رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:


دلیل افزایش آمار در جنوب، افزایش حجم نمونه‌گیری ها است

دکتر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، در مورد افزایش آمار مبتلایان جنوب طی چند روز گذشته گفت: یکی از دلایلی که آمار ابتلا در جنوب استان افزایش پیدا کرده است، افزایش حجم نمونه گیری در منطقه است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

افزایش آمار مبتلایان به کرونا در جنوب استان در فصلی که تعداد کامیون های حمل محصولات کشاورزی در جنوب استان افزایش پیدا کرده است، موجی از نگرانی را به وجود آورده است و این سوال مطرح شده که آیا حضور این خریداران محصولات کشاورزی که بعضا از سایر استان ها وارد منطقه می شوند بر این افزایش ابتلا تاثیر گذاشته است؟ یا این افزایش آمار دلایلی دیگری دارد.

دکتر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، در مورد این افزایش آمار به کرمان نو گفت: یکی از دلایلی که آمار ابتلا در جنوب استان افزایش پیدا کرده است، افزایش حجم نمونه گیری در منطقه است.

مکارم یادآور شد: بر اساس کار جدیدی که علوم پزشکی شروع کرده است از بیماران سرپایی نیز تست گرفته می شود و با توجه به اینکه بسیاری از این بیماران بدون علامت و یا با علایم خفیف هستند سریع تر شناسایی می شوند و البته آمار را هم بالا می برند به طور مثال در آمار دوشنبه از 9 مورد 6 مورد بیمار سر پایی بوده اند.

رییس علوم پزشکی جیرفت گفت: ما در این طرح از آدم هایی که بیشترین ارتباط را بیمار بستری شده، دارند و یا در مراکز 16 ساعتی بودند و یا در سامانه سلامت علوم پزشکی ثبت نام کرده و علایم خفیف دارند،تست گرفته می شود، این نمونه گیری هر روز هم در حال افزایش است و همین نکته آمار را هم در چند روز اخیر بالا برده است.

مکارم تاکید کرد: این طرح باعث می شود که زودتر زنجیره انتقال قطع شده و مبتلایان را در مرحله ابتدایی بیماری تشخیص دهیم. این امر یک دوره کوتاه آمار را رشد می دهد اما علاوه بر قطع زنجیره ، باعث می شود که مواردی که در مراحل اولیه هستند و یا بی علامت اند را تشخیص دهیم، مدت زمان بستری بیماران در بیمارستان را هم کم می کند.

رعایت فاصله گذاری هوشمند تنها راه کنترل کرونا

به گفته مکارم در شرایط کنونی تنها چیزی که اهمیت دارد رعایت فاصله گذاری اجتماعی هوشمند است.

رییس علوم پزشکی جیرفت ضمن ابراز نگرانی از این موضوع که مردم کمی بی احتیاط شده اند، گفت: اکنون شرایط جنوب به شکلی است که ویروس در منطقه بومی شده است.

دکتر مکارم در مورد تاثیر ورود کامیون های حمل محصولات کشاورزی به جنوب بر افزایش آمار ابتلا گفت: فصل فروش محصولات کشاورزی است یکی دیگر از دلایل افزایش آمار همین موضوع است، ما به همه فرمانداری های جنوب و استانداری هم این موضوع را اعلام کرده ایم. که اگر شرایط بهداشتی رعایت نشود، مشکلات زیادی برای کل جامعه به وجود می آید، و اگر در شورای تامین مطرح شود محدودیت های جدید اعلام شود.

وی یادآور شد : تنها راه کنترل این خطر، رعایت این موضوع است که ارتباط کم شود و اگر کامیون و راننده ای وارد می شوند فقط خود را محدود به همان فعالیت هدف کند و البته از وسایل ایمنی مثل ماسک هم استفاده کنند و اگر نیاز بود حتی خودروها ضدعفونی شود. این تنها راه کنترل است و فعلا راه دیگری نیست.

مکارم در مورد شرایط کرونا در جنوب استان گفت: می توانیم بگویم جنوب استان در پیک موج اول بیماری کرونا است زیرا ما در جنوب استان حداقل 2 هفته عقب تر بودیم.

وی اضافه کرد: اگر رعایت نشود شرایط ابتلا در جنوب از این هم بدتر می شود. انتقال کرونا در جنوب اکنون محلی در جامعه اتفاق می افتد و انتقال ویروس از طریق سطوح به راحتی انجام می شود. جنوب درشرایط شکننده ای است و کوچکترین کاهلی به فاجعه منجر می شود و قابل جبران نیست.

کرونا کشاورزی جنوب را به خطر انداخت

برخوری مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب استان در مورد ورود کامیون ها به جنوب استان و تاثیر آن بر شیوع کرونا، گفت: اوایل شیوع کرونا مصوب شد که راهداری در ورودی شهرستان ها عملیات ویروس زدایی را انجام دهد و ورودی کنترل شوند.

برخوردی گفت: کرونا به تمام سیستم کشاورزی آسیب وارد کرده و کشاورزی جنوب را نابود کرد، اگر کامیون ها هم نیایند شرایط از این هم بدتر می شود. در هر صورت ما قرنطینه نیستم اگر قرنطینه باشیم که کامیونی وارد نمی شود ولی فعلا این شرایط وجود ندارد.

وی ادامه داد: ابتدای شیوع کرونا هم این بحث پیش آمد و ما پیشنهاد دادیم که از هر کامیون یک مبلغی از بار گرفته شود و ویروس زدایی شود که فعلا این امر اجرا نمی شود و البته کرونا در مرحله ای نیست که این چنین کنترل شود و حتی پیشنهاد شد که هزینه ضدعفونی کردن هم پرداخت شود.

برخوری تاکید کرد: هر تصمیمی ستاد کرونا بگیرد ما اجرا می کنیم حتی بگویند هیچ کامیونی نیاید، ما اعلام می کنیم و آن موقع محصول مردم را هم باید تعیین تکلیف کنند و خسارت کشاورز ها را هم باید داد.

افزایش 10 درصدی ورود کامیون ها به جنوب استان

جمیلی مدیر کل راهداریی جنوب استان در مورد شدت ورود کامیون ها به جنوب به کرمان نو گفت: فصل بار منطقه جنوب از اوایل اسفند شروع می شود و فروردین و اردیبهشت به حداکثر می رسد البته این افزایش در اردیبهشت چشم گیر نیست و فقط حدود 10 درصد بیشتر می شوند، پس ورود کامیون ها از اوایل اسفند بوده است و بر اساس آمار افزایش بیش از همیشه نبوده است .

وی یادآور شد : هم اکنون دستورالعمل‌های بهداشتی در ورودی شهرها اعمال می شود و در پایانه ها هم به شدت رسیدگی می شود اما این دستور العمل ها به صورت صد درصد نمی تواند بر کنترل کرونا تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: هر دستورالعمل بهداشتی هم اعمال شود به صورت صد درصدی ضمانت اجرایی نداشته و بیش تر توصیه ای است و حتی در ستاد هم مطرح شد که اگر ستاد تشخیص دهد ،اصلا به کامیون ها فراخوان ندهیم و کامیون ها نیایند و اگر کامیونی نباشد محصول کشاورزی می ماند و مشکلات مردم بیشتر هم می شود. در هر صورت همه مجموعه ها این ریسک را پذیرفتند .

جمیلی یادآور شد: خرید تعاون روستایی هم در حد شعار بود و تعداد قابل توجهی کامیون به منظور خرید محصولات کشاورزی از سوی تعاون روستایی وارد جنوب استان نشده است .

مدیر کل راهداری جنوب استان در پایان گفت: ما چیزی که در توان و اختیارمان بود را انجام دادیم اما این موضوع که همه راننده توجه کرده باشند، نیست زیرا ابزار اجرا نداریم .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=49282
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.