۱۵ روستای جنوب با طرح ابرار از بن بست خارج می‌شوند

با بهره برداری از راه های روستایی در قالب طرح ابرار در جنوب استان کرمان، ۴۰ روستا دارای راه مناسب و ۱۵ روستا از بن بست خارج می‌شوند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

نبود راه‌های روستایی مناسب، همیشه دغدغه جنوب استان بوده است، روستاهایی که بعضا به دلیل نبود راه در بن‌بست قرار گرفته و خدمات رسانی به اهالی آن‌ها با مشکلات بی‌شماری همراه است و همین موضوع اهالی این مناطق را محروم‌تر هم کرده است.

مسیرهای صعب العبوری که تنها با وسایل نقلیه خاصی، قابل تردد هستند و گاهی برای رسیدن به یک بیمارستان و یا انجام یک کار اداری، روستاییان با مصیبت‌های فراوانی روبرو می شوند، در این بین طرح ابرار، کور سوی امیدی برای روستاهای بدون راه جنوب استان است.

جمیلی مدیرکل راهداری جنوب استان، درباره این طرح به کرمان نو گفت: طرح ملی ابرار در سال گذشته، توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور برای کمک به ساخت راه های روستایی پیشنهاد و ابلاغ شد. براساس این طرح به هر استانی با توجه به ماشین آلاتی که در اختیار داشت، تکمیل و ساخت یک سری راه‌ها محول شد.

اجرا شدن طرح ابرار برای حدود 60 کیلومتر راه روستایی

جمیلی گفت: ابلاغ طرح ملی ابرار برای جنوب کرمان، ۵۹ کیلومتر است که ۲۰ کیلومتر در شهرستان جیرفت و ۳۹ کیلومتر در شهرستان رودبار جنوب عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفته است.

جمیلی یادآور شد: زمانی که طرح ابرار شروع شد، وظیفه ساخت راه‌های روستایی به عهده راه و شهرسازی بود اما اکنون به سازمان راهداری سپرده شده است و با توجه به اینکه امسال بحث راه‌های روستایی به سازمان راهداری محول شده ، تکمیل‌ طرح ارائه شده هم به عهده ما است و بعد از ین طرح برای ادامه ساخت راه های مورد نیاز جنوب ، منتظر تصمیم وزارتخانه و سازمان راهداری می مانیم که آیا اعتبارات جدیدی به ما تخصیص می دهند یا خیر؟، اما اکنون براساس اعتبارات سال گذشته طرح ابرار انجام می شود.

مدیر کل راهداری جنوب استان ادامه داد: در راستای این طرح و در مجموع تاکنون ۱۱/۵ کیلومتر در شهرستان جیرفت آسفالت انجام شده و در شهرستان رودبارجنوب نیز ۲۲ کیلومتر زیرسازی انجام شده و آسفالت آن هم در حال انجام است.

پیش از این مسلم قادری معاون فنی اداره کل راهداری جنوب استان کرمان نیز گفته بود: با بهره برداری از راه های روستایی در قالب طرح ابرار در جنوب استان کرمان، ۴۰ روستا دارای راه مناسب و ۱۵ روستا از بن بست خارج می شوند.

به گفته او طرح ابرار با هدف تکمیل و احداث راه های روستایی با پیشرفت فیزیکی ۵۰درصد در کشور به مرحله اجرا در آمده است و از ابتدای اجرای این طرح تاکنون بیش از ۲۲کیلومتر راه روستایی زیر سازی، ۳۴کیلومتر، آسفالت و۲۰کیلومتر تیغ زنی و آماده احداث شده است.

اعتبارات راهداری کافی نیست

جمیلی مدیر کل راهداری جنوب ‌در مورد راه‌های روستایی تکمیل نشده در جنوب استان گفت: در مجموع ۷شهرستان در جنوب کرمان، بالغ بر ۴۰۰ پروژه راه روستایی وجود دارد که برای اتمام این پروژه ها به اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است، همچنین حدود ۲۰۰۰ کیلومتر راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار در حوزه جنوب کرمان وجود دارد که در صورت تامین اعتبار باید در دستور کار قرار گیرد.

جمیلی ضمن گلایه از کاهش اعتبار برای ساخت راه های روستایی جنوب، گفت: اعتبارات به شدت در این حوزه نسبت به نیازی که جنوب استان دارد، محدود است و امسال حتی بعد از بررسی ها، متوجه شدیم اعتباری که فرمانداری ها برای این حوزه در نظر گرفته اند، نسبت به سال گذشته کم هم شده است. به لحاظ ریالی تقریبا اعتبار راه‌های روستایی جنوب برای سال جدید، نصف شده که آن هم به صورت درصدی اختصاص می یابد.

مدیر کل راهداری جنوب ادامه داد: اعتبار هفت 7 شهرستان جنوبی برای راه‌های روستایی مبلغی حدود 36 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که براساس درصد تخصیص، تنها قسمتی از این اعتبار به پروژه‌ها تعلق می‌گیرد.

وی گفت: توقع ما این بود که حداقل درصد اعتبار، همان میزان سال گذشته باشد که نیست و ما علیرغم نیاز جنوب، فقط می توانیم متناسب با اعتباری که در اختیارمان قرار می گیرد،کارانجام دهیم.

مسیر صعب‌العبور چاه‌ابراهیم تا تابستان تکمیل است

جمیلی در مورد روند دریافت اعتبارات راهداری گفت: طبق قانون بحث ساخت اعتبارات روستایی از اعتبارات ملی استانی شدن است و در کل کشور به استانداری ها ابلاغ و از آنجا به فرمانداری‌ها ابلاغ می شود، فرمانداری‌ها هم با توجه به نیازهای مختلفی که در حوزه تحت پوشش خود دارند ، بخشی از آن را به راهداری و برای ساخت راه اختصاص می دهند.

جمیلی مدیرکل راهداری جنوب در ادامه صحبتش از ساخت و تکمیل راه منتهی به روستای چاه ابراهیم خبر داد و گفت: یکی از اصلی ترین قسمت‌های طرح ابرار در جنوب استان که کار خیلی سختی هم بود، تکمیل مسیر زهکلوت به سمت روستای چاه ابراهیم بود، بعد از چاه ابراهیم روستاهای زیادی هستند که با تکمیل شدن این محور از بن بست خارج می شوند.

وی تاکید کرد: این راه در حال اجرا است و برنامه ریزی شده است که تا انتهای تابستان کامل شود.وی اعلام کرد: این مسیر منتهی به چاه ابراهیم حدود30 کیلومتر است که حدود 12 کیلومتر آن در سنوات گذشته توسط راه و شهرسازی انجام شده و 20 کیلومتر آن باقی مانده بود که راهداری جنوب ورود کرد و اکنون هم در حال طی کردن مراحل پایانی اش و در مرحله آسفالت است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=53209
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.