تجربه زندگی دوباره با « انجمن معتادان گمنام»

انجمن معتادان گمنام «NA» در استان کرمان حدود 12 هزار عضو دارد که 2 هزار نفر از آن‌ها در شهر کرمان حضور دارند و به بهانه 26 ژوئن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با اعضای این انجمن به گفتگو نشسته‌ایم.

خبرنگار: نجمه سعیدی

جمع دوستانه ای بود، انگار آدم‌هایش مدت ها منتظر دیدن هم بودند، همه ی صورت ها پر بود از لبخند ، لبخند هایی که انگار نشان از یک صلح درونی داشت، صلحی که می شود که آرامش بخش بود ، درموردشان خوانده بودم و تا حدودی می دانستم این افرادی که روی صندلی‌های پلاستیکی نشسته و به هم لبخند می زنند برای چه دور هم جمع شده اند ، انتهای سالن پشت سر همه نشستم ، یک میز جلوی سالن و روبروی بقیه بود که سه نفر پشت آن و رو به بقیه نشسته بودند.

فضا پر از تکرار فعل خواستن بود انگار این جمع برای صرف کردن این فعل آمده بود ، انجمن NA ،انجمن معتادان گمنامی که به یاری زندگی آمده اند، به بهانه 26 ژوئن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر برای آشنایی بیشتر با این انجمن با کسی که به گفته اعضا روابط عمومی انجمن معتادان گمنام کرمان بود به گفتگو نشستم.

او این چنین انجمن را معرفی می کند، انجمن NA یک نهاد مردمی و غیر انتفاعی است برای کمک به معتادان که می خواهد زندگیشان را از اعتیاد پاک کنند، او تاکید دارد چیزی که برای عضویت در این انجمن اهمیت دارد، خواستن است و از طرفی هیچ اهمیتی ندارد که فرد درگیر کدام یک از مواد اعتیاد آور باشد.

به گفته وی این انجمن یک انجمن جهانی است که در سراسر دنیا عضو دارد و اعضا آن بیش از 2 میلیون نفر هستند، و در ایران بر اساس سرشماری سال 1396 پنج هزار عضو در این انجمن حضور داشتند.

او می گوید: هزینه های انجمن توسط اعضا پرداخت شده و از هیچ ارگانی کمک دریافت نمی کنند و به صورت خودکفایی مرتفع می شود به طور مثال اجاره مکان جلسه این طور پرداخت می شود.

وی گفت: حدود 80 جلسه در سطح استان برگزار می شود، که زمان بندی آن در روز متفاوت است ولی طول هر جلسه یک ساعت و نیم است، حتی بعضی جلسه ها هر روز برگزار می شود و نحو اطلاع رسانی برای برگزاری جلسه‌ها به این شکل است که این گروه ها یک سری کمیته اطلاع رسانی دارد که آن کمیته با اعضا در ارتباط است و زمان و مکان برگزاری جلسات را به اعضا اطلاع می دهند.

وی یاداور شد: جواز فعالیت این انجمن توسط وزارت کشور صادر شده و حدود 12 هزار عضو در استان کرمان حضور دارد که 2 هزار نفر در شهر کرمان و 10 هزار نفر هم در سایر شهرستان های استان حضور دارند.

این عضو انجمن معتادان گمنام استان کرمان می گوید: تنها موضوع بحث و پر اهمیت این انجمن، بهبودی افراد است و بر روی آن تمرکز می شود و به هیچ عنوان حتی وارد مسایل خانوادگی اعضا نمی شود و بزرگترین هدفش این است که یک حلقه حمایتی دایمی برای معتاد در حال بهبودی به وجود آورد و از اعضا حمایت روانی می شود تا ذهنشان از اعتیاد رهایی پیدا کند.

او ادامه داد: در این انجمن هیچ یک از خدمات مراکز درمانی یا ترک اعتیاد ارایه نمی شود و به دلیل اینکه اصل بر گمنامی اعضا است هیچ مدرک شناسایی از اعضا دریافت یا رویت نمی شود و این یکی از دلایلی است که به طور دقیق نمی توان در مورد آن هم در سراسر ایران و استان نظر قطعی داد.

روابط عمومی انجمن NA می گوید: در این انجمن یک سری اصول و قوانین برای اعضا تعریف می شود که رعایت کردن آن و بر طبق آن پیش رفتن سالانه چندین نفر را از چنگال اعتیاد رهایی می دهد.

مهمترین اصل انجمن؛پرهیز کامل از مصرف مواد

وی ادامه داد: مهمترین اصل انجمن این است که فرد پرهیز کامل از مصرف هرگونه مواد اعتیاد آوری را پیش بگیرد. فقط تمایل به قطع مصرف است حتی اگه قطع کامل نداشته باشند هم می توانند عضو شوند و در جلسات شرکت کند.

به گفته روابط عمومی انجمن معتادان گمنام کرمان ، عضویت در این انجمن کاملا رایگان است هیچ شرطی نداشته و سن ، وضع مالی و جنسیت در آن تاثیری ندارد و به طور کلی این انجمن در هیچ حالتی معتادی را که در حال رنج و خواهان بهبودی است را رها نمی کند.

وی می گوید: ساز وکار این انجمن این گونه است که یک معتاد در حال بهبودی می تواند به یک معتاد دیگر کمک کند و هر معتاد برای بهبودی باید دوازده قدم را که مشخص شده طی کند، جلسات انجمن به طور منظم برگزار می شود و در آن اعضا گرد هم جمع می شوند و در طول جلسه در صورت تمایل ار تجربیات خود در روند بهبودی حرف می زنند. اگر اصول را رعایت کنند صد در صد می توانند موفق شوند و پاک بمانند.

ترک اعتیاد یعنی آزادی

این عضو انجمن خاطر نشان کرد: تجربه 14 ساله رهایی از مواد مخدر را دارد و مهمترین نتیجه این ترک ، آزادی ای بود که به دست آورده است و او ادامه داد معتاد در اصل یک زندانی است یک اسیر که بعد از بهبود آزاد می شود.

وی می گوید: اعتیاد آنچنان بر زندگی من تاثیر گذاشته بود که حتی اعتبارم را در خانواده خودم از دست داده بودم اما بعد از بهبود همه ی آنچه از دست رفته بود حتی بهتر از قبل برگشت.

روابط عمومی انجمن معتادان گمنام در پایان یادآوری کرد: که هر کس مایل باشد که عضو این گروه شود می تواند اطلاعات جلسات را در دفاتر مختلف از سایت www.na.org دریافت کند.

یکی دیگر از اعضا انجمن معتادان گمنام کرمان هم به کرمان نو گفت: من 9 سال است حتی قرص مسکن هم مصرف نکرده ام و هر روز که می گذرد احساس می کنم دوباره زنده شده ام حتی از لحاظ جسمی هم آنقدر تغییر کرده ام که انگار هیچ وقت معتاد نبودم و انجمن در هر دقیقه اش همراه من بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=51856
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.