تخم «مرغ» را ملخ خورد

در چند روز گذشته بازار مرغ روزهای ملتهبی را سر کرد، با توجه به آمار سایت آی تی پی نیوز که قیمت محصولات را اعلام می کند از 27مرداد تا سوم شهریور ماه مغازه های کرمان از این ماده پروتئینی خالی بوده اند.
با توجه به این که خرید گوشت قرمز برای هر خانواده ای آسان نیست پس گزینه بعدی گوشت سفیدی است که بتواند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند، مرغ که از اصلی ترین غذای های ایرانی به حساب می آید از چالش برانگیزترین اتفاقات این روزها هم بوده گرچه مسوولان با توزیع مرغ منجمد به قیمتی حول و حوش 6 هزار تومان راهی برای سفره های مردم پیدا کرده اند اما بهتر است سری به سیر تحولاتی قیمت مرغ از فروردین تا شهریور ماه بزنیم.
پرش قیمت مرغ
در عرض یک ماه
در روزهای آخر فروردین مرغ گرم در استان کرمان در مغازه ها با قیمت 7هزار و 300 تومان به فروش رسیده، اما در آخرین روزهای اردیبهشت ماه مابین 6هزار و 700تومان به فروش رسیده که می توان گفت این روند تا آخر خردادماه سیری مشابه را طی کرده است، در روزهای آخر تیر قیمت مرغ به هشت هزار تومان می‌رسد که تا اواسط مرداد ماه حتی شاهد قیمت 9 هزار تومانی مرغ هم هستیم. این بازار پر تنش تا چهارم شهریور ادامه پیدا می کند.
عرضه مرغ گرم از 4شهریور
مدیر کل پشتیبانی امور دام کرمان در سازمان جهاد کشاورزی ضمن اعلام این که وظیفه این بخش تامین مرغ منجمد در بازار است به «کاغذ وطن» توضیح می‌دهد که از 4شهریور هم مرغ منجمد هم مرغ گرم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین شد. مهدی بنی اسدی قیمت مرغ منجمد را 6هزار و 320 تومان برای عاملین توزیع و برای مصرف کننده 6750 تومان اعلام می‌کند.
مرغ گرم جنوب با قیمتی
01 هزار تومانی
در ادامه با مدیر پشتیبانی امور دام جنوب کرمان هم به صحبت نشستیم، جوادشهریاری هم از تامین مرغ بازار جنوب خبر داد و او دلیل کمبود مرغ در چند روز گذشته را به این شکل توضیح می دهد: تنها استانی که مرغ در آن تعذیراتی شده بود کرمان بود که اختلافی بین کشتارگاه و دستگاه های دولتی، نظارتی پیش آمد یعنی قیمتی که کشتارگاه و دستگاه‌های تعذیرااتی می‌خواستند در چرخه بازار عرضه کنند با هم متفاوت بود، شهریاری می‌گوید دستگاه‌های تعذیراتی قصد عرضه مرغ با قیمت 8هزار و 500 تومان را داشتند اما کشتارگاه ها بیش از 10 هزار تومان را خواستار بودند که در حال حاضر این مشکل رفع شده این مقام مسوول توضیح می‌دهد که مرغ زنده در حال حاضر با قیمت هفت هزار و 170تومان، مرغ کشتار به صورت عمده با قیمت 10 هزار و 150تومان و به صورت خرده فروشی با قیمت 10هزار و 600تومان به فروش می رسد.
پاسکاری قیمت مرغ بین استانداری و جهاد کشاورزی
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان روز گذشته همزمان با پخش مرغ 10هزار و 500تومانی در بازار از نظارت جدی بر بازار مرغ در استان کرمان خبر داد. این طور که مهر نوشته حمید ملانوری در نشست بررسی وضعیت تولید و عرضه مرغ در استان کرمان اظهار کرده در نشست تخصصی با مدیران دستگاه‌های دولتی، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مرغ، ساماندهی بازار این محصول در استان مورد توجه قرار گرفته است و قیمت گذاری مرغ باید از سوی کمیته‌های قیمت گذاری انجام شود و مسوولیت آن با نهادهای دست اندرکار است. ملانوری با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی با حضور کارشناسان دولتی و بخش خصوصی برای تعیین قیمت مرغ در استان کرمان گفته بود:مدیریت این موضوع را بر عهده سازمان های مربوطه از جمله جهاد کشاورزی و… می‌دانیم.
وی ادامه داده: در تعیین قیمت نهایی مرغ باید هزینه های تولید در مرغداری‌های استانی را آنالیز کرده و با احتساب سود قانونی پیش بینی شده، قیمت مرغ را تعیین کنند و در این رابطه باید تناسب‌های بین استانی نیز مورد توجه قرار گیرد.
با توجه به گفته های این مقام مسوول با مسوولان مربوطه در جهاد کشاورزی تماس گرفتیم اما پاسخی دریافت نکردیم حتی در صحبت با روابط عمومی این سازمان، محمدجوادعبدالکریمی به «کاغذوطن» گفت قیمت مرغ و دلیل توزیع نکردن آن در بازار از تصمیمات استانداری بوده حتی اگر امروز هم مرغ توزیع شده باز هم تصمیم استانداری است و ما نمی توانیم پاسخگوی سوال‌های شما باشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19364
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.