با دستور وزارت کشور شهرداری کرمان اتوبوس دسته دوم می‌خرد | اتوبوس‌ها بازسازی شده هستند

هفته گذشته بود که در جلسه عمومی شورای شهر کرمان محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورا شهر به پیشنهاد شهرداری کرمان مبنی بر فروش هشت دستگاه اتوبوس از رده خارج و خریداری هشت دستگاه اتوبوس بازسازی‌شده برای بهبود حمل‌و‌نقل عمومی شهر کرمان اشاره کرد که این پیشنهاد به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر کرمان رسید.

کامیاب در ادامه به تدوین اساس‌نامه‌ی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان نیز اشاره کرد و گفت: این اساس‌نامه، پس از تصویب شورای اسلامی شهر، به وزارت کشور فرستاده می‌شود تا درنهایت در این وزارتخانه تصویب، و برای اجرا به شهرداری ابلاغ شود.

سید مهران عالم زاده، شهردار کرمان هم در این جلسه گفت که ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر کرمان شامل ۲۷۰ دستگاه اتوبوس است که از این تعداد ۱۶۰ دستگاه متعلق به شهرداری کرمان و مابقی از بخش خصوصی تامین شده.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر فقط ۶۰ دستگاه از اتوبوس‌های متعلق به شهرداری کرمان فعال است که به‌طور میانگین ۱۶سال عمر دارند.

شهردار کرمان ادامه داد که قریب به ۵۰ دستگاه (یک‌سوم) از اتوبوس‌های متعلق به شهرداری کرمان خارج از رده و غیرقابل استفاده هستند و مابقی نیاز به تعمیرات اساسی، تجهیزات و بروز رسانی دارند.

در ادامه این تصمیم شهرداری و شورای شهر تعدادی از شهروندان کرمان به این موضوع معترض شدند و گفتند که چرا شهرداری کرمان به‌جای به‌روزرسانی سیستم حمل‌ونقل شهری و استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقلی مثل BRT و مترو به سمت خریداری اتوبوس‌های دست‌دوم و بازسازی‌شده می‌رود؟

در پی این موضوع با رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر کرمان تماس گرفتیم.

کامیاب درباره اجرای پروژه مترو در شهر کرمان به «کرمان نو» گفت که در شهرهای زیر یک‌میلیون نفر باید در طرح حمل‌ونقل و ترافیک شهری این موضوع دیده شود که اقدامات مربوط به خودش را لازم دارد و شهرداری باید طرح حمل‌ونقل ترافیک را به‌روز کند تا بتواند از این مزایا استفاده کند.

وی در خصوص راه‌اندازی سیستم حمل‌ونقل BRT افزود: «به دنبال این موضوع هستیم که خط BRT را در مسیر غرب به شرق (مشتاق _ آزادی) راه‌اندازی کنیم. این خطوط نیاز به هماهنگ‌سازی خط و ایستگاه‌ها دارد و باید فضای رفت و برگشتی در اختیار اتوبوس‌ها قرار گیرد تا سریع‌تر مسافر جابجا شود.»

او در خصوص زمان احتمالی به نتیجه رسیدن مطالعات انجام‌شده درزمینه راه‌اندازی خطوط BRT تاکید کرد که انتظار داریم شهرداری این موضوع را سریع‌تر دنبال کند و امیدواریم تا پایان سال جاری یک خط BRT در مسیر شرق به غرب داشته باشیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر کرمان در خصوص خرید هشت دستگاه اتوبوس دست‌دوم هم گفت که شهرداری کرمان هشت دستگاه اتوبوس دارد که آن‌ها غیرقابل استفاده هستند و به‌صورت اسقاطی فروخته و اوراق می‌شوند به دلیل اینکه تعمیر آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست.

کامیاب با اشاره به اینکه درخواست شهرداری این بود که این دستگاه‌ها فروخته شوند، گفت که نهایتاً به دلیل اینکه برگشت آن‌ها امکان‌پذیر نیست این هشت دستگاه را می‌فروشیم و با گذاشتن 30 درصد اعتبار بر روی آنچه حاصل از فروش دستگاه‌های فرسوده است می‌توانیم هشت اتوبوس آماده‌به‌کار را خریداری کنیم، با توجه به موضوعات فوق این موضوع به تصویب شورای شهر کرمان رسید.

در ادامه با مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری کرمان تماس گرفتیم.

عبدالهادی طاهری نیز در این خصوص به «کرمان نو» گفت که اجرای پروژه مترو در شهر کرمان به دلیل بالا بودن آب‌های زیرسطحی و هزینه بالای آن امکان‌پذیر نیست.

او افزود: البته باید این موضوع را خاطرنشان کنم که اجرای پروژه‌هایی مثل مترو و BRT در شهرها به دلیل هزینه بالا نیاز به اعتبار دولتی دارد و شهرداری‌ها توان اجرای آن‌ها را ندارند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری کرمان درباره اجرای پروژهBRT هم گفت که مطالعاتی در حال انجام است اما با توجه به تغییرات ارزی ایجادشده و مشکلاتی را که برای شهرداری‌های سراسر کشور ایجاد کرده، اجرای این پروژه نیز نیاز به تامین اعتبار بیشتری دارد.

طاهری در ادامه نیز با اشاره به اینکه هشت اتوبوس خریداری‌شده سالم هستند و بازسازی‌شده‌اند، گفت که برای خرید این اتوبوس‌ها باید بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه کنیم، درحالی‌که هر یک از این اتوبوس‌های دو محوره بالای یک میلیارد و 800 میلیون تومان ارزش و 120 نفر ظرفیت دارند. بنابراین برای اینکه در این وضعیت اقتصادی بتوانیم حداقل مقداری وضعیت خطوط اتوبوسرانی کرمان را هم ازنظر خدمات و هم ازنظر ظاهری بهبود دهیم و تا زمانی که BRT اجرایی می‌شود خدمتی برای مردم انجام داده باشیم این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

او ادامه داد: «اگر شهروندان نیاز به خدمات بهتر در زمینه حمل‌ونقل دارند، با توجه به اینکه شهروندان تنها یک‌سوم هزینه‌های سفر شهری را پرداخت می‌کنند و دوسوم این هزینه‌ها از سوی شهرداری پرداخت می‌شود، نیاز است که به ما کمک و با ما همکاری کنند.»

وی اعلام کرد: «اما دیده می‌شود در مواردی مردم همین یک‌سوم هزینه را هم پرداخت نمی‌کنند. اما اگر هزینه اندک پرداخت می‌شد قطعا خدمات اتوبوسرانی خیلی بهتر از الان بود.»

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه لاشه کارت اتوبوس که به مردم داده می‌شود بیش از 17 هزار تومان برای شهرداری هزینه دارد، گفت که اما این کارت باقیمت پنج هزار تومان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. تقاضا داریم که این کارت‌ها خریداری شوند تا خدمات بهتری هم انجام شود.

طاهری خاطرنشان کرد این اتوبوس‌ها در خط یک (خیابان امام رضا (ع) )مشهد) فعالیت می‌کردند.

در ادامه پیگیری‌های «کرمان نو» یک منبع آگاه گفت که این تصمیم شهرداری به این دلیل بوده است که با توجه به افزایش نرخ ارز وزارت کشور شهرداری‌ها را مجاب کرده که اتوبوس‌ها را بازسازی کنند و اعتباری را به این موضوع اختصاص داده به دلیل اینکه با این نرخ ارز دیگر هیچ شهرداری، توان خریداری اتوبوس را ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20868
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.