حتی بحث ترک فعل را در نشست شورای اداری استان کرمان اعلام کردیم.

وی گفت: افراد مختلفی را آوردیم اما این پروژه به نتیجه نرسید و به این معناست که در گذشته مدیریت استان کرمان آنچنان که باید و شاید پای کار نبوده و کم کاری در اجرای این طرح صورت گرفته است.

نماینده مردم شهرستان‌های بافت، رابُر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از وزارت راه و شهرسازی خواستیم که تفویض طرح ملی استانی کرمان – بافت – ارزوئیه – حاجی آباد را از استان کرمان بگیرد زیرا تفویض را به این علت به استان داده بودند که نظارت استان بیشتر است و کار بهتر پیش می رود اما متاسفانه سه شهرستان بافت، رابر و ارزوئیه از این حیث نفعی نمی‌بردند.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر پیمانکارانی کار را پذیرفتند که توان آنچنانی ندارند و نمی توانند با اعتبار منفی کار کنند؛ وزارت راه نیز در توزیع اعتبارات ابتدا بدهی ها را مورد توجه قرار می داد و پیمانکاران ما نیز توان لازم و کافی را نداشتند و منتظر بودند بودجه بیاید تا پروژه را پیش ببرند.

محمدی افزود: تقاضا دادیم و تفویض ساخت این محور از استان کرمان گرفته شد به طوری که  شرکت توسعه زیرساخت کشور اکنون متولی اصلی احداث باند دوم محور کرمان – بافت – ارزوئیه است و در اعتبارات سفر نیز توجه خوبی به این محور شده است.

وی افزود: اعتبار خوبی از کمیسیون تلفیق نیز برای ساخت محور بافت – ارزوئیه گرفتیم اما این اعتبار نیز برای جبران عقب ماندگی های سال های گذشته منطقه کافی نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های بافت، رابُر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست با معاون اجرایی رییس جمهور، ایشان قول داد اعتباری را برای محور بافت – ارزوییه و ارزوئیه – حاجی آباد کنار بگذارد و مطالبه گری از شرکت توسعه زیرساخت وزارت راه و شهرسازی، می تواند بزرگترین کمک برای مردم شهرستان بافت باشد.

وی ادامه داد: این محور پروژه ای ملی- استانی بوده و شرکت توسعه زیرساخت پذیرفته که تفویض اختیار را از استان کرمان بگیرد و وزیر راه و شهرسازی نیز در خصوص این محور به ما قول همکاری داده است.

کلنگ زنی هشت کیلومتر از محور جیرفت – رابر – بافت – سیرجان

محمدی در ادامه ابراز داشت: هشت کیلومتر از محور جیرفت – رابر – بافت – سیرجان در محدوده روستای قنات ملک(زادگاه سردار دل ها) قرار است که طی روزهای آینده کلنگ زنی شود و هشت کیلومتر دیگر نیز از بِزِنجان به سمت رابر در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: ۱۰ کیلومتر از باند دوم محور سیرجان – بافت نیز باقی مانده که در انتهای مرز این شهرستان هاست و نیاز به مطالبه گری دارد.

به گفته محمدی، طی سال مالی ۱۴۰۰ کارهای بهتری در این زمینه ها انجام شده اما همچنان در اجرای این طرح ها نیاز به حمایت داریم و در این زمینه مشکل ساخت پل جمعکش که چند روستا را به هم متصل می کرد و سال های سال دغدغه مردم بود، رفع شد.

ضرورت ساخت چهار پل

وی همچنین با بیان اینکه ساخت چهار پل در راه‌های شهرستان های بافت و ارزوئیه بسیار ضروری است اظهارداشت: دولت بایستی با فوریت به فکر احداث این پل ها باشد و مکاتبات زیادی نیز در حوزه راه داشتم که حتی تمامی مشکلات این حوزه را به رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، استاندار کرمان و مدیران استانی مکاتبه کرده ام.

مطالبه ساخت محور آشینِ ارزئیه و قدرودخانهِ رابر – اسفندقه

وی بیان کرد: محور آشین – اسفندقه (جیرفت) مطالبه دیگر ماست؛ ایمیدرو از محل مسئولیت اجتماعی اعتباری را برای احداث این محور گذاشته و پیمانکار عملیات اجرایی این پروژه را آغاز کرده است اما نیاز به پیگیری دارد.

محمدی افزود: با تاکید بر اینکه احداث جاده قدرودخانه رابر – اسفندقه نیز چهره شهرستان رابر را تغییر می دهد گفت: مظلومترین و فقیرترین مردم در قدرودخانه رابُر ساکن هستند و به این مردم توجهی نشده است.

وی با طرح این پرسش که مردم این منطقه تا کی باید منتظر بمانند تا ساخت این ۳۰ کیلومتر راه تمام شود؟ ادامه داد: راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان اعلام کرده که این پروژه را در فصل کاری فعلی جمع آوری می کند که امیدواریم این محور با سرعت بیشتری تکمیل شود.

سیاهکوه ارزوئیه مردمی با امکانات ۱۰۰ سال گذشته

نماینده مردم شهرستان‌های بافت، رابُر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: سیاهکوه ارزوئیه منطقه ای با مردمی متدین و باسواد فاقد سکنه شده که اگر به این محور توجه شود این منطقه متحول می شود زیرا ظرفیت های منحصر به فرد آن بویژه تولید محصولات باغی این منطقه همچون انار نسبت به سایر مناطق کشور متفاوت است.

وی تصریح کرد: مردم منطقه سیاهکوه همچنان برای برداشت محصول خود و نگهداری از آن راهی ندارند؛ آنتن دهی تلفن همراه و تلفن ثابت در این منطقه وجود ندارد و این منطقه همچون ۱۰۰ سال قبل با همه دنیا قطع ارتباط است.

محمدی افزود: برای وضعیت محور سیاهکوه ارزوئیه – اسفندقه نیز با اداره کل عشایری هماهنگی به عمل آمده و اگر محوری در این منطقه احداث شود، اطمینان دارم که در مهاجرت معکوس مردم موثر خواهد بود و مردم به این مناطق طبیعی برخواهند گشت؛ ضمن آنکه اخیرا بحث گاز این منطقه نیز حل شده است.

وی ابراز داشت: اعتبارات خوبی برای حوزه روستایی شهرستان ارزوئیه گذاشته شده اما مطالبه ما این است که باتوجه به اینکه مردم در سال های گذشته به حق خود در حوزه راه‌ها نرسیده اند، بی توجهی های گذشته جبران شود.

نماینده مردم شهرستان‌های بافت، رابُر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جاده های بیخ گوش بافت و رابر همچنان کد اعتباری ندارند که در این خصوص می توان به جاده صالح آباد بیخ گوش شهر بافت و جاده باغ بید و عشایری براحمد در شهرستان رابر اشاره کرد و این وضعیت زیبنده نیست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=96883
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.