سوسک حنایی بلای جان نخلستان‌های جنوب کرمان

به گفته فرخی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان تعداد 764 اصله درخت خرما در شهرستان منوجان به آفت سوسک حنایی آلوده شده‌اند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

چند روز پیش دکتر ذبیح‌الله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس نسبت به خسارت آفت سوسک حنایی خرما که نخل های جنوب را درگیر خود کرده کرده است، هشدار داده بود.

وی گفته بود : آفت سوسک حنایی خرما بخش زیادی از نخلستان‌های جنوب استان را در بر گرفته است و اگر اقدام موثری نشود، خسارت بار می شود.

دکتر ذبیح‌الله اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای گفته بود : سوسک حنای خرما حدود ۲۵ سال قبل از پاکستان وارد سراوان شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از ورود مجدد این آفت به کشور اظهار کرد: متاسفانه بعد از گذشت چند سال، مجددا سوسک حنایی خرما وارد استان سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از استان کرمان شده است.

اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره مبارزه با این آفت گفته است: قرنطینه در بخش کشاورزی حلقه مفقوده مبارزه با آفات است و قرنطینه در حوزه کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که در کشور ما به این موضوع مهم توجه مناسبی نمی‌شود. اکنون هم به دلیل واردات نخل های تزیینی از کشورهای عربی به استان هرمزگان شاهد گسترش سوسک حنایی خرما شدیم.

ورد آفت به جنوب از مسیرهای غیررسمی کشاورزی

منصور شریف، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در مورد میزان درگیری نخل‌های جنوب استان با آفت سوسک حنایی به کرمان نو گفت: نخل‌های شهرستان منوجان دو، سه سال است که درگیر سوسک حنایی خرما هستند، که همکاران مدیریت حفظ نباتات مشغول کنترل ،ردیابی و امحا این آفت بوده و هستند و به همین منظور پست‌های قرنطینه‌ای ‌ایجاد کردند.

شریف یادآور شد: این آفت حدود 20 سال پیش در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده ما در جهاد کشاورزی از آن زمان در جنوب استان یک سری پست قرنطینه‌ای ایجاد کرده و از ورود این آفت و انتقال پاجوش جلوگیری کردیم . به گفته شریف این آفت از طریق پاجوش درخت خرما منتقل می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در مورد نحوه ورود این آفت به جنوب استان گفت: برخی کشاورزانی از راه‌های غیر‌رسمی یک سری پاجوش وارد منطقه کردند که این پاجوش ها آلوده بودند اما خوشبختانه ما توانستیم در همان شهرستان منوجان کنترلش کنیم و نگذاریم آفت وارد شهرهای دیگر مانند فاریاب،جیرفت یا روبارجنوب شود.

درخت خرما از بین می‌رود

به گفته شریف این آفت به شکلی است که کلا درخت خرما را نابود می کند.

وی با تاکید بر اینکه برای از بین بردن آفت سم مشخصی وجود ندارد، گفت: نحو مبارزه با این آفت این گونه است که کارشناسان درختانی را که آلوده هستند شناسایی کرده و بعد از آزمایش اگر لازم باشد آن قسمتی که آلوده شده را به وسیله اره می برند و آفت را از درخت خارج می کنند و درخت را تیمار کرده و بعد از زدن قارچ کش، درخت را پانسمان می‌کنند که به حیات خود ادامه دهد.

شریف گفت: تیمار درختان در صورتی انجام می شود که وضعیت درخت در حدی باشد که امکان برگشت این درخت وجود داشته، اگر وضعیت حاد باشد ،درخت را بریده و می سوزانند که آفت به درختان دیگر منتقل نشود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در مورد انواع آفات گفت: آفات کلا چند دسته هستند بعضی از آفات قرنطینه ای هستند و بعضی از آفات عمومی هستند،آفات عمومی مثل ملخ ، مبارزه با آن ها به عهده دولت است زیرا به طور مثال به بیابان ها هم حمله می کنند و هیچ کشاورزی در بیابان این ملخ را کنترل نمی کند، در نتیجه دولت باید برای از بین بردن آن اقدام کند ، نوع دیگر مثل همین آفت، قرنطینه ای است، در مورد این آفات قرنطینه ای ، ما در جهاد موظف هستیم که جلوی آفت را بگیریم و این کار تنها از عهده جهاد کشاورزی بر می آید و از توانایی کشاورز خارج است و باید برای انجام این کار نیازمند حمایت هستیم.

مبارزه با آفت سوسک حنایی ‌هزینه بر است

شریف تاکید کرد: برای مبارزه با این آفت تیمار هر درختی هزینه زیادی دارد و این هزینه از شناسایی تا تیمار یا امحا رقم قابل توجهی است.

شریف گفت: مبارزه با این آفت علاوه بر بار مالی نیازمند تخصص هم هست که در بسیاری از مواقع از عهده کشاورز خارج است. در این آفت ممکن است یک درختی درگیرش شود اما هیچ علایمی نداشته اما آفت درون درخت را خورده و نابود می کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در مورد اقدامات جهاد برای مبارزه با سوسک حنایی خرما گفت: ما دایم در حال بررسی هستیم که ببینیم آیا افت وارد منطقه دیگری شده است و برای این کنترل یک سری کارها هم انجام می دهیم به طور مثال تله گذاری کرده ایم و تا کنون خارج از منوجان موردی دیده نشده است و سعی می کنیم با حضور پست های قرنطینه نگذاریم این آفت وارد دیگر شهرستان های جنوب استان شود.

درگیری بیش از 35 هزار نخل به آفت سوسک حنایی

فرخی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در مورد تعداد درختان درگیر با این آفت در شهرستان منوجان گفت: در شهرستان منوجان ردیابی این آفت در 35 هزار و 458 اصله نخل انجام شده است و مشخص شد از این تعداد 764 درخت آلوده شده است. فرخی با اشاره به این نکته که جهاد در صورت امکان، تیمار درختان آلوده را انجام می دهد، گفت : در شهرستان منوجان 634 نخل که درگیر این آفت زده بودند، تیمار شده و 130 درخت را که امکان تیمار آنها وجود نداشت، امحا شدند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=52073
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.