طرح جهانی تحقیقاتی علوم‌پزشکی کرمان در بخش خشکسالی و زلزله

نشست خبری معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در سالن کنفرانس این معاونت برگزار شد و آخرین اقدامات این نهاد در بحث‌های پژوهشی، فناوری و نوآوری تشریح شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هیأت علمی این دانشگاه در دو گروه آموزشی و پژوهشی فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: ایران با ثبت 4 هزار و 158 مقاله در اسکوپوس که یکی از مهمترین کشورهای قابل رقابت در این نهاد است، وضعیت بسیار مطلوبی دارد، ایران البته 176 مقاله از 609 مقاله بین المللی را دارا است.

پرداختی از اعضای هیأت علمی در این دانشگاه سخن به میان آورد و اضافه کرد: اعضای هیأت علمی این دانشگاه 44 نفر، 87 نفر استاد،  335 نفر استادیار، 23 مربی، 10 نفر علمی – پژوهشی و بیش از 5 هزار نفر دانشجو در این دانشگاه فعالیت دارند.

وی آموزش را در حوزه پژوهشی بسیار با اهمیت دانست و ابراز داشت: برای این مهم، مدارسی را پیش بینی کرده‌ایم که مدرسه زمستانی را در بهمن ماه داشتیم و مدرسه تابستانی را هم از 10 شهریورماه آغاز شده و تا 15 این ماه ادامه دارد، این مدارس استقبال خوبی داشتند و می‌توانیم نسبت به آینده آن امیدوار باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان از برگزاری سه همایش بین‌المللی در سال جاری خبر داد و گفت: برگزاری دوازدهمین کنگره میکروب‌شناسی بالینی ایران در مهرماه، دومین کنگره پزشکی افضلی‌پور و هفدهمین همایش دندانپزشکی کودکان را در آبان ماه خواهیم داشت.

وی برگزاری این همایش‌ها را در شرایط تحریمی علمی لازم و ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی کشور چندان خوب نیست و از نظر مالی نیز در تنگنا هستیم اما اگر بخواهیم با توجه به تحریم‌های علمی بین‌المللی، خودمان هم به انزوا برویم، این حوزه را از دست داده و به عقب برمی‌گردیم، لذا وزارت بهداشت برگزاری کنگره‌های بین‌المللی را برگزار می‌کند.

پرداختی از حضور اساتید دانشگاه هاروارد در دومین کنگره پزشکی افضلی‌پور خبر داد و عنوان داشت: در زمینه پاتولوژی، کنگره افضلی‌پور را با همکاری دانشگاه هاروارد برگزار می‌کنیم و چهار استادتمام از این دانشگاه و میهمانانی از کشورهای انگلستان، دانمارک، استرالیا و … حضور دارند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: آبان ماه امسال نیز هفدهمین همایش دندانپزشکی کودکان را با سخنرانانی از کشورهای هلند، کرواسی و آمریکا برگزار می‌کنیم.

وی وضعیت پژوهشی کشور را بسیار خوب ارزیابی و ابراز کرد: ایران از کشورهای مسلمان کاملا جدا شده و حتی از کشور ترکیه نیز در وضعیت بسیار بهتری هستیم.

پرداختی وضعیت کرمان را در رده‌بندی وزارت بهداشت نامطلوب خواند و تاکید کرد: سال‌های گذشته کرمان حتی در میان 10 استان برتر هم نبود، اما امسال برای اولین بار تونستیم در میان 10 استان اول کشور قرار بگیریم که راضی کننده نبوده و باید جایگاه خود را ارتقاء دهیم، اگر چه قدم بسیار خوبی است و باید به آن توجه کرد.

وی عنوان کرد: برای اولین بار از کرمان یک طرح در سازمان جهانی بهداشت ارائه کرد که پذیرفته شده و در بخش‌های خشکسالی و زلزله تحقیق می‌کند.

پرداختی تصریح کرد: سال گذشته کرمان در سومین جشنواره فناوری‌های پیشرفته که در دبی برگزار شد، به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شد، اگر بتوانیم محصولاتی را صادر کنیم، محصولات فناورانه سودآوری بالایی دارند که برای کشور می‌تواند ارز آور باشد.

وی از موفقیت تیم کرمان در بخش کارآفرینی سخن به میان آورد و تصریح کرد: در المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور، تیم کرمان در بخش کارآفرینی، رتبه اول و سوم را در بخش‌های مختلف کسب کرد و سه نشان طلا، چهار مدال برنز، یک مدال نقره و … را از آن خود کردند.

وی با بیان اینکه فناوری، تحقیات و نوآوری با هم مرتبط بوده و فضای کسب و کار و رقابت را به وجود می‌آورند، گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت، طرح رقابت‌پذیری از در در سایت قرار داده و آمار آنان نشان می‌دهد که کرمان جزء استان‌های رقابت‌ناپذیر است.

پرداختی ادامه داد: صنایع بزرگ معدنی، امکان رقابت صنایع کوچک را گرفته و اتفاقاتی که در کرمان رقم می‌خورد شرایط کرمان را از حالت ایده‌آل خارج کرده است.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد اقتصاد کشور در تهران رقم می‌خورد و 30 درصد آن در استان‌های دیگر قرار دارد، تصریح کرد: در لایحه بودجه سال 97، کرمان از لحاظ بودجه، جایگاه نسبتا  خوبی دارد ولی این میزان برای شهرهای زلزله‌زده است و سهمی برای فناوری کمتر در نظر گرفته شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مرکز نوآوری کرمان را دومین مرکز کشور خواند و بیان کرد: باید بحث نوآوری را از ستون پائین، آموزش دهیم، سطح خلاقت و نوآوری از برخی از دانشگاه‌ها بیشتر است چراکه دانشگاه سطح جزوه‌ای است و خلایت را از دانشجو می‌گیرد.

پرداختی ابراز کرد: سال گذشته دومین رویداد کارآفرینی سلامت را داشتیم که باید یک رقابت ملی را صورت می‌داد، علاوه بر آن، جشنواره ملی ایده‌های سلامت و اولین فستیوال حوزه سلامت را برگزار کردیم.

وی از لزوم آموزش بازاریاب حرفه‌ای در کرمان گفت و ابراز کرد: مدرسه بازاریابی و فروش را در تابستان امسال شروع کردیم، در آغاز 45 نفر ثبت نام کردند و اکنون به بالای 70 نفر رسیده است، باید بازریاب‌های حرفه‌ای را آموزش دهیم، اگر این نقص در استان ادامه یابد، نمی‌توانیم تولیدات خود را به فروش برسانیم.

وی ادامه داد: در مدرسه نوآوری امسال مرکز رشد نخبگان را داریم که شبیه‌ساز پارک پردیس تهران است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: صادرات دانش‌بنیان ایران 280 تا 300 میلیون دلار است، اگر چه در رقابت بین‌المللی میزان اندکی است، اما می‌تواند شروع یک مسیر خوب باشد.

وی ایجاد مرکز شتاب‌دهی نوآوری را بسیار لازم برشمرد و خاطرنشان کرد: کرمان صنایع بسیار بزرگ با گردش مالی گسترده دارد که باید به استان برگردد، این مرکز را با همکاری اتاق بازرگانی خواهیم داشت تا بتوانیم محصولات را وارد بازار کنیم.

آنطور که فارس می‌نویسد پرداختی با بیان اینکه روند رشد علمی ما نباید متوقف شود، بیان داشت: نوسانات بازار ارز این روند را کند کرده و نتایج آن را 2 سال دیگر می‌توانیم ببینیم، وضعیت پژوهشی کشور در حال حاضر مطلوب نیست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19461
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.