سوء‌مدیریت علت غیرفعال شدن تعاونی دهیاری‌های قلعه‌گنج

فرمانداری قلعه‌گنج به موضوع شرکت تعاونی دهیاری قلعه‌گنج ورود کرده و همه‌ی اسناد‌ این شرکت در حال بررسی است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

شرکت دهیاری‌های در شهرستان قلعه‌گنج به منظور کمک رسانی با عمران آبادانی دو بخش قلعه گنج تشکیل شدند اما مدتی است که فعالیت های این شرکت ها متوقف شده و ماشین آلاتی که برای این شرکت تهیه شده بود رو به استهلاک هستند.

رستمی یکی از اهالی قلعه گنج درباره فعالیت شرکت دهیاری ها به کرمان نو گفت: دو سال است که این شرکت دیگر فعالیتی ندارد هر کدام از ماشین هایشان هم در یک روستا افتاده اند و خاک می خورند اول که شرکت تاسیس شد گفتند بری عمران و آبادانی است کلی هزینه کردند اما الان استفاده ای نمی شود انگار که هیچ کس هم بر کار این شرکت دهیاری ها نظارت نمی کند.

وی ادامه داد: الان هم خیلی از خاور های شرکت و لودر شرکت آفتاب می خورد و هیچ استفاده ای از آن ها نمی شود با توجه به بررسی های انجام شده ظاهرا هدف تشکیل این شرکت های دهیاری، اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی در سطح روستاهای شهرستان بود، تا با افزایش توان اجرایی خود، هزینه‌های مدیریت روستا را نیز کاهش دهند.

رستمی افزود:‌ با توجه به ظرفیت‌ها روستاهای شهرستان قلعه‌گنج برای فعالیت‌های عمرانی وجود این شرکت ها در سطح دهیاری ها وجود دارد.

مهدی شهسواری فرماندار قلعه گنج در مورد وضعیت شرکت تعاونی های دهیاری‌ها به کرمان نو گفت: فلسفه کار شرکت های تعاونی دهیاری این بوده که کار های عمرانی ای که دهیاری ها باید انجام می دادند و با شرکت دیگری برای اجرا قرار داد می بستند، توسط یک شرکت از خود دهیاری ها انجام شود، و پول پرداخت شده از اجرا پروژه ها از خود دهیاری خارج نشود.

وی ادامه داد:‌ این شرکت ها به طور کلی متعلق به خود دهیاری ها است که مدیرعامل را مشخص کرده و اساسنامه دارند و و اساسنامه شرکت هم سه ساله است و زیر نظر اداره کار فعالیت می کنند و همه دهیاری ها، عضو این شرکت هستند یک شرکت عمرانی متعلق به دهیاری ها است.

شهسواری یادآور شد: براساس سیاست‌های دهیاری‌ها تصمیم گرفته شد که این شرکتی که تشکیل می شود و برای این شرکت یک سری ماشین آلات هم تهیه شود و مجری طرح و پروژه های دهیاری ها شود و بدین ترتیب علاوه بر اجرای طرح سود اجرا نیز از خود دهیاری خارج نشده و در چرخه دهیاری ها باقی بماند.

شهسواری یاد آور شد: این شرکت تعاونی ها متاسفانه در این سال ها مدیریت مناسبی نداشتند و بسیاری از فعالیت های آن ها متوقف شد و ماشین آلاتی که خریداری شده بود مدت زمان طولانی بدون استفاده مانده بودند شرکت در زمان فعالیت خود نتوانست آن بازدهی و سودآوری مناسب که مد نظر بود را به دست بیاورد در نتیجه فعالیت ها متوقف شد و دستگاه های شرکت هم به دلیل عدم استفاده و تعمیر فرسوده شدند.

فرماندار شهرستان قلعه گنج گفت: این شرکت ها بدهی های خیلی دارند و در موارد بسیاری شرکت با دهیاری قراردادی را بسته است پیش پرداخت را هم گرفته است اما بعد شروع متوجه شده است که از عهده کار بر نمی آید و برای اجرا با یک شرکت دیگر قرارداد می بندد که کار دهیاری انجام شود و بدهی بالا می آورد .

شرکت‌ تعاونی دهیاری‌ها در هر 2 بخش وضعیت مناسبی ندارند

مهدی شهسواری گفت: از روزی که من فرماندار شدم این شرکت ها هیچ فعالیتی نداشته و همه دستگاه ها هم خاموش و بدون استفاده هستند، متاسفانه در این سال ها افرادی که در سیستم شرکت ها بودند نتوانستند مدیریت خوبی داشته باشند قراردادهای خوبی هم بسته نشده است، هم شرکت و هم 2 بخش قلعه گنج وضعیت مناسبی ندارند.

شهسواری ضمن اشاره به ورود فرمانداری به موضوع مشکلات شرکت تعاونی دهیاری‌ها قلعه گنج گفت: ما یکی از نیروهای فرمانداری را فرستادیم که تمام بدهی ها و مطالبات شرکت را بررسی کند تا مشخص شود که اعتبارات چه طور خرج شده اند، هزینه ها را چکار کردند و وضعیت ماشین آلات چه طور است و بعد از بررسی ها در خصوص ادامه کار شرکت تعاونی دهیاری ها تصمیم گرفته می شود.

وی ادامه داد: قرار شده است جلسه هیات مدیره را برگزار کنند که شرکت تعیین تکلیف شود و معوقات و مطالبات مشخص شوند اگر شرایط را داشته باشند دوباره شروع به کار کنند و اگر نداشته باشند ما دوباره مجمع تشکیل می دهیم تا اعضا جدید معرفی شوند البته این بعد از این است که به طور کامل تعیین و تکلیف شود .

تغییرات هیات مدیره دلیل ورشکستگی شرکت تعاون دهیاری

یکی از اعضای این شرکت تعاونی دهیاری ها در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: شرکت دهیاری‌های بخش مرکزی قلعه‌گنج دارای تعداد زیادی دستگاه سنگین است که فقط تعداد کمی نیاز به تعمیر دارند و در صورتی که مسئولان عزم خود را جزم کنند این شرکت با کمترین هزینه دوباره راه‌اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعدادی از دستگاه‌های این شرکت بدون اجازه هیئت مدیره و بدون هیچ قراردادی از طرف هیئت مدیره به شهرداری قلعه‌گنج امانت داده شده است گفت: اعضای شرکت نیز این اعتراض خود را به گوش مسئولان رسانده‌اند و با این وجود در صورت مستهلک شدن دستگاه‌ها هیچکس پاسخگو نیست و در این میان با توقف پروژه‌های عمرانی دهیاری‌ها در حق شهروندان روستایی هم اجحاف شده است.

بهزاد کامرانی بخشدار بخش مرکزی شهرستان قلعه‌گنج و ناظر عالی شرکت تعاونی دهیاری‌های بخش مرکزی نیز درباره ورشکستگی این شرکت گفت: یک ماه بعد از انتصاب بنده با غیر فعال بودن این شرکت مواجه شدم و بلافاصله با برگزاری جلسه با هیئت مدیره، مدیر‌عامل جدید برای شرکت انتخاب شد.

بخشدار بخش مرکزی شهرستان قلعه‌گنج بیان کرد: طی یک سال از فعالیت این شرکت طرح زیرسازی معابر و طرح‌های هادی روستایی حدود نیمی از روستاهای بخش مرکزی با قیمت 30 تا 40 درصد ارزان‌تر از سطح بازار انجام شده است .

وی دلیل ورشکستگی شرکت تعاونی دهیاری‌ها را تغییرات هیئت مدیره و مدیر‌عامل و همچنین دخالت‌های نابه‌جا در مدیریت این شرکت دانست و گفت: با گذشت 7 سال از عمر ماشین‌آلات شرکت دهیاری‌ها سهامداران نه‌تنها هیچ سودی برای روستای‌شان دریافت نکردند بلکه با مشاهده سوءاستفاده‌ها از این شرکت و انجام فعالیت در یک سری روستاها و دهیاری‌های خاص باعث دلسردی سهامداران شده است و در مرحله اول هیئت مدیره و بازرسان شرکت باید توضیحات و پاسخگویی لازم را به سهامداران در رابطه با ورشکستگی این شرکت داشته باشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=49719
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.