شناسایی ۵۰۰ گور باستانی در کرمان

مطالعات و پژوهش‌های باستان شناسی تاکنون به شناسایی حدود ۵۰۰ گور باستانی در گورستان مهدی‌آباد اولیا شهرستان ریگان استان کرمان که برخی از باستان شناسان آنها را متعلق به دوره اشکانی و برخی دیگر متعلق به دوره هخامنشی می‌دانند، منجر شد.
به گزارش ایلنا، کورش محمدخانی (سرپرست هیات بررسی‌­های آرکئوژئوفیزیک با روش مغناطیس ­سنجی در گورستان باستانی مهدی­‌آباد اولیا در استان کرمان) با اعلام خبر شناسایی گورهای باستانی در شهرستان ریگان گفت: بررسی‌­های مغناطیسی، به منظور تعیین میزان پراکندگی گورهای باستانی در این محوطه منجر به شناسایی بالغ بر پانصد گور باستانی شده است.
این استادیار گروه باستان­شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به شناسایی محوطه باستانی مهدی آباد اولیا در بازدیدهای باستان­شناسان محوطه میراث جهانی بم در اوایل دهه ۱۳۹۰ گفت: در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ بارش باران و جاری شدن سیل در منطقه، باعث آشکارسازی گورهای بسیاری در این قسمت شد که حاوی مواد فرهنگی بسیاری بودند.
محمد خانی با ابراز تاسف از شکسته شدن و جمع آوری این اشیا توسط افراد محلی ناآشنا و افراد ناشناس گفت: پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن، به منظور تعیین عرصه و مشخص کردن میزان پراکندگی گورها با هدف برنامه­‌ریزی برای حفاظت از محوطه، بررسی آرکئوژئوفیزیک به روش مغناطیس­ سنجی در این محوطه را در دستور کار خود قرار داد.
او هدف از این بررسی‌ها و تعیین حدود پراکندگی گورها و وسعت گورستان را برنامه­‌ریزی برای حفاظت از این محوطه باستانی با کمک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد.
این متخصص بررسی‌های آرکئوژئوفیزیکی گفت: نتایج اولیه پراکندگی وسیعی از گورها را مشخص کرد و در وسعت هشت هکتاری که تاکنون برداشت­‌های مغناطیس­ سنجی انجام شده، مکان بالغ بر پانصد گور باستانی شناسایی شد.
او با اشاره به انجام بررسی­‌های مغناطیسی با استفاده از دستگاه مغناطیس سنج سزیم – روبیدیم افزود: باستان­شناسان گروه باستان­شناسی محوطه میراث جهانی بم، بر اساس مطالعات اولیه سفال­‌های بدست آمده از گورهای باستانی اعتقاد دارند که این محوطه مربوط به دوره هخامنشی است ولی باستان­شناسان دیگری که در منطقه مشغول فعالیت و بررسی­‌های علمی هستند، اعتقاد به اشکانی بودن این گورها دارند.
این باستان شناس افزود: شناسایی دوره فرهنگی دقیق این گورها تنها با گمانه­‌زنی و کاوش و مطالعات تطبیقی در آینده امکان­پذیر است.
بررسی­‌های آرکئوژئوفیزیک در گورستان باستانی مهدی‌­آباد اولیا با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان­شناسی کشور انجام شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18934
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.