تهیه بانک اطلاعاتی مناطق پرخطر شیوع آنفلوآنزای پرندگان در کرمان

به گفته معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت بانک اطلاعاتی مناطق پرخطر این استان از نظر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تهیه شده و این نقاط در دست نظارت، مراقبت و پایش مستمر قرار دارد.

صدیقه کاظمی نیا گفت: بانک اطلاعاتی مناطق پرخطر استان کرمان از نظر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان براساس احتمال شیوع این بیماری در مناطق مختلف اولویت بندی شده است.

وی با بیان اینکه تالاب ها و آبگیرها نخستین مناطقی هستند که حضور پرندگان مهاجر را دارند تصریح کرد: این مناطق از نظر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پر خطر هستند لذا با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست به طور مآنفلوآنزای پرندگانکرر مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: واحدهای پرورش سایر ماکیان مانند شترمرغ، کبک، بلدرچین نیز در شمار مکان‌های پر خطر در زمینه شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به شمار می‌رود که به طور دوره‌ای بازرسی و مراقبت می شود.

وی از کشتارگاه‌های طیور نیز به عنوان مناطق پرخطر در زمینه شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نام برد و افزود: واحدهای مرغ تخم گذار نیز در معرض خطر هستند زیرا در اغلب موارد شرایط بهداشتی این واحدها پایین‌تر از واحدهای پرورش مرغ گوشتی است.

کاظمی نیا بیان کرد: واحدهای بومی و صنعتی پرورش طیور نیز که در مجاورت گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی قرار دارند به دلیل استفاده از کود پرندگان مناطق دیگر پر خطر هستند.

ممانعت از جوجه ریزی در مکان‌های پر خطر

وی از واحدهای پرتراکم مرغ داری، واحدهای غیرمجاز کوچک پرورش طیور که شرایط بهداشتی کافی را ندارند به عنوان مکان‌های پر خطر نام برد و گفت: از جوجه ریزی در این مکان‌ها ممانعت می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: مکان‌های فروش پرندگان زینتی نیز از جمله اماکن پرخطر در نظر گرفته شده در بانک اطلاعاتی اماکن پر خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است که نظارت بر این اماکن نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به مشاهده کانون‌های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی مناطق کشور افزود: بازدید کمیته ممیزی از واحدهای مرغ تخمگذار و ابلاغ موانع به واحدهای مذکور به منظور رفع نقایص، اخذ مصوبه از استانداری به منظور برخورد با موارد زنده فروشی پرندگان، بازدید و نظارت کامل و مستمر بر کشتارگاه‌های طیور و تاکید مداوم بر شستشوی قفس‌های پرندگان با آب گرم و مواد ضدعفونی کننده از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در راستای مراقبت و پیشگیری از بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بوده است.

وی ضمن بیان پیگیری در راستای مرتفع کردن مشکلات موجود در زمینه توزیع جوجه یک روزه و دان از طریق اتحادیه بیان داشت: این اداره کل بر جوجه ریزی متناسب با ظرفیت واحدها و برخورد با موارد غیرمجاز تاکید فراوان دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=59334
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.