میزان پوشش بیمه تامین اجتماعی در جنوب کمتر از میانگین استان

حسینی مدیرکل تامین اجتماعی استان گفت: میزان پوشش بیمه تامین اجتماعی در جنوب استان کمتر از ۲۰ درصد است و این درحالی است که نرم پوشش بیمه تامین اجتماعی در استان بالای ۴۵ درصد است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان در حین بازدیدی که از دفتر پایگاه خبری کرمان نو داشت در مورد نرم پوشش بیمه تامین اجتماعی در استان گفت: نرم پوشش بیمه تامین اجتماعی در استان 47 درصد و نرم پوشش بیمه در کشور 52 درصد است.

حسینی یادآوری کرد: که ضریب نفوذ بیمه تامین‌اجتماعی در جنوب استان کمتر از نرم استانی است و این ضریب نفوذ در جنوب نرم بیمه تامین اجتماعی در استان را هم پایین آورده است. در حالی که ضریب نفوذ بیمه در مرکز استان بالای 60 درصد است، در سیرجان 65 درصد افراد تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و در زرند 60 جامعه پوشش بیمه ای دارند.

وی تاکید کرد: البته هر جا که معدن و سرمایه گذاری و اشتغال زایی انجام شده باشد، وضعیت بیمه تامین اجتماعی بهتر است.

به گفته مدیرکل تامین اجتماعی استان، میزان پوشش بیمه تامین اجتماعی در جیرفت و عنبرآباد ۲۰درصد، در کهنوج ، فاریاب، رودبار جنوب و قلعه‌گنج ۱۳درصد و در منوجان ۱۹درصد است.

حسینی ادامه داد: دلیل این پوشش کم می تواند به دلیل اشتغال‌زایی پایین و کمبود اشتغال‌های مدون باشد و از طرفی این امکان هم وجود دارد که مردم جنوب بیشتر تحت پوشش صندوق بیمه عشایر باشند.

52 هزار کارفرما در استان با پوشش بیمه تامین اجتماعی

به گفته حسینی، 52 هزار کارفرما در استان از پوشش های بیمه تامین اجتماعی استفاده می کنند.

وی یادآوری کرد: در سال گذشته در استان حدود 4 درصد افزایش تعداد بیمه شدگان را داشتیم و 400 هزار بیمه شده استان کرمان به 448 هزار بیمه شده افزایش پیدا کرد که 341 هزار نفر از این تعداد در 52 هزار کارگاه فعال هستند و مابقی بیمه خویش فرما هستند. این درصد با توجه به کسر ریزش ها است و البته این درصد افزایش از نرم کشوری بیشتر است.

کشاورزان مشمول معافیت‌های بیمه‌ای می شوند

حسینی با اشاره به این موضوع که کشاورزی یکی از مشاغل اصلی در جنوب است، یادآوری کرد: کشاورزان هم می توانند از خدمات تامین اجتماعی بهره ببرند و این موضوع می تواند در درصد ضریب نفوذ بیمه در جنوب تاثیر مستقیم بگذارد.

وی ادامه داد: کشاورزان مشمول قانون 5 مشترک هستند و می توانند با ارائه مدارک شناخت کارفرما ‌مثل سند مالکیت زمین، آدرس محل سکونت و تایید رابطه حقوق بگیری بین کشاورز و کارفرما از پوشش بیمه ای برخوردار شوند.

وی یادآور شد: کشاورزی مشمول معافیت سهم کارفرما است، یعنی 20 درصد سهم کارفرما به عنوان بدهی دولت حساب می‌شود و مشمول معافیت تا سقف 5 نفر کارگر است. در صورت که کارگران این کشاورز دستمزد بگیرند و بازرس تامین اجتماعی این موضوع را تایید کند می توانند آنها را حتی اگر اعضا خانواده باشند هم بیمه کنند.

فرهنگ‌سازی و افزایش ضریب نفوذ بیمه

حسینی تاکید کرد: فرهنگ‌سازی در افزایش ضریب نفوذ بیمه بسیار موثر است. در بحث فرهنگ سازی برای پوشش تامین اجتماعی در جنوب فعالیت مناسبی شده است ایجاد شعب متعدد اقماری در شهرستان های جنوبی یکی از این فعالیت ها برای افزایش ضریب نفوذ بیمه تامین اجتماعی است. به طور مثال در رودبار جنوب با 120 هزار نفر جمعیت، زمانی که شعبه زده شد، 1000 نفر تحت پوشش بودند اما رشد 200 درصدی را تجربه کرد و این مربوط به اطلاع رسانی و جا افتادن فرهنگ بیمه است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان در ادامه صحبت‌هایش هم تاکید کرد که سازمان تامین اجتماعی به سمت الکترونیک کردن همه خدماتش حرکت می کند.

وی ادامه داد: با این کار هم از مشکلات مردم کاسته می شود و هم به نفع کارکنان تامین اجتماعی است. در سال گذشته 800 هزار لیست بیمه بدون مراجعه حضوری ارائه شده است.

حسینی در پایان گفت: یک چالش اساسی سازمان بیمه تامین اجتماعی این موضوع است که بسیاری از کارفرماها به دلیل مشکلات مالی ای که دارند پرداخت حق بیمه را انجام نمی دهند یعنی منابع تامین اجتماعی تحقق پیدا نمی کند از طرفی تعهدات مانند مستمری تامین اجتماعی باید پرداخت شود، اکنون 1000 میلیارد تومان کارفرمایان در استان به تامین اجتماعی بدهی دارند و این شرایط سازمان را سخت می کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=52690
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.