کرمان رتبه بیست‌وهفتم شادترین استان ایران

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که استان کرمان بیست و هفتمین استان شاد در کشور است و پس از آن اردبیل، زنجان، اصفهان و سمنان قرار دارند.

آخرین پژوهش صورت‌گرفته در این‌باره که به «رابطه شادکامی و سلامت خودگزارشی»‌ می‌پردازد در سال ۹۸ و در میان افراد ۱۸ تا ۶۵ ساله انجام شده است.

بر اساس این تحقیق که به ‌گفته منتظری مدیر پژوهشکده علوم ‌بهداشتی جهاد دانشگاهی، هنوز به‌صورت رسمی منتشر نشده است، قم، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، چهارمحال‌وبختیاری، تهران، قزوین، لرستان و کردستان در وضع مطلوب‌تری از نظر شادکامی قرار دارند و در مقابل افراد شرکت‌کننده از اصفهان، سمنان و زنجان پایین‌ترین میزان شادکامی را گزارش کرده‌اند.

این پژوهش از یک نمونه ۱۹ هزار و ۴۹۹ نفری زنان و مردان انجام شده و میانگین شادکامی در ایران را ۴/۱۱ (از ۶ امتیاز) نشان می‌دهد. استان‌های با وضع مطلوب‌تر، بالاتر از میانگین ۴/۲۰ قرار دارند و استان‌های با وضع پایین‌تر شادکامی، میانگینی پایین‌تر از ۳/۹۰ به‌دست آورده‌اند.

رابطه معنادار شادکامی با شغل و درآمد

به گزارش همشهری نکته مهم پژوهش‌های انجام‌شده به اعتقاد مدیر پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و مدیر طرح تحقیقاتی، رابطه معنادار وضعیت شغلی (بیکاری یا شاغل بودن) و نیز سطح درآمد با شادکامی است. به‌طوری که این دو مولفه عامل تعیین‌کننده در میزان شادکامی بوده است. منتظری در این‌باره به همشهری می‌گوید: «پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد نابرابری در درآمد و اشتغال می‌تواند منجر به نابرابری در شادکامی افراد شود و به‌نظر می‌رسد یکی از راه‌های مؤثر در بهبود شادکامی، رسیدگی به معیشت و اشتغال است.»

رتبه  شادکامی ایران در منطقه

در گزارش جهانی شادکامی، شادکامی معادل «ارزیابی ذهنی فرد از وضع زندگی خود» تعریف شده است و برای سنجش شادکامی از سؤال ارزیابی زندگی «مؤسسه نظرسنجی گالوپ» استفاده می‌شود که با پرسشنامه آکسفورد تفاوت دارد. براساس اطلاعات موجود در آخرین گزارش جهانی شادکامی (٢٠٢٠ میلادی) کشورهای منطقه از حیث میزان شادکامی رتبه‌بندی شدند. امارات با نمره 6/791  از ١٠ بیشترین و مصر با نمره ۴/۱۵۱ از ۱۰ کمترین میزان شادکامی را دارند و ایران با نمره ۴/۶۷۲ در رتبه نهم جای گرفته است.

4549492

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=65934
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.