راهی جز [انتقال آب] حوزه به حوزه نداریم

چندسالی می شود که بحث کمبود آب در کشور مطرح است. به نوشته روزنامه پیام ما رئیس مرکز خشکسالی کشور گفته 94درصد از مساحت کشور درگیر خشکسالی است. اخیرا نیز معاون اول رئیس جمهور گفته با توجه به شرایط آبی که در کشور وجود دارد ممکن است نیازمند تامین آب از خارج از کشور باشیم. استان کرمان یکی از استانهایی است که با تنش آبی شدید رو به رو است به ویژه در شمال و شرق استان. برای تامین آب استان کرمان بحث هایی در رابطه با انتقال آب مطرح است در این رابطه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان به کرمان نو گفت که طرح جامع آب شرب استان در دولت یازدهم تصویب شده و نحوه تامین آب شرب همه شهرهای استان مشخص شده است.
ابراهیم علیزاده گفته 180 میلیون متر مکعب آب شرب نیاز داریم و در بلند مدت هیچ راهی جز انتقال آب حوزه به حوزه وجود ندارد وی گفت که برای تامین آب شمال استان قرار است آب از سرشاخه های کارون منتقل شود. مطالعات انجام شده و طرح به دو قسمت تقسیم شده است. قسمت اول طرح انجام عملیات 270 کیلومتر خط لوله در استان کرمان تا مرزهای استان یزد است که پیمانکار آن مشخص شده و حدود 40کیلومتر از این پروژه انجام شده است. قسمت دوم طرح بالغ بر 5هزار میلیارد تومان هزینه دارد و تصمیم داریم هزینه آن را از طریق فاینانس خارجی تامین کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان ادامه داد که مبدا انتقال آب به کرمان احتمالا سد خرسان در سرشاخه های کارون مرز استان چهارمحال بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد خواهد بود البته هنوز نهایی نشده است، اما این 270 کیلومتر خط لوله مشترک است فرق نمی کند از بهشت آباد آب منتقل کنیم یا خرسان.
علیزاده افزود که برای تامین آب میان مدت شهرستان کرمان و رابر طرح انتقال آب از سد صفارود انجام خواهد شد که این پرژه تقریبا 65درصد پیشرفت داشته است.
وی افزود طرح انتقال آب از دریای عمان برای صنعت شمال و جنوب استان و همچنین برای آب شرب پنج شهرستان جنوبی استان(کهنوج، قلعه گنج، فاریاب، رودبار و منوجان) توسط بخش خصوصی انجام می شود. یک شرکت از کشور ترکیه قصد انجام این پرژه را دارد و مطالعاتی در این زمینه انجام داده و گزارشهای ارائه کرده که در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است تا در این زمینه تصمیم گیری شود.
مردم و فعالان محیط زیست استانهای چهارمحال بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان به شدت با انتقال آب از کارون مخالف هستند و معتقدند که این طرح کارشناسی شده نیست و به برهم خوردن اکوسیستم منطقه می انجامد. نمایندگان مردم این استانها هم در مجلس به این طرح اعتراض کردند تا جایی که در سالهای گذشته نمایندگان خوزستان تهدید به استعفای دسته جمعی را مطرح کردند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=14112
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.