هوای برق را داشته باشیم

 

 

محمدرضا حقی فام، معاون هماهنگی توزیع برق توانیر روز گذشته خبر داد که مصرف برق در یک ماه گذشته بیش از 10 درصد رشد داشته و اگر این رشد مصرف ادامه داشته باشد، احتمال خاموشی دور از ذهن نیست. خطر خاموشی برق در تابستان در حالی بیش از همیشه حس می‌شود که در سال گذشته پیک مصرف برق ۵۲ هزار و ۷۹۰ کیلووات ساعت بود و با مدیریت مصرف و لحاظ تمهیداتی، ایران برای چهاردهمین سال متوالی پیک مصرف را بدون خاموشی سپری کرد. به گفته حقی فام، شبکه سراسری برق در حال حاضر بیش از 49 هزار مگاوات برق مصرف می‌کند، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل میزان مصرف 39 هزار مگاوات بوده و با این وضعیت، احتمال افزایش پیک مصرف هم وجود دارد. البته امسال در کشور توانایی تولید 55 هزار مگاوات برق وجود دارد اما اگر رشد مصرف ادامه‌دار باشد، توزیع برق با مشکل مواجه خواهد شد.

رشد 22 درصدی مصرف در جنوب

علی‌اصغر نصراللهی، مدیرعامل برق منطقه‌ای کرمان در خصوص رشد مصرف برق در استان کرمان نسبت به سال گذشته اگرچه گفت که اگر مردم رعایت کنند، خاموشی نخواهیم داشت، اما نسبت به وضع مصرف برق ابراز نگرانی کرد. به گفته او مصرف برق در شهر کرمان، چهار درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته اما در جنوب کرمان به دلیل گرمای هوا، مصرف برق با رشد 22 درصدی روبرو شده. موضوعی که علاوه بر مشکل تأمین برق، احتمال آسیب به تجهیزات شرکت توانیر را هم زیاد می‌کند. نصراللهی در این خصوص گفت که «گرمای هوا، تاب‌آوری تجهیزات را پایین آورده، اما فعلاً مشکلی پیش نیامده.» به گفته او رشد مصرف برق در کل استان 10 درصد است و اگر مردم رعایت کنند، کرمان با خاموشی مواجه نمی‌شود.

وضعیت اضطراری کرمان

مدیرعامل برق منطقه‌ای کرمان گفت که با رشد مصرف تا 15 درصد، مشکلی پیش نمی‌آید اما بیش از 15 درصد رشد مصرف ، به معنی خاموشی در تابستان است. محسن قراچه داغی، معاون بهره برداری شرکت برق شمال استان کرمان هم با ابراز نگرانی از رشد مصرف برق، به ما گفت که با ادامه روند فعلی، وضعیت کرمان تا پایان تیر اضطراری می شود.

تابستانی گرم‌تر از همیشه

در حالی شرکت توانیر از افزایش مصرف برق ابراز نگرانی کرده و احتمال داده تابستان امسال با خاموشی روبرو شود که پیش‌بینی فصلی سازمان هواشناسی از این حکایت دارد که تابستانی گرم در پیش است. بر اساس این گزارش، در تابستان سال جاری در نیمه جنوبی کشور میانگین دما 1.5 درجه بیشتر از نرمال خواهد بود، در نیمه شمالی البته انتظار می‌رود دما در حد نرمال باشد. نقشه ناهنجاری دما البته نشان می‌دهد به‌جز بخش‌های ساحلی سیستان و بلوچستان و هرمزگان، جنوب خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی، بخش‌های قابل‌توجهی از سمنان، قم تهران و استان‌های ساحلی شمالی، آذربایجان غربی، ایلام و کرمانشاه، دیگر نقاط کشور با افزایش 0.5 تا 1.5 درجه‌ای دما در تابستان 96 روبرو باشند و این افزایش دما به معنی مصرف بیشتر برق است.

تنها راه، کاهش مصرف است

معاون شرکت توانیر به باشگاه خبرنگاران گفته ساعات 12 تا 15 و 20 الی 23 اوج مصرف برق به شمار می‌رود و برای صرفه‌جویی می‌بایست هم‌وطنان حتی‌المقدور در این ساعات از وسایل برقی به‌ویژه وسایل سرمایشی کمتر استفاده کنند. به گفته او کاهش مصرف، تنها راه مدیریت اوج مصرف تابستان است و در این خصوص تغییر الگوی مصرف ضروری است. عبور از پیک مصرف برق فقط با کمک مردم صورت خواهد پذیرفت. با این حال مصرف تناوبی وسایل برقی باید مدنظر قرار گیرد و اگر بتوانیم پنج هزار مگاوات برق را مدیریت کنیم، خاموشی نخواهیم داشت.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11531
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.