ماسک بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

دکتر کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت،در اظهار نظر اخیر خود، ماسک را از هر واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ موثرتر دانست و اعلام کرد ماسک تا ۹۵ درصد از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

کووید-19، بیماری نوظهوری که از دسامبر سال 2019 در چین شروع و به سرعت در همه‌ی جهان منتشر شده و خیلی ها را با این طغیان به کام مرگ کشید. به طور کلی ویروس‌های کرونا، خانواده بزرگی از‌ ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را بیمار کنند. ناشناخته بودن این ویروس که جهان را درگیر خود کرده و باعث شده با افزایش ابتلا ها در دنیا علایم و تاثیرات آن هر روز بیشتر مشخص شود.

ویروسی که در ابتدا قرار بود با کمی تب و عفونت دستگاه تنفسی همراه باشد، اکنون طیف وسیعی از علایم را نشان می دهد. شدت این بیماری نیز در افراد مختلف متفاوت است اما معمولا روند بروز علایم آن تدریجی است و البته برخی از افراد هم بدون نیاز به درمان خاصی بهبود پیدا می کنند.

البته این احتمال وجود دارد که این بیماری در سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون بالا، بیماری های قلبی یا دیابت دارند، وخامت بیشتر داشته باشد، البته این احتمال در بسیاری از موارد رد شد.

آنقدر علایم این بیماری با سرعت در حال تغییر است که سازمان جهانی بهداشت پیوسته در حال ارزیابی تحقیقات جاری درباره بیماری کویید-19 و اعلام یافته‌ها است. مانند فرضیه ی عدم ابتلا به کودکان که با شدت مطرح شده بود و البته رد شد. راه اصلی انتقال این ویروس از طریق قطراتی است که از طرق مختلف در هوا پخش می شوند.

20 درصد مبتلایان هیچ علامتی ندارند

بر اساس اظهارات پزشکان ایرانی علایم شایع کرونا در ایران بسیار متفاوت است، سرفه خشک، گلودرد، اختلالات بویایی و چشایی، کوفتگی بدن، درد عضلات و تنگی نفس و در مواردی خلط خونی از شایع ترین علایم است.

50 درصد بیماران تب بالا، خارش پوستی و قرمزی چشم را تجربه می کنند و 10 تا 15 درصد علامت گوارشی مثل اسهال و استفراغ را تجربه می کنند و 20 درصد مبتلایان هم هیچ علامتی ندارند و همین گروه بیشترین خطر را در شیوع کرونا دارند، افرادی که به دلیل نداشتن علامت اصول بهداشتی را کمتر رعایت کرده و دیگران را به راحتی بیمار می کنند .

آسیب‌های ماندگار ریه

سلمه تجلی سی سال دارد و یکی از مبتلایان کویید نوزده است که 18 روز از بیماری اش می گذرد ، او به کرمان نو گفت: علایم من گوارشی شروع شد و چند روز دل درد بودم و فکر می کردم بابت غذای ناسازگاری است که خوردم، این درد هم به نحوی نبود که به دکتر نیاز پیدا کنم اما هر چه می گذشت، شدید تر می شد و مرا ساعت های بیشتری در روز درگیر خود می کرد.

وی ادامه داد:‌بعد از یک هفته احساس تنگی نفس هم به سراغم آمد وقتی برای سیتی اسکن مراجعه کردم متوجه شدم که ریه ام درگیر شده و تشخیص کرونا را برایم دادند، او که بعد از 18 روز هنوز به سختی نفس می کشید، گفت ، من هنوز در ریه ام سوزش دارم و مجبورم چندین بار در روز اسپری استفاده کنم ، حتی شنیده ام برخی از این علایم برای همیشه با من می ماند.

سلمه گفت: فکر نمی کردم هیچ وقت یک بیماری این چنین مرا از پا بیندازد که نفس کشیدن، برایم سخت شود.

کرونا و کاهش سطح اکسیژن خون

احمد عباسی مرد جوانی است که با تب شدید متوجه بیماری خود شد، او به کرمان نو گفت : پسر عمویم عمل قلب انجام داده و در بیمارستان بستری بود، من همراه او بودم احتمالا در بیمارستان مبتلا شدم، من تا جایی هم که ممکن بود اصول بهداشتی را رعایت می کردم اما با این وجود خانواده ام را هم درگیر این بیماری کردم.

او گفت : ریه ی من خیلی درگیر نشد و به جز همان چند روز اول که تب شدید و بدن درد داشتم هر روز که گذشت، بهتر شدم اما همسرم از هفته دوم بیمار شدن، ریه اش در گیر شد و حتی دکتر ها می گویند آنقدر وضعیت ریه اش بد است که امکان دارد ریه سمت راستش را از دست بدهد. امیر رجبی یکی دیگر از مبتلایان به کویید نوزده است.

او به کرمان نو گفت: هفته اول علایمی کاملا شبیه به یک سرماخوردگی ساده را داشتم به دکتر که مراجعه کردم گفتند سرماخوردگی است اما اگر چند روز بعد خوب نشدی، دوباره مراجعه کن، بعد از مراجعه مجدد، ابتدا تنگی نفس به سراغم آمد اما همه ی علایم سرماخوردگی رفع شد، آنقدر تنگی نفس شدیدی داشتم که سخت ترین کار برایم صحبت کردن بود، یک روز آنقدر اکسیژن خونم پایین بود که دکتر توصیه کرد در بیمارستان بستری شوم اما در خانه کپسول اکسیژن بود و شرایطم بهتر شد.

وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین تاثیرات کرونا علاوه بر مشکل تنفسی، بی اشتهایی بود، چند روز من فقط مایعات می خوردم. مهدیه ملایی زن خانه‌داری است که هم خود و هم سه فرزندش درگیر کرونا شدند، او به ما گفت: من ماه ها است که از خانه بیرون نرفته ام اما احتمالا از همسرم که راننده کامیون است ، ویروس را گرفته ام، به گفته او همسرش هیچ گونه علامت بیماری را نداشته است.

او که 20 روز از بیماری اش می گذرد، گفت: بچه هایم خیلی درگیر نشدند و شبیه سرماخوردگی بود فقط پسر دو ساله ام ، دو روز کامل گریه می کرد، احساس می کردم درد دارد، به کلینیک نیمه شعبان هم که مراجعه کردیم، گفتند شما علایم را دارید و نیاز به تست کرونا نیست، مبتلا هستید، فقط هم مسکن و چند دارویی ضد سرفه دادند که به بچه ها هم نمی توانستم بدهم ، بدترین قسمت این بیماری است که کسی نمی تواند از بیمار پرستاری کند چون ممکن است خودش هم درگیر شود شرایط جوری است که کرونا که گرفتی تنهای تنهایی.

ماسک زدن و کاهش 95 درصدی ابتلا

دکتر کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت،در اظهار نظر اخیر خود، ماسک را از هر واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ موثرتر دانست و اعلام کرد ماسک تا ۹۵ درصد از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند.

وی تاکید کرده است ، که راه های پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در همه دنیا چیزی به جز شستشوی مداوم دست با آب و صابون، پرهیز از حضور در اجتماعات غیر ضروری، فاصله گذاری فیزیکی دقیق و مهمترین آنها استفاده همگانی از ماسک به خصوص در هنگام حضور در اماکن عمومی نیست.

وی با اشاره به تاثیر واکسن در پیشگیری از بیماری ها گفت: «هنوز واکسن بیماری کووید۱۹ تولید نشده اما حتی اگر هم تولید شود مانند واکسن آنفلوانزا اثربخشی آن نسبی است. در دنیا هر سال عده زیادی واکسن آنفلوانزا را تزریق می کنند که ممکن است ۴۰ تا حداکثر ۵۰ درصد مصونیت نسبی موقت برای افراد ایجاد کند.»

افزایش آمار ابتلا در استان کرمان و به ویژه در جنوب استان بسیار نگران کننده است و به گفته مسوولین علوم پزشکی جیرفت ، بیم کمبود تخت بیمارستانی با توجه به روند ابتلا وجود دارد.

دکتر مکارم رییس علوم پزشکی جیرفت می گوید: حتی با افزایش مقررات، شاهد کاهش ابتلا نبودیم و این نشان دهنده بی توجهی مردم است.

وی یادآور شد: در این شرایط بیمارانی را از دست دادیم که واقعا دلیلی برای فوت نداشتند و همین موضوع نشان دهنده این است که مرگ‌های کرونایی غیر قابل پیش بینی هستند. اکنون استان کرمان در وضعیت قرمز کرونایی است و تنها راه نجات از این وضعیت مرگبار توجه جامعه به اصول بهداشتی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=52819
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.