بین شهرسازان و کارشناسان ترافیک اختلاف نظر جدی وجود دارد

کمیسیون عمران شورا برای دومین بار در سال جاری، هفته گذشته جلسه‌ای کارشناسی با موضوع سه‌راهی شرف‌آباد برگزار کرد، در نشست اول که تعدادی از کارشناسان شهرسازی و ترافیک حضور داشتند، طراحی غیرهمسطح شرف‌آباد مورد قبول واقع نشد و قرار شد تا آماده شدن مطالعات طرح جامع حمل و نقل کرمان، مشکل تقاطع به صورت هم‌سطح و با دوربرگردان حل شود، حال مجموعه شهرداری کرمان می‌گوید داده‌های اولیه مطالعات آماده شده و نظر مشاور در خصوص نقاط خاص شهری که گره ترافیکی بوده است گرفته شده و مشاور تقاطع غیرهمسطح در شرف‌آباد و سه راهی سیلو را تایید کرده است.
محمود بابایی از اعضای شورای شهر کرمان در هر دو نشست با طرح‌های غیرهمسطح پیشنهاد شده مخالفت کرد و بارها سرنوشت تلخ تقاطع غیرهمسطح میدان آزادی را به اعضای شورای شهر و شرکت مشاور گارنو ( که مشاور تقاطع غیرهمسطح میدان آزادی هم بوده است،) یادآوری کرد. بابایی معتقد است در نشست دوم کمیسیون عمران پیشنهاد مشاور فقط ارزان‌تر و قابل اجرا تر بود ولی لزوما بهترین سناریو برای شرف‌آباد نبود، مشروح گفت‌وگو کرمان‌نو با محمود بابایی را بخوانید.

آقای دکتر احداث تقاطع غیرهمسطح در شرف‌آباد توی نشست قبلی که با متخصصان برگزار شد تقریبا منتفی شده بود و قرار بود با اصلاح در سطح مشکلاتش برطرف شود، چه اتفاقی افتاد که دوباره غیرهمسطح‌سازی در شرف‌آباد ارجحیت پیدا کرد؟ 

 

در جلسه قبل کمیسیون شهرسازی که در خصوص تقاطع شرف‌آباد با حضور کارشناسان برگزار شد، ایرادی به طرح وارد می‌دانستیم که در این نشست اخیر هم این ایراد وارد بود.  آن هم این است که جوانب مختلف امر سنجیده نشده و سناریو‌های مختلف برای تقاطع در نظر گرفته نشده است. اینکه فقط دو طرح مختلف را داشته باشیم و بخواهیم بین این دو طرح انتخاب کنیم درست نیست. انتظار ما این بود که حداقل ۱۰ سناریو مختلف را در نظر می‌گرفتند و با گرفتن بازخورد از نرم‌افزار کارشناسان بهترین سناریو را انتخاب کنند.

در نشست قبل فقط یک طرح با مطالعات قدیمی و یا مطالعات کم وجود داشت که البته در نشست قبل تقاطع غیرهمسطح به طور کامل منتفی اعلام نشد و در جلسه اخیر هم طرحی که مورد پیشنهاد بود، در واقع همان پیشنهاد قبل بود اما بخشی‌ از آن را حذف کرده بودند که ارزان‌تر شود و قابلیت اجرایی داشته باشد.

قرار بود در کوتاه مدت با اصلاح هندسی در هم‌سطح چه به صورت دوربرگردان یا اصلاح هندسی یا حتی حذف چراغ به صورت کوتاه مدت مساله برطرف شود تا برای تصمیم‌گیری برای تقاطع عجله نداشته باشیم.

 

فکر می‌کنید چرا برخی اعضای شورای شهر با اینکه کارشناسان به شدت احداث این تقاطع رو به ضرر شهر می‌دانند باز هم روی غیرهمسطح‌سازی اصرار دارند؟ آیا زبان مشترکی وجود ندارد؟

 

این مساله تفاوت فهم‌هاست. شاید برخی از اعضای شورای شهر به دنبال این باشند که کاری صورت بگیرد که بتوانیم در پایان دوره شورای شهر بگوییم ما هم کار عمرانی را انجام دادیم. در حالی که چنین فضایی در شورای شهر درست نیست و برخی از دوستان هم فهم‌شان این است که باید حتما تقاطع غیرهمسطح باشد و در شورای قبل هم حضور داشتند و چنین مطالعاتی را تایید می‌کنند. اما فهم مشترکی بین این اعضای شورای شهر و کارشناسان این حوزه وجود ندارد البته ما یک اختلاف نظر جدی بین کارشناسان ترافیکی و کارشناسان شهرسازی داریم. شهرسازان بیشتر نگاه انسان‌محور دارند و با احداث پل و تسهیل ورود خودروها به مرکز شهر مخالف هستند و کارشناسان ترافیکی هم معمولا بعد دیگری را پررنگ‌تر می‌بینند که تسهیل حرکت خودرو است، شبیه این اختلاف در شورا هم هست.

 

شهردار کرمان هم پیش از این گفته بود که با اجرای پروژه‌های بزرگ در شهر مخالف است و حتی در مصاحبه با کرمان‌نو گفته بودند حمل و نقل عمومی رو فدای ساخت تقاطع نخواهند کرد؛ رویکرد ایشان چقدر نسبت به تقاطع غیرهمسطح با شما و دیگر اعضای شورای شهر همخوانی دارد؟

 

ما در شورا و آقای شهردار به طور جدی معتقدیم کاری که در شهر می‌شود باید جامعیت داشته باشد و برای تمام مردم شهر باشد و مورد استفاده قشر خاصی از شهروندان نباشد و البته هزینه‌اش نسبت به آورده‌ای که برای شهر دارد برای شهرداری بصرفد. لذا این حرف آقای شهردار بسیار درست است و همچنان به این حرف معتقد و پایبند هستیم و خرید ماشین‌آلات حمل و نقل عمومی را در اولویت قرار می‌دهیم و همچنین در موضوع آسفالت و اقداماتی که مورد مطالبه مردم است اقدامات جدی انجام خواهد شد. البته این موضوعات منکر انجام شدن پروژه‌های عمرانی در شهر نیست و در این زمینه هم فعالیت‌هایی را انجام خواهیم داد.

 

در خصوص تقاطع سه راه سیلو چطور آقای بابایی، مگر نتایج مطالعات طرح جامع حمل و نقل آماده شده که برای احداث تقاطع در سه راهی سیلو هم پیشنهاد به شورا آورده می‌شود؟

نتایج طرح جامع که مطالعاتش در حال انجام است و ممکن است چند سال طول بکشد و اما چون برخی اقدامات به دلیل خطرزا بودن فوریت دارند مثل تقاطع شرف‌آباد، سه راهی سیلو و میدان بیرم‌آباد، که از مشاور خواستیم نظر خاصشان را چه بلند مدت و چه برای کوتاه مدت برای ما ارسال کنند . در موضوع تقاطع شرف‌آباد نظر آقای دکتر صفارزاده را نتوانستیم بگیریم البته نظر ایشان هم موضعی هست نه اینکه کل طرح تصویب شده باشد. اما ایشان هم تقاطع سیلو و هم تقاطع شرف‌آباد را اذعان داشتند که باید تقاطع غیرهمسطح زده بشه اما نه به شکلی که پیش از این پیشنهاد شده بود، در خصوص تقاطع غیرهمسطح شرف‌آباد اکثر کارشناسان انتقاد جدی به طرح سابق داشتند.

 

چرا مجموعه شهرداری و قرارگاه خاتم انرژی‌شان را بجای احداث تقاطع جدید روی تمام شدن سریع‌تر تقاطع شهدای خلبان نمی‌گذارند؟

قرارگاه خاتم فعالیت‌هایش را روی پل شهدای خلبان بدون توجه به پروژه‌های دیگر انجام می‌دهد و معطل ایجاد کار در تقاطع‌های دیگر نیست، قرارگاه خاتم توانایی این را دارد که ۳ تقاطع را به صورت همزمان در کرمان شروع کند و جلو ببرد، کارگاه و نیروی انسانی مجهزی دارد که توانایی چندین کار را دارد. اگر مشکلاتی هم هست در خصوص مسائل حقوقی و قراردادها و تهاتر هاست، که اختلافاتی با فرمانداری و شورای حل اختلاف داریم که مقداری زمان‌بر است برای مثال سر قضیه شهدای خلبان این مسائل از ما وقت زیادی گرفت ولی الان خداروشکر روی غلتک افتاده و اگر بعد از این با قرارگاه خاتم به قراردادی برسیم منافاتی با این موضوع ندارد و کارهای موازی را می‌تواند پیش ببرد.

 

تقاطع‌های غیرهمسطح دیگری در کرمان هستند که هنوز وضعیت تملکات اطرافشان مشخص نیست و فضای بدی در اطرافشان حاکم شده؛ پل‌های مهمی مثل پل ۹ دی و حتی زیرگذر آزادی؛ چرا شهرداری بودجه‌اش را صرف تملکات تقاطع‌های پیشین نمی‌کند؟

در بحث تملک و آزاد کردن مسیرها بسیار جدی هستیم و خصوصا اولویت ما میدان آزادی و تملکات اطرافش است. پیش از این تملکات حول پل ایثار را داشتیم که خیلی از مجموعه حقوقی شهرداری وقت گرفت، پل ۹ دی هم یکی از پل‌های مهم در موضوع تملک است که مقدار قابل توجهی از مسائلش پیش رفته  است و باز هم منافاتی با شروع پروژه‌های جدید ندارد و دلیلی ندارد که تمام نیروی شهرداری روی یک کار متمرکز شود. 

 

آقای بابایی طرح مطالعات جامع حمل و نقل کرمان اگر آماده هم شده باشد این نگرانی وجود دارد که به درستی اجرا نشود؛ چرا که طرح مطالعات قبلی تا ۱۴۰۴ اعتبار داشته ولی به توصیه‌هایش عمل نشده؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

 

اتفاقاتی در کرمان رخ داده که نیاز است سریعا در مطالعات طرح‌های جامع کرمان بازبینی صورت بگیرد چه برسد به مطالعاتی که زمانشان گذشته است. برای مثال پس از شهادت سردار سلیمانی ما در کرمان شاهد حجم سفرهای بسیار بالا و در نقاط خاص هستیم که باید این موضوع در مطالعات در نظر گرفته شود. همانطور که می‌بینید وضعیت چهارراه شهید رجایی قبل و بعد از شهادت سردار سلیمانی تفاوت فاحشی کرده است و بسیاری از معبرهای دیگر شهر هم همین شرایط را دارند که نیاز به مطالعات به‌روز دارد، چون معمولا طرح‌های ترافیکی با فرمول‌هایی سال‌های آینده را پیش‌بینی می‌کنند اما وقتی اتفاقاتی که نقطه عطف هستند در شهر رخ می‌دهد، رفتارهای مردم تغییر می‌کند. به فرض که مطالعات طرح جامع ما هنوز تاریخ انقضا داشته باشد اما باز هم کرمان به مطالعات به روز نیاز دارد. هرچند از مشاور خواستیم مطالعات قبلی را هم مورد بررسی قرار دهد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99823
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.