پاس کاری مسوولان برای ساخت گرمخانه/ کرمان گرمخانه ندارد

گرمخانه ها محلی هستند برای اسکان موقت متکدیان و بی خانمان ها که این روزها خبری از این مکان ها در کرمان نیست.

چند وقت پیش معاون اطلاعات و عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفته بود که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور اعتیاد دارند و این یعنی اگر به طور میانگین هر خانواده ایرانی ۴ نفر عضو داشته باشد بیش از ۱۰ میلیون ایرانی با معضل اعتیاد به مواد مخدر درگیر هستند.

انارکی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هم در شهریور امسال عنوان کرده بود که نرخ شیوع اعتیاد در استان کرمان نسبت به میانگین کشور بالاتر است و شاید یکی از مهمترین دلایل آن ترانزیت مواد مخدر از کشورهای افغانستان، پاکستان و استان سیستان و بلوچستان به استان کرمان باشد و نتیجه آن اعتیاد که صدمه به نیروی انسانی می شود.

به گفته انارکی جمعیت 15 تا 64 ساله استان کرمان 2 میلیون نفره که نرخ شیوع اعتیاد در این رده سنی در کشور 5.4 درصد و در استان کرمان 8.68 درصد است.

نرخ شیوع مصرف مواد مخدر نیز در جمعیت دانش آموزی کشور 2.1 درصد و در استان کرمان 2.68 درصد، در بین دانشجویان کشور 4.7 درصد و کرمان 4.9 درصد است و  همچنین نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت کارگری استان کرمان بالا است. این نرخ در کشور 22 درصد و در استان کرمان 35.2 درصد است.

این آمارها می تواند شاهدی بر وضعیت نه چندان خوب اعتیاد در استان کرمان باشد و به بیشتر شدن تعداد کارتن خواب های شهر منجر شود، این درحالیه که اوضاع گرمخانه های شهر مطلوب نیست و اگر در تاریکی شب پا در بعضی خیابان های شهر بذاریم افراد بی خانمان را به چشم می بینیم.

در ادامه اما به صحبت های مسوولین مربوطه در جلسه تخصصی ساماندهی گرمخانه های شهرداری زیر مجموعه گروه کاری اجتماعی فرهنگی استان می پردازیم.

کمبود منابع و محدودیت های قانونی، نباید توجیهی برای رفع مسئولیت باشد

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در جلسه تخصصی ساماندهی گرمخانه های شهرداری زیر مجموعه گروه کاری اجتماعی فرهنگی استان گفت: بهانه هایی چون کمبود و ناکافی بودن منابع، محدودیت های قانونی و آیین نامه ای نمی تواند توجیه مناسبی برای رفع مسئولیت باشد.

ایسنا گزارش داه؛عباس صادق زاده با اشاره به اهمیت توجه به مسائل جامعه فارغ از مشکلات و موانع اجرایی سازمان ها، اظهار کرد: مسائل اجتماعی از جمله بی سرپناهی و کارتن خوابی از جنس مسائلی است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، چراکه وجود چنین پدیده هایی باعث جریحه دار شدن احساسات مردم می شود.

وی علاوه بر تشریح بازتاب های عاطفی مردم و تاثیری که بر افکار عمومی می گذارد، نامناسب شدن چهره شهر را شایسته مردم کرمان ندانست.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان موضوع توان و ظرفیت سازمانی شهر و استان را برای ساماندهی مساله ای چون کارتن خواب ها و افراد معتاد متجاهر تایید کرد و گفت: ظرفیت های خالی مراکز سرپناه شبانه و کمپ ماده ۱۶ آماده پذیرش موارد مرتبط با وظایف این مراکز است و برای سایر افرادی که شرایط پذیرش در اینگونه مراکز را ندارند باید با مشارکت همه سازمان های عضو تصمیم گیری شود.

گرمخانه ها در محدوده وظایف قانونی شهرداری نبوده و نیست

محمدرضا عسکری دبیر ستاد بحران شهرداری کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه گرمخانه ها در محدوده وظایف قانونی شهرداری نبوده و نیست، اظهار کرد: گرمخانه ها به عنوان سرپناه برای افراد کارتن خواب در زمان تصدی محمدباقر قالیباف شهردار تهران راه اندازی شد اما در مجموع ایجاد گرمخانه در محدوده وظایف شهرداری نیست.

خسرو ملک شاهی معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان کرمان هم با انتقاد از عملکرد گرمخانه ها، این مراکز را هم سو با وظایف قانونی و مبنای علمی و تخصصی ندانست و از گرمخانه ها به عنوان تجربه تلخ یاد کرد.

ما ناتوان از اداره امور شهر نیستیم بلکه از تبیین مسائل ناتوانیم

زهرا موسی پور مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان هم مرز بین کارتن خوابی و تکدی‌گری را نزدیک به هم توصیف کرد و یادآور شد: امروز گرمخانه ها به عنوان مدد سرا در اغلب نقاط کشور فعالیت می کنند. ما ناتوان از اداره امور شهر نیستیم بلکه از تبیین مسائل ناتوانیم و متاسفانه از واقعیات اجتماعی گذر می کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری با اشاره به آمار شهرداری کرمان مبنی بر وجود ۸۰ پاتوق در سطح شهر اظهار کرد: این پاتوق ها اگر ۱۰ نفر را هم در خود جای دهنده در مجموع ۸۰۰ نفر در گروه های مختلف اعم از متکدی، کارتن خواب از این پاتوق ها سرویس می گیرند که ما باید مدیریت این پاتوق ها را در یک اقدام مشترک بر عهده گیریم.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38985
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.