عرضه قلیان در اماکن عمومی جیرفت باید ممنوع شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می گوید: دادستان و شهردار باید از عرضه قلیان در اماکن عمومی جلوگیری کنند چون مصرف دخانیات منجر به گسترش کرونا می شود.

نیکوتین می‌تواند به دوشکل تاثیر خود را بر روس بدن نشان دهد. گاهی اثر محرک دارد و فوری بعد از روارد شدن به مغز باعث افزایش ناگهانی قندخون، ضربان قلب، فشارخون  ریتم نفس می شود.

البته ممکن است در بعضی افراد تاثیر مخدر داشته باشد.

مشکلات دستگاه گوارش، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، مشکلات غدد درون ریزو متابولیسم دفاعی بدن از عوارض مصرف نیکوتین در بدن هستند.

یکی از کارهایی که این روز‌ها برای سلامت ریه‌ها و کاهش ریسک ابتلا به کرونا بسیار به افراد توصیه می‌شود، قطع مصرف سیگار و قلیان است.

با دوری از اقداماتی که ریه‌ها و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند، می‌توان از ابتلا به این ویروس در امان ماند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم می گوید: مصرف سیگار عاملی خطرناک برای پیشرفت بیشتر بیماری کرونا است.

علی اصغر خیرخواه افزود: این روزها کشور ما در شرایط سخت اپیدمی بیماری کووید۱۹ قرار دارد و ربط مصرف دخانیات بخصوص سیگار در انتشار بیشتر این ویروس اهمیت زیادی دارد.

وی اضافه کرد: نقش مصرف سیگار و قلیان در ابتلای به این بیماری بسیار زیاد است.

خیرخواه عنوان کرد: مصرف دخانیات می تواند باعث عفونت دستگاه تنفسی شود و متاسفانه این ویروس نیز در ابتدا سیستم تنفسی را مورد هجوم خود قرار می دهد.

وی تاکید کرد: مصرف قلیان در مکان های عمومی بسیار خطرناک است زیرا در این اماکن قیلان به صورت مشترک استفاده می شود و از سویی عبور دود قلیان از مسیر مشترکی که در ساختار قلیان وجود دارد شامل قسمت دهانی، شیلنگ و جام هم باعث انتقال ویروس از افراد مصرف کننده در این قطعات می شود.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات اولیه سازمان بهداشت جهانی، مصرف کنندگان مواد دخانی ۱۴ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری به درمان شدید نیاز دارند و ۲ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری جان خود را از دست می دهند.

خیرخواه ابراز کرد: کنترل استعمال دخانیات به خصوص قلیان در این زمان باید رسما و طی یک رویکرد جامع، با توجه به تعهدات کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی شامل ممنوعیت مصرف انواع مواد دخانی از جمله قلیان در کلیه اماکن عمومی «قهوه خانه ها، سفره خانه ها، کافه و رستوران ها» از سوی مسوولان امر مورد توجه ویژه قرار گیرد چرا که این ممنوعیت ها می تواند به پیشگیری از افزایش خطر انتقال ویروس کرونا کمک کند.

وی می گوید: دادستان وشهردار باید از هرگونه تخلف در زمینه عرضه قلیان در میادین و وارک های شهر جلوگیری کنند.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=50305
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.