عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان:


فرهنگ استفاده از وکیل باید در جامعه جا بیفتد

عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان گفت: فرهنگ جامعه باید به سمتی برود که بدانند استفاده از وکیل بسیار مهم است اگر شخصی به هر لحاظ توانایی پرداخت حق‌الوکاله را نداشته باشد وکیل به صورت رایگان در اختیار وی قرار می‌گیرد.

به گزارش کرمان نو، مجید شعبانی،رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالگرد استقلال کانون وکلا بیان کرد: تشکیلات نهاد وکالت از سال ۱۳۰۹ در ایران سازماندهی شد اما تا سال ۱۳۳۱ زیر مجموعه وزارت دادگستری بود.

دیگر چه خبر؟

وی افزود: در سال ۱۳۳۱ در زمان دولت مرحوم مصدق با اختیاراتی که از مجلس گرفته بودند این لایحه تصویب شد و امسال ۶۹امین سالگرد این استقلال است.
شعبانی ادامه داد: در حال حاضر ۲۶ کانون وکلا در ۲۶ استان به صورت مستقل از یکدیگر در حال فعالیت هستند؛ کانون وکلای کرمان در سال ۱۳۸۹ از کانون وکلای مرکز جدا شده و تا به امروز شش دوره مدیریت را پشت سر گذاشته است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۱۵۰ وکیل، ۱۵۰ کارآموز و ۱۰۰ نفر هم تازه پذیرفته شده از طرف آزمون وکالت عضو کانون وکلا هستند.
شعبانی توضیح داد: نهاد وکالت در ایران نهادی خودگردان و حرفه‌ای است؛ اگرچه تحت نظارت مقامات قانونی است و صدور پروانه بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران است اما مقصود از استقلال، خودگردانی است که دو ویژگی مهم در نهادهای مدنی است. در کانون هم دادسرا و هم دادگاه انتظامی وکلا داریم.
در ادامه حجت قهرمانی‌فر، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری در رابطه با بحث فرهنگ استفاده از وکیل بیان کرد: در همه جوامع بشری دسترسی به وکیل یک حق شهروندی است و حاکمیت وظیفه دارد دسترسی مردم را به دادرسی عادلانه مهیا کند که در آن یک وکیل مستدل بتواند احقاق حق کند.
وی افزود: در سال ۱۳۳۱ لایحه‌ای وضع شد که به موجب آن دولت این حق دسترسی را به کانون‌های وکلای دادگستری واگذار کرد.
قهرمانی‌فر ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از سال ۱۳۷۶ قانونی در مجلس شورای اسلامی وضع شد مبنی بر اینکه در هر استان که تعداد وکلا به ۶۰ نفر برسد کانون وکلا می‌تواند. تشکیل شود.
وی عنوان کرد: طبق این مصوبه وظیفه برگزاری آزمون وکالت هم بر عهده کانون وکلای دادگستری است که برگزیدگان این آزمون ۱۸ ماه به وسیله یک وکیل پیشکسوت آموزش دیده و سپس وارد حرفه وکالت می‌شوند.
قهرمانی‌فر اضافه کرد: معضلی که پیش روی ما وجود دارد عدم استفاده مردم از وکیل است با وجود اینکه عدم استفاده از وکیل مانند بدون سلاح شرکت کردن در جنگ است؛ قضات هم چون حق مشاوره ندارند همیشه از این موضوع رنج می‌برند.
وی تأکید کرد: فرهنگ جامعه باید به سمتی برود که بدانند استفاده از وکیل بسیار مهم است اگر شخصی به هر لحاظ توانایی پرداخت حق‌الوکاله را نداشته باشد وکیل به صورت رایگان در اختیار وی قرار می‌گیرد.
سپس علی خواجویی‌راد، نائب رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان اظهار کرد: یکی از وظایف کانون وکلا رسیدگی به تخلفات کانون وکلا است؛ در این موارد ابتدا وکیل متخلف به شورا و سپس در صورت حل نشدن به دادسرای انتظامی ارجاع داده می‌شود.
وی ادامه داد: با صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه انتظامی ارجاع داده می‌شود که در حالت اول دادگاه هم وکیل را متهم می‌کند اما در حالت دوم دادگاه وکیل به برائت وکیل حکم صادر می‌کند اما در نهایت حرف آخر را دادگاه انتظامی قضات می‌زند.
وی در رابطه با کل شکایات ثبت شده از وکلا در یک سال گفت: تعداد کل شکایات  ۳۳۸ فقره است که ۱۷ مورد تعلیق پروانه و ۵۰ مورد توبیخ و ۲۱۹ فقره هم در حالت منع تعقیب صادر شده است.
سپس سعید نیکخواه، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان، گفت: حق دفاع و دسترسی به وکیل در تمامی نظام‌های حقوقی مورد شناسایی واقع شده و در اصل ۳۵ قانون اساسی ما هم تصریح شده است.
وی افزود: دلالت عقل و حکم انصاف هم صحه بر این موضوع است که انسان‌ها و افراد از موقعیت دفاع محروم نباشند؛ طبق ماده ۴۲ قانون وکالت کسانی که قدرت پرداخت حق‌الوکاله را ندارند می‌توانند از اداره معاضدت درخواست وکیل معاضدتی کنند.
نیکخواه اضافه کرد: کانون وکلا تفاهم‌نامه‌هایی با بهزیستی، دادگستری، کمیته امداد امام خمینی (ره) و دفتر ارتباطات مردمی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای در اختیار قرار دادن وکیل معاضدتی دارد.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تعداد افراد معرفی‌شده از کمیته امداد امام خمینی (ره) ۸۹ نفر، بهزیستی ۸۷ نفر، دادگستری ۲۹ نفر، دفتر ارتباطات مردمی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۲ مورد و مراجعه مستقیم ۲۰ مورد بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=85849
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.