تکمیل جاده سرتک قلعه‌گنج تا پایان خرداد

به گفته فرماندار قلعه‌گنج پروژه جاده سرتک از هفته آینده دوباره شروع به کار کرده و تلاش بر این است که محدوده شهری این پروژه تا پایان خرداد تکمیل شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی

چند سالی است که قرار است پروژه اصلاح جاده سرتک در شهرستان قلعه گنج تکمیل شود، چند کیلومتری از این جاده در محدوده شهری این شهرستان است و مدتی است که فعالیت اجرایی در آن متوقف شده است.

قسمتی ازاین جاده و بلوار که به نام شهید سپهبد قاسم سلیمانی نام گذاری شده است از داخل برخی محلات شهرستان گذشته و برای شهروندان قلعه گنجی خطر آفرین است، این مسیر به دلیل آمار بالای تصادفات، یکی از پر خطر ترین جاده های استان است در چند سال اخیرآمار بیش از 250 تصادف در این جاده ثبت شده و این جاده را یکی از خطرناک ترین مسیرهای استان کرمان است.

ظاهرا شهرداری قلعه گنج در دیماه سال گذشته شروع به تکمیل محدوده شهری این پروژه کرده است که اکنون مدتی است این فعالیت ها هم متوقف و برای ساکنین محلات حاشیه ای این مسیر نگران کننده شده است.

«ماندگاری» یکی از شهروندان محله سرتک قلعه گنج در این باره گفته است: در طول چند سال اخیر اخبار زیادی از طرف مسوولان مبنی بر اصلاح و دوبانده کردن این مسیر به گوش رسیده که هر بار با انجام کارهای جزئی روند پروژه دوبانده کردن آن متوقف می‌شود.

«نوابی» یکی دیگر از شهروندان قلعه‌گنجی است که در این باره گفت: این جاده پرتردد از میان چندین روستا و تقاطع خطرناک که در حاشیه بلوار هستند عبور می‌کند و همواره خطر ناشی از برخورد خودروها به عابران پیاده در طول مسیر وجود دارد است. هر سال تعداد زیادی از بستگان و شهروندان قلعه‌گنجی بر اثر برخورد با خودروهای عبوری این بلوار عبور جان خود را از دست می‌دهند.

تا پایان اردیبهشت زیرسازی‌های جاده سرلک تکمیل می شود

شهسواری فرماندار قلعه گنج در مورد توقف کار بلوار سپهبد سلیمانی به کرمان نو گفت: سه کیلومتر از زیر سازی جاده سرتک باقی مانده است درحال زیر سازی این جاده بودیم که به دلیل کرونا فعالیت تعطیل شد ،اما از هفته آینده، 22 فروردین مجددا کار شروع می شود و سعی می کنیم تا پایان اردیبهشت ماه لایه ها زیر سازی جاده را تکمیل کنیم.

از اداره کل راهداری جنوب هم قول گرفتیم که چند کیلومتراز این جاده را آسفالت کنند و بقیه اعتبار مورد نیاز را نیز از بودجه شهرستان تکمیل خواهیم کرد.

این جاده فقط 8 کیلومتر آن در محدوده شهری وجود دارد و بعد از این تا رمشک 170 کیلومتر وجود دارد و نزدیک 17 پل دارد و و برای تکمیل نیاز به اعتبارات سنگینی دارد.

شهسواری در مورد زمان تکمیل پروژه گفت: با توجه به شرایط خاصی که موجود است زمان دقیق تکمیل این طرح را نمی توان مشخص کرد اگر شرایط عادی باشد تلاش می کنیم در خرداد ماه تحویل بدهیم.

شهسواری در مورد دلیل آمار بالای تصادفات در این مسیر گفت: شهرستان قلعه گنج زیادتر از اندازه لازم گسترده شده است و حد و حدود شهر به صورت دقیق مشخص نیست و رانندگان سرعت داخل شهری را رعایت نمی کنند و با همان سرعت جاده حرکت می کنند و خطر ساز می شوند، البته این جاده عرض کمی داشته، کمبود علایم راهنمایی و رانندگی، پر تردد بودن این مسیر هم دلیل دیگری برای تصادفات است.

وی ادامه داد: اما عامل اصلی بر اساس بررسی هایی که ما انجام دادیم بیشتر خطای انسانی است و همچنین قاچاق سوخت در این منطقه زیاد اتفاق می افتد و این قاچاقچیان معمولا کسانی هستند که جانشان را کف دستشان می گذارند و در این مسیر مقرراات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند و هم جان خود و هم دیگران را به خطر می اندازند.

شهسواری افزود: این خودرو ها در بعضی مواقع حتی چراغ خاموش و نزدیک به هم حرکت می کنند یک مورد داشتیم در ماه گذشته که سه خودرو همین طور تصادف زنجیری کردند و دو نفر جان خود را از دست دادند، بهترین کار این است، مردم با سرعت مطمئنه حرکت کنند و این یک کار فرهنگی است.

به گفته شهسواری اعتبارات زیادی که مورد نیاز بوده است تکمیل این پروژه را به تاخیر انداخته است. وی گفت: اگر بنیاد مستضعفان در این طرح حضور نداشت ما نمی توانستیم پل های این مسیر را جمع کنیم و بنیادمستضعفان 90 میلیارد ریال پول وارد این طرح کرد و ما برای تکمیل این پروژه از ظرفیت شهرداری و حتی شهرداری های شهرستان های دیگر مثل منوجان استفاده می کنیم.

انسان تاثیرگذارترین عامل در تصادفات

مسعود جمیلی مدیرکل راهداری جنوب استان کرمان در مورد تاثیر کیفیت جاده برمیزان حوادث به کرمان نو گفت: یک ضرب المثل معروفی است که یک راننده خوب در بدترین جاده و بدترین ماشین سالم به مقصد می رسد اما یک راننده بد در بهترین ماشین و بهترین جاده هم دچار حادثه می شود.

وی گفت: این یک نرمی دارد که در استان و در جنوب استان و در کل کشور و دنیا هم یکی است، جاده معمولا سهم ۱۰ یا ۱۵ درصدی به عنوان مکمل در تصادفات ایفا می کند یعنی اینکه وقتی شما رانندگی می کنید در جاده با سرعت بالا و غیر مجاز حادثه برایتان پیش می آید.

جمیلی ادامه داد: مقصر جاده نیست اما اگر جاده شرایط ایمنی داشته باشد، گاردریل و محافظ و یک شانه متعادلی داشته باشد ممکن است شدت تصادفات کمتر شود. در بحث کیفیت جاده ها روکششان و علائمشان و ایمنی شان ادعا نمی کنم اما بهتر از خیلی نقاط دیگر درکشورهستیم و با استاندارها فاصله نداریم.

ابراهیم محمدی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در مورد تاثیر بهسازی جاده ها بر حوادث رانندگی، به کرمان نو گفت: بهسازی جاده ها بر میزان حوادث رانندگی، بی تاثیر نیست اما باید این موضوع مد نظر باشد که گاهی میزان تلفات تصادفات در بزرگراه های استاندارد بیشتر است زیرا مردم با سرعت بیشتری حرکت می کنند.

محمدی معتقد است: به طور کلی در حوادث رانندگی سه عامل نقش دارد اول انسان، بعد جاده و در آخر وسیله نقلیه، نباید فقط انتظار داشته باشیم وضعیت جاده ها بهتر باشد و میزان تصادفات به نحو چشم گیری کم شود.

به اعتقاد محمدی در مثلث عوامل ایجاد کننده حوادث رانندگی که سه ضلع انسان جاده و وسیله نقلیه دارد راس این مثلث متعلق به انسان است، رفتار درست رانندگی در ایجاد کردن حوادث بیشترین تاثیر دارد که اگر رفتار در رانندگی درست شود و به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه شود، می توان نواقصات جاده و ماشین را با درست رانندگی کردن، پوشش داد.در حوادث ۵۰ تا ۶۰ درصد خود راننده و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد هم جاده نقش دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=46600
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.