درد شهر را نفهمیدیم و نسخه نوشتیم، شد پل!

کرمان‌نو در نظر داشت در سلسله مصاحبه‌هایی با هشت نامزد تصدی پست شهرداری در رابطه‌ با برنامه‌ آنها برای اداره شهرداری کرمان گفت‌وگو کند، اما اکثر نامزدها از گفت‌وگو پرهیز کردند، تنها مهران عالم زاده به سوالات ما پاسخ گفت، در ادامه مصاحبه خبرنگار کرمان‌نو با او را می خوانید.
مهران عالم زاده هستم متولد ۵۴ فوق لیسانس معماری از دانشگاه یزد، کارشناس رسمی دادگستری، عضو هیئت مدیره نظام مهندسی، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان هستم. طراح در حوزه معماری و ساختمان سازی، اما به دلیل حساسیت هایی که در مسائل شهر دارم به صورت محدود فعالیت می کنم.

چه برنامه ای برای احیا بافت تاریخی دارید؟

برای احیاء بافت تاریخی باید چند اقدام انجام دهیم، یکی بحث ثبت تاریخی بازار و محور تاریخی کرمان است. این موضوع نیازمند دستور و پیگیری‌های میراث فرهنگی است و باید هر چه زودتر پیگیری شود. متاسفانه بخش اعظم بازار از بین رفته بخش‌های باقی مانده را باید با کمک میراث ‌فرهنگی حفظ کنیم.
اینکه همه دستگا‌ه‌های تاثیرگذار و متولی از بافت تاریخی خارج شدند اتفاق خیلی بدی است. این موضوع در هیچ جای ایران مرسوم نیست که میراث فرهنگی از بافت تاریخی خارج شود. متاسفانه ما بافت تاریخی را به این شکل رها کردیم. خوشبختانه به تازگی شهرداری اقدامات ارزشمندی در این زمینه آغاز کرده که باید با جدیت بیشتری انجام شود.
لازم است مشاوران برنامه ها را به صورت تخصصی تر تنظیم کنند. یک مقدار باید نگاهمان به شهرهای اصفهان و یزد باشد. این شهرها در زمینه احیاء بافت تاریخی خیلی پیش‌تر عمل کردند و اکنون دارند ثمراتش را می‌بینند. باید از آنها کمک بگیریم و گام هایی که باید در ۳۰-۲۰ سال گذشته برداشته می‌شد را اکنون برداریم، از مشاورین متخصص در این زمینه استفاده می‌شود چه از استان چه خارج استان و همینطور باید از پیمانکاران متخصص در این زمینه استفاده شود.

چه برنامه ای برای پروژه گود خشت مال ها و سیتی سنتر وکیل دارید؟

در این بحث باید فصل‌الخطاب نظرات کارشناسی باشد. نباید براساس نظرات سلیقه‌ای اقدام کنیم. نظرات میراث فرهنگی و دستگاه‌های مرتبط باید شنیده شود و برآیند این نظرها را در تصمیم‌گیری لحاظ کنیم.
بعضا ممکن است در شهر کارهایی از روی اغماض اشتباه و نادرست انجام شده باشد باید تا جایی که می‌توانیم این اقدامات را اصلاح کنیم. اقداماتی هست که شاید قابل اصلاح نباشد و نشود به این راحتی‌ها وارد موضوع شد، ولی می شود موضوع را سر و سامان داد و به مسیری برد که کمترین آسیب را به آن مجموعه ارزشمند بزند. باید در این خصوص از طریق موضوعات کارشناسی به قید فوریت اقدام کنیم و نسخه‌های ویژه در نظر گرفته و اجرا شود.

برای به اتمام رساندن این پروژه ها چه اقداماتی در نظر دارید ؟ پروژه جدیدی در ذهن دارید؟

شهردار جدید در سال اول چالش های اساسی خواهد داشت یکی از این چالش ها بدهکاری پروژه ها و پرداخت هزینه پرسنل خواهد بود، الان نمی دانیم چه مبلغی است.
به نظر من بهتر است که پروژه جدیدی شروع نشود و پروژه های فعلی به پایان برسد. اگر ضرورت شروع پروژه جدیدی هم حس شود باید آن پروژه پیوست فرهنگی اجتماعی داشته باشد. به نظر می رسد به پروژه هایی که الان در حال اجرا است تک بعدی و فقط از لحاظ عمرانی نگاه شده است.
احساس می شود که اساس مشکل درک نشده لذا پاسخی درستی به آن داده نشده. اگر قرار باشد پروژه ای زیر نظر من شکل بگیرد، با نظرات کارشناسی انجام خواهد شد و پیوست اجتماعی و فرهنگی برای انها در نظر گرفته خواهد شد.

اگر شما شهردار کرمان باشید شهرداری شیشه ای خواهد بود؟

من اعتقاد دارم چه ارگان های دولتی چه تشکل ها و هر جای دیگری اگر واقعا به دنبال سالم سازی کار هستند باید شفافیت داشته باشند. نبود شفافیت باعث به وجود آمدن رانت و مسائلی می شود که اکثریت مردم ضرر می کنند. به نظر من هر فردی در هر جایی که خدمت می کند باید به دنبال شفافیت باشد. باید در سایت شهرداری کرمان مشخص باشد چه پروژه ای در حال اجرا است؟ طرح تفصیلی و طرح جامع ما چه هست و مردم از حداقل حقوق شهروندی خود یعنی آگاهی برخوردار باشد.

شما در شهرداری از زنان و جوانان استفاده می کنید؟

متاسفانه ما در این سال ها در بحث توانمند سازی مدیران ضعیف عمل کردیم. نتوانستیم مدیران متخصص را در سیستم نگه داریم. این یکی از ضعف ها بوده و نیروهای کارآمدی را از دست دادیم. متاسفانه به نیروهای توانمند بها ندادیم. به دلیل عدم باور مدیران اول انقلاب به نسل های بعد یک خلاء نسلی به وجود آمده. باید این فرصت فراهم و از جوانان استفاده شود.

مبنای ما شایسته سالاری است من اعتقادی ندارم که بین زن و مرد تفاوتی وجود دارد. باید از نیروهای شایسته بدون در نظر گرفتن جنسیت استفاده شود. در بعضی موارد ثابت شده که زنان خیلی دقیق تر و کارآمد تر از مردان هستند. اینکه در بعضی از آگهی های شغلی نوشته می شود ترجیحا مرد یا فقط مرد این کار به شدت اشتباهی است.

برای حل معضل ترافیک چه تدبیری اندیشیده اید؟

من فکر می کنم اساسا ما مشکل اصلی را درک نکردیم و رفتیم به سمت پل سازی یا اتوبان سازی.
تهران را ببینید این همه پل و اتوبان ساختند مشکل ترافیک حل شد؟ هر چه ماشین بیشتر شد دنیا رفته به سمت اینکه اجازه ندهد ماشین به هر جایی وارد بشه اولویت را بر پیاده گذاشته. وقتی اولویت در شهرها با ماشین باشد می شود همین بلایی که دارد سرمان می آید. پذیرفتیم که ماشین باید بتواند تا هر جا که می تواند برود. وقتی ما این مسئله اشتباه یعنی اولویت ماشین را پذیرفتیم می شود همین مسئله که فقط به زدن پل جدید و تعریض خیابان می پردازیم و این مسیر را ادامه می دهیم تا ابد. به نظر من باید نگرش را عوض کرد این نوع نگرش باعث می شود که راه به خطا رود. اصل قضیه این است که ما باید جابجایی مردم را سر و سامان بدهیم و تقاضای جابجایی را به حداقل برسانیم. قرار نباشد مردم بی دلیل جا به جا شوند و این مسئله باعث ایجاد ترافیک شود. دوم اینکه وقتی این اتفاق می افتد چه ضرورتی دارد که حتما جابجایی با اتومبیل شخصی باشد. حتی در مسیرهای کوتاه هم به علت نداشتن امنیت پیاده با ماشین می روند. به دلیل نبود ساز وکار حمل و نقل عمومی مناسب و در خور شان مردم، عملا از این وسایل استفاده نمی شود. در هر خانه چند ماشین وجود دارد، عبور و مرور این ماشین ها در سطح شهر سبب ایجاد ترافیک می شود. البته ما هیچ جایگزینی برای ماشین در نظر نگرفتیم. در یک خیابان ترافیک زیاد است، ۸۰ میلیارد تومن هزینه می کنیم و یک پل می زنیم در حالی که علت ترافیک نبود پارکینگ است، با این ۸۰میلیارد تومن می توانیم چندین هزار متر مربع پارکینگ طبقاتی بسازیم، این ماشین ها را جا بدهیم و مشکل ترافیک آن منطقه حل شود. ولی متاسفانه چون درد را درست تشخیص نمی دهیم و نسخه برای درمان می نویسیم می شود پل، بعد پل میسازیم می شود پل چهار راه احمدی، چه کارکردی دارد؟ چه مشکلی از مردم حل کرد؟ فقط عملا بافت زنده ای که درچهار راه احمدی قدیم وجود داشت از بین رفت. الان بریم ببینیم که چه بلایی سر شهر آورده است؟ این یک نسخه اشتباه بود. به نظر من در این مسئله بایدکارشناس ها وارد شوند و نظر دهند، الان نظرات کارشناسی نشان میدهدکه پل سازی در بافت مرکزی شهر خیلی به ندرت اتفاق می افتد و واقعا با یک الزامات و پیش زمینه هایی اتفاق می افتد. به این راحتی ها نیست که اجازه ساخت پل بافت مرکزی صادر شود. در کمربندی و اطراف شهر بسیار هم خوبه اما در بافت مرکزی الان دیگر جایی را سراغ ندارم که به این سمت و سو رفته باشد. به این نظرات کارشناسی همه دسترسی دارند و کارشناسان می توانند این را رد یا تایید کنند.

نظر شما راجع به راه اندازی مترو در کرمان چیست؟

برای توجیه اقتصادی مترو یک استاندارد وجود دارد اینکه در یک ساعت خاص شما نیاز به جابه جایی تعداد زیادی افراد داشته باشید. در کرمان در هیچ محوری این بحث را نداریم که ضرورت نسبی حس شود.
مترو وقتی توجیه اقتصادی و منطقی پیدا می کند که در ساعت این تعداد نفر نیاز به جا به جایی داشته باشند با این مشکلات ساختاری که در شهر کرمان داریم سطح بالای آبهای زیر زمینی و نیز هزینه های بسیار زیاد مترو بهتر است ناوگان حمل و نقل شهری را تقویت کنیم تا بخش زیادی از مشکل حل شود. بحث ورود خودروها سامان دهی شود که خودروها نتوانند در هر محوری وارد شوند. نه به این مفهوم که کلا وارد نشوند بلکه در این زمینه محدودیت هایی ایجاد شود.
در بحث ساماندهی دوچرخه و حرکت عابر پیاده هیچ اقدامی انجام نشده است، زیرساخت فراهم نکردیم و اکنون دچار مشکل هستیم لذا باید به سمت ایجاد زیر ساخت حرکت کنیم.
در این مباحث باید نظر مشاورین متخصص پرسیده شده و براساس این نظرات نسخه مناسب برای حل مشکل شهر را بپیچیم. باید متناسب با نیاز شهر ببینیم کدام یک بهینه است خط منوریل، مترو یا اتوبوس.

چه برنامه ای برای مسائل فرهنگی دارید؟

نوع نگاه ما به فرهنگ متاسفانه مثل نگاه به پروژه های عمرانی است، این یک ضعف است. مسائل فرهنگی موضوعی نیست که یک ساله دو ساله به نتیجه برسد. مسائل فرهنگی مثل کاشت درخت گردو است شما امروز میکارید ۱۰ سال دیگه ثمر می دهد. مثل گوجه و خیار نیست که شما انتظار داشته باشید ۶ماهه یا یک ساله ثمر بدهد. حل مشکلات فرهنگی زمان بر است. اگر بتوانیم موضوعات فرهنگی را حل کنیم عمده مشکلات شهر ها حل می شود. چون به این مشکلات نپرداختیم، باعث فقر شدید فرهنگی شده است. البته نباید فراموش شود که وقتی به موضوعات فرهنگی می پردازیم باید همزمان به زیرساختش هم فکر کنیم تا وقتی مردم مطالبه می کنند و به درجه ای می رسند که ماشینشان را در خانه بگذارند یا به این نتیجه می رسند که زباله ها را به موقع دم در بگذارند شما باید بتوانید سرویس مناسب ارائه بدهید. اگر زیر ساخت فراهم نکردید عملا نمی توانید انتظار داشته باشید که مردم همراهی کنند. اینها بحث های موازی هستند که باید با هم پیش برود.
در بحث روحیه و نشاط جامعه، موضوعات فرهنگی و هنری نقش موثری دارند. باید فستیوال های فرهنگی هنری در شهرمان نهادینه شود. هر هفته، هر ماه یک جریان فرهنگی هنری در شهر کرمان داشته باشیم تا مردم بتوانند از آن بهره ببرند. این یکی از کارهایی است که شهرداری می تواند وارد شود و با دستگاه های مختلف تعامل داشته باشد. مردم تشنه بحث های هنری و فرهنگی هستند. وقتی یک کنسرت برگزار میشود صندلی خالی پیدا نمی شود. باید در این موضوعات دست به دست هم بدهیم،کمک کنیم و در چهار چوب نظام با وسواس و حساسیت فعالیت کنیم. متاسفانه بعضی وقت ها جبهه گیری می شود و با کل موضوع به صورت غیرقانونی مخالفت می کنند، این روزها میشنویم که مثلا در یک شهر نمی شود کنسرت برگزار کرد. اینها را باید با حساسیت و وسواس پیش ببریم که به هر حال آن بخش از جامعه هم که روی این موضوع حساسیت ویژه ای دارند اگر با ما همراه نیستند حداقل ساز مخالف هم نباشند.

صحبت پایانی

خواهشی که از شما و سایر رسانه های دارم این است که هرکس شهردار شد رسانه ها در صحنه باشند مطالباتی که مردم دارند را پیگیری کنند. وقتی نگاه ها متوجه سیستم باشد و سیستم احساس کند که باید جوابگو باشد خطایی کمتری انجام می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=13787
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.