قطعی آب نداریم اما با افت فشار مواجه خواهیم شد

ابوالقاسم سیف الهی می‌گوید در سال جاری بیش از 900 روستای استان با تانکر آبرسانی می شوند و با مدیریتی که آبفا انجام داده است سعی بر آن است  که انشالله از این بحران با صرفه جویی مناسب به خوبی عبور کنیم.

وی  از طرح همیاران آب سخن به میان آورد و گفت در دو سال اجرایی طرح همیاران آب حدود 980 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

به گفته سیف الهی بیشتر صرفه جویی آب مربوط به بخش کشاورزی است .همچنین  حدود 94 درصد آب استان کرمان در بخش کشاورزی، 1.5 درصد در بخش صنعت و مابقی آب مصرفی استان در بخش آب شرب مصرف می شود.

بنا به اظهارات وی آب شرب در شهرها و روستاهای استان حدود 280 میلیون مترمکعب است. این در حالی است که 206.5 میلیارد متر مکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی استان است بنابراین صرف جویی در بخش کشاورزی منطقی تر و دقیق تر خواهد بود.

او از اجرای 16 مصوبه طرح همیاران آب سخن به میان آورد و ادامه داد که علی رغم آنکه بخشی از منابع مالی برای دستگاه ها در اجرای طرح همیاران آب تامین نشده است، با این حال شاهد کاهش مصرف آب در استان هستیم.

سیف الهی با اشاره به مصوبات طرح همیاران آب، مطرح کرد که توسعه آبیاری های تحت فشار(سال گذشته استان رتبه اول کشور را کسب نمود)، جایگزینی کشت های کم آب با کشت های که آب خواهی آن بالا داشتن، خطوط انتقال آب (جهت کاهش تبخیر آب)، جلوگیری از کشت های که مصرف آب آنها زیاد است، از جمله مصوبات طرح همیاران آب است که اجرایی شده اند.

او می گوید نصب کنتورهای هوشمند، جلوگیری از حفر چاه و مسدود کردن چاه های غیرمجاز، آموزش بهره برداران، جلوگیری از انشعابات غیرمجاز، جلوگیری از اتلاف آب در شبکه آبرسانی، فرهنگسازی در نحوه مصرف آب، تقویت آب سفره های زیرزمینی، خاموشی موتور پمپ های کشاورزی در فصولی که نیاز به آبیاری نیست، استفاده مناسب از روش نوسازی و بهسازی اراضی از دیگر مصوبات همیاران آب در جهت کاهش مصرف آب هستند.

معاون امور عمرانی و فنی استانداری در پاسخ به این سوال که آیا در سال جاری قطعی آب در استان خواهیم داشت، تصریح کرد: برخی از روستاهای استان که در گذشته با تانکر به آنها آب رسانی می شده است، مشکل آنها را حل کرده ایم اما برخی از آنها که آب آنها از محل قنوات و چشمه تامین می شده است، مجددا دچار مشکل شده اند.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12108
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.