نباید بگذاریم عرصه‌های رقابت در انتخابات تبدیل به عرصه اختلاف و دو دستگی شود

“محمود صادقی” امروز در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: تجربه‌های زیادی را با فرازونشیب‌ها و مشکلاتی پشت سر گذاشته‌ایم و می‌دانیم به فرمایش امام (ره) هیچکدام از این چالش‌ها نمی‌تواند مسیر درست را مسدود و محدود کند.

وی افزود: اینقدر انتخابات مهم بوده که امام حتی در بحبوحه جنگ نیز فرمودند یک روز هم نباید انتخابات را به تعویق انداخت و چند انتخابات مجلس در شرایط جنگی برگزار شد و علیرغم اینکه عده‌ای می‌گفتند با انجام انتخابات اختلافات به جبهه‌ها کشیده می‌شود اما انتخابات با رعایت قانون بدون یک روز تاخیر برگزار شد.

صادقی با اشاره به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و دوره پنجم شوراها در  ۲۹ اردیبهشت تصریح کرد: هر دو این انتخابات در جای خود از اهمیت ویژه برخوردار هستند و تقارن و همزمانی این دو انتخابات می‌تواند  آثار مثبت و منفی داشته باشد.

وی افزود: از یک طرف شهر و همه مردم آماده برگزاری انتخابات هستند و از طرف دیگر نیز برخی آماده برای رای گرفتن و انتخاب شدن هستند و این جوهره نظام است که مبتنی بر مشارکت آحاد مردم است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مشارکت مردم در انتخابات فعال است یعنی فقط خواسته نمی‌شود که از باب تکلیف رای دهند بلکه به آن‌ها حق رای هم داده شده و چنین عرصه‌ای باعث رشد و کمال مردم خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: همه طیف‌ها و گرایش‌های سیاسی که در کشور ما وجود دارند باید در یک همکاری هوشمندانه و خردمندانه به نوعی با هم همزیستی داشته و همدیگر را به رسمیت بشناسایم و منافع ملی که هدف همه ماست مدنظر بگیریم که اگر اینطور باشد و دقت کنیم نقاط اشتراکمان بیشتر به چشم می‌خورد.

صادقی با بیان اینکه نباید بگذاریم عرصه‌های رقابت تبدیل به عرصه اختلاف و دو دستگی و چنددستگی شود گفت: باید با احترام به شخصیت و رای و نظر و همچنین احترام به رای مردم سعی کنیم حداکثر مشارکت آگاهانه و آزادانه مردم را داشته باشیم.

وی افزود: برای مردم به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری باید فرصت انتخاب را فراهم کرد و به جای اینکه افراد در صدد تخریب یکدیگر برآیند بهتر است برنامه‌های خود را برای مردم شفاف بیان کنند تا مردم بتوانند انتخابی احسن داشته باشند و برای تحقق این هدف باید فرصت عرضه افراد و آزادی بیان و حق و آزادی انتخاب نیز در یک محیط امن وجود داشته باشد.

صادقی انتخابات ریاست جمهوری را از اهمیت خاص برخوردار دانست و تصریح کرد: اهمیت به این دلیل است که اکثر مردم به یک نفر رای می‌دهند و آن یک نفر منتخب پس از مقام معظم رهبری براساس اصل ۱۱۳ بالاترین مقام رسمی کشور است و با توجه به این امر باید انتخاب احسن را داشته باشیم.

وی همچنین عنوان کرد: انتخابات برگزار شده در ایران همیشه با یک چالش هایی روبه رو بوده است که با پذیرفتن حاکمیت قانون این چالش‌ها به حداقل خواهد رسید .

صادقی بیان کرد: چالش در شرایط رقابت به وجود می‌آید و بر این اشکالی وارد نیست چرا که به وجود آمدن این تنش‌ها و چالش‌ها نشانگر پویایی و نشاط جامعه ماست که تنها اگر همه رفتارها بر محول قانون باشد به حداقل خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی انتخابات از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی تدوین و ابلاغ شده، گفت: بعضی از سیاست‌های ابلاغ شده در کاهش تنش‌ها و برگزاری انتخابات سالم نقش مهمی دارند که یکی از این سیاست‌ها نقش صدا و سیما را به عنوان یک نقش مهم در پیشگیری از تنش‌ها و به وجود آوردن اعتماد مشخص می کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این سئوال که آیا امکانات برابر به همه کاندیداها  برای انجام تبلیغات داده می شود یا خیر؟ گفت: یکی از آیتم‌هایی که باعث کاهش تنش‌ها و سالم برگزار کردن انتخابات می‌شود قرار دادن امکانات مساوی برای تبلیغات کاندیداها در انتخابات است.

وی در ادامه صدا و سیما را برای پیشگیری از بروز تنش‌ها و اعتمادسازی نقش آفرین دانست و اظهار کرد: به نظر بنده صدا و سیما با روش‌های بهره گیری از جنگ روانی بعضی از کاندیداها را تضعیف و تخریب می‌کند که این متاسفانه برخلاف سیاست‌های کلی انتخابات است.

صادقی همچنین افزود: یکی از سیاست‌های تعریف شده این است که هزینه‌ها و منابع هزینه‌های سیستم انتخاباتی داوطلبان باید روشن شود که در بیشتر سیستم‌های انتخاباتی دنیا انجام می‌شود و تمام کشورها منابع تبلیغاتی را اعلام می‌کنند و مشخص است هر کاندیدا چه مقدار و از کجا هزینه کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در بند دیگری آمده است که ممنوعیت تخریب و تحلیل و تطمیع و فریب و وعده‌های خارج از اختیارات قانونی نیز نباید در انتخابات باشد، تصریح کرد: احزاب اگر درعرصه سیاست فعالیت‌های جدی داشته و برنامه‌ها را برای مردم آماده کنند و مردم نیز برنامه‌ها را مطالعه و بر مبنای آن تصمیمی که می‌گیرند رای دهند بعد از انتخابات نیز احزاب پاسخگوی مردم خواهند بود اما در ایران حلقه مفقوده در نظام سیاسی ما احزاب است.

صادقی افزود: ما نظام انتخاباتی را پذیرفته ایم اما به هر دلیلی احزاب که جزو لاینفک نظام‌های دموکراتیک هستند مجال نقش‌آفرینی را بعد از جنگ پیدا نکردند و انتظاری که می‌رفت بعد از جنگ احزاب تقویت شوند این امر محقق نشد.

وی با بیان اینکه بحث تطمیع و فریب و دادن وعده‌های خارج از اختیارات غیرقانونی است، گفت: رئیس جمهور بعد از مقام رهبری عالی‌ترین مقام رسمی کشور است که حتی اختیاراتش هم با حذف نخست وزیری افزایش پیدا کرده، اما باید دانست که این مسئولیت محدود است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: ریاست جمهور با ارائه لایحه و تصویب در مجلس می‌تواند کاری را به انجام برساند و این حرف که نامزدی بگوید من یارانه‌ها را سه برابر می‌کنم اختیاری است که به تنهایی نمی‌تواند به  آن جامه عمل بپوشاند و شرطش این است که از مجلس اجازه گرفته و تصویب شود.

وی با اشاره به اینکه در سال اولی که یارانه‌ها پرداخت شد فاصله هم کم شد و اثر مثبت خود را گذاشت اما بعد از اجرای این امر فاصله‌ها به شدت زیاد شد و مطابق تحقیقات اقتصاددانان بعد از یک سال در اجرا نه تنها فاصله طبقاتی کمتر نشد بلکه بیشتر شد و این موضوعی بود که خارج از اختیارات بود و اجرای آن نیز برخلاف قانون مصوب بوده است.

صادقی افزود: دولت‌ها بیشتر از این هراس دارند که رای خود را از دست بدهند و همه چیز را به خاطر رای‌آوری تبلیغ می‌کنند و هدفمندی یارانه‌ها درست اجرا نشد و این در حالی است که صرفه جویی از محل انژی‌های حامل می‌توانست در بخش درمان و صنعت وارد شود اما نشد.

وی بیان کرد: هدفمندی با تبلیغات نادرست در مسیر غلطی انجام شد و هدف هم بیشتر افکار عمومی بود و این مصداق اینجاست که فریب آمیز و خارج از اختیارات قانون بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر رعایت مسئله حق الناس در انتخابات گفت: این مسئله در پیشگیری از تخلفات انتخاباتی بسیار موثر بوده است.

وی در ادامه افزود: در سال ۹۲ پس از اینکه کشور با اولین بحران و چالش‌ها در عرصه بین‌المللی روبرو و دچار تحریم‌های ظالمانه شد مردم با انتخاب آگاهانه مسیر تعاملات کشور ما تغییر کرد و سیاست‌ها از یک سیاست‌های جنجالی و خِردگریزانه به سمت سیاست‌های عقلانی و اعتدالی تغییر مسیر داد و در ثمره چنین انتخاب بزرگی حل یک مناقشه هسته‌ای با اراده همه مسئولان نظام به ویژه مقام معظم رهبری اتفاق افتاد.

صادقی تصریح کرد: در دولت قبل هم چنین حرکتی وجود داشت و مذاکرات در دوره‌های مختلف برگزار می‌شد اما به نتیجه نمی‌رسید تا جایی که حتی مدیریت و مذاکرات از دولت و وزارت خارجه گرفته و به شورای امنیت ملی واگذار شد که خیلی از بزرگان نظام را نیز ذیصلاح برای پیگیری این مذاکرات نمی‌دانستند.

 وی با اشاره به اینکه صحنه مذاکرات هسته‌ای فلسفی نیست و مذاکره برای حل مناقشه است گفت: بعضی از اقدامات خاص انجام شده بود ولی پس از انتخابات با ایجاد اعتمادی که رهبری به وجود آوردند، این اقدامات از شورای امنیت ملی گرفته و به وزارت خارجه سپرده شد و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با در نظر گرفتن سه اصل عزت، حکمت و مصلحت و پیگیری‌های شبانه روزی همه دست اندرکاران به نتیجه رسید و به توافقت عزت مندانه در بحث هسته‌ای نائل شدیم.

صادقی با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای یک سند بین‌المللی است که هفت عضو دارد که یک طرف ایران و یک طرف شش قدرت جهانی وجود دارد گفت: ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود قول داده بود که به محض رئیس جمهور شدن یکی از اولین اقداماتش خط کشیدن روی برجام باشد و اما بعد از گذشت ماه عسل ریاست جمهوری اش نیز، هنوز نتوانسته است که هیچ غلطی بکند و با لطف خداوند و پشتیبانی مردم ان شاءالله هیچ غلطی هم نخواهد کرد.

وی افزود: ما در شرایط سختی توانستیم به این مهم دست یابیم در شرایطی که شش قطعنامه علیه ایران به تصویب رسیده بود که هر کدام از این قطعنامه‌ها می‌توانست کمر ما را بشکند و این مردم بودند که توانستند سایه جنگ را از کشور دور کنند و نیز این مردم بودند که به آقای روحانی رای دادند و با هدایت و سیاست‌های درست رهبری و با برخورداری از یک تیم ورزیده سیاسی توانستند به توافق هسته‌ای دست پیدا کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: برجام محصول اراده مردم بود و این اقتدار مردمی و نظام بود و رای مردم در انتخابات بود.

وی در ادامه بیان کرد: در پیامد این توافق، کشور از آن شرایط ویژه خارج شده و در طول زمان رفته رفته وضعیت کشور به شرایط عادی برمی‌گردد و در طول این مدت هم آثار مثبت را به جای گذاشته است و به تعبیر بعضی سیاسیون استحقاق این را دارد که حتما یک بار دیگر هم انتخاب شود.

صادقی گفت: کشور به شرایطی در زمان تحریم‌ها رسیده بود که بعضی کشورها کمک‌های ما را هم حتی نقدی قبول نمی‌کردند و این موافقت‌نامه ما را به یک کمال رسانده و دولت از دوره کمرشکن عرصه اقتصادی رد شده است.

وی افزود: برای اولین بار ظرف ۴۰ سال گذشته عددها در تورم تک رقمی شده و از رشد منفی شش درصد به رشد بالای صفر رسیده‌ایم که عدد آن بستگی به این دارد که چه بخش‌هایی را در نظر بگیریم؛ مثلا در بخش کشاورزی ۵ درصد رشد را تجربه کرده و برای دومین بار در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم.

صادقی با بیان اینکه البته از گذشته مشکلات متراکمی در عرصه تولید و اشتغال وجود داشته که ممکن است حل این فرایند کمی به طول انجامد، گفت: نمی‌خواهیم سیاه و سفید کنیم چرا که به هر حال هر دولتی نقاط قوت و ضعفی را دارد و می‌توانست با نشاط‌تر باشد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین کار در کنار همه این کارها و شاید بتوان گفت مهم‌ترین ارمغان دولتی ایجاد آرامش و ثبات در عرصه اقتصادی و سیاسی و ایجاد امید به آینده در بین مردم بوده که ان شاءالله این امید در انتخابات ۲۹ اردیبهشت امتداد پیدا کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11266
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.