به مناسبت روزی که بنام حمایت از خانواده زندانیان نام‌گذاری شده;


خانواده زندانیان; نیاز نگاهی به مهر

پنجم خرداد هر سال برای حمایت از خانواده زندانیان، روز ملی «نسیم مهر» نام‌گذاری شده است. این روز بهانه‌ای است تا به مشکلات بخشی از جامعه که به جبر و بدون ارتکاب جرم، سنگینی نام زندان را بر دوش می‌کشند بیشتر پرداخته شود. بیراه نیست بگوییم، خانواده‌هایی که با نام خانواده زندانیان معرفی می‌شوند، به‌نوعی قربانیان جرم نکرده هستند و دهن سوختگان آش نخورده.
این خانواده‌ها در معرض آسیب‌های متعددی چون مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار می‌گیرند و شاید تا قبل از اینکه سرپرست خانواده در حصار زندان برود، نیز یکی از همین معضلات باعث شده که راه یک عضو آنها به زندان باز شود و از وقتی که برچسب زندانی به آنها می‌خورد سختی‌های زندگی صدچندان می‌شود و البته سخت‌ترین آنها تحمل سنگینی نگاه منفی جامعه است.

روزی برای حمایت
به گزارش کرمان نو،«سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور» در سال ۱۳۸۸ برای پاسداشت کرامت انسانی این خانواده‌ها پیشنهاد داد تا با تصویب شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، روز پنجم خرداد به‌عنوان روز ملی حمایت از خانواده زندانیان نام‌گذاری و در سالنامه‌های کشور وارد شود. تا شاید به بهانه مناسبت این روز نگاه جامعه به این خانواده‌ها مهربانانه‌تر شود و از طرفی، توجه خیرین و نیکوکاران و سازمان‌های مردم‌نهاد را نیز جلب کند.

انجمن حمایت زندانیان، مؤسسه خیریه و عام‌المنفعه‌ای است که بخشی از درآمد آن از کمک‌های مردمی، خیرین، نهادها و بخشی دیگر از انجام فعالیت‌های اقتصادی مختلف انجمن تأمین می‌شود.
کمک به زندانیان و خانواده آن‌ها چه از لحاظ اقتصادی و چه برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیتی و حمایت‌های روانی از وظایف این انجمن است.

انجمنی از افراد با نفوذ برای حمایت
رئیس زندان جیرفت دررابطه‌با این انجمن گفت: این مؤسسه که دارای شخصیت حقوقی است، شامل مجموعه‌ای از افراد ذی‌نفوذ از جمله مدیرکل زندان‌ها، رئیس‌کل دادگستری، فرماندار، استاندار و رئیس زندان است که به دلیل وجود اعضای تأثیرگذاری که دارد مؤسسه بسیار قوی است و می‌تواند در امور مربوط به خانواده زندانیان خدمات مفید و خوبی ارائه دهد.
محمدرضا شریفی افزود: انجمن حمایت از زندانیان جیرفت، در سال قبل در تهیه بسته‌های آموزشی و اهدا کارت هدیه، تهیه لوازم منزل، مستمری ماهانه، کمک‌هزینه درمان و حمایت‌های دیگر فعالیت کرده است.
رئیس زندان جیرفت انعقاد قرارداد با ارگان‌های مختلف و انجام فعالیت اقتصادی با استفاده از زندانیانی که به‌اصطلاح «زندان با کار» نامیده می‌شوند را از دیگر راه‌های کسب درآمد انجمن ذکر کرد و گفت: بخشی از این درآمد حاصله به خود زندانی تعلق می‌گیرد و بخشی برای کمک به خانواده زندانی به اختیار انجمن است.
شریفی با بیان اینکه در سال قبل حدود ۱۸ زندانی را با همراهی انجمن آزاد کردیم، افزود: باید درآمد انجمن افزایش یابد تا بتوان تا حدودی خدمات انجمن را به مطلوبیت نزدیک کنیم و در این راستا بایستی خیرین را بیشتر از این وضعیت موجود دخیل کنیم.

رتبه دوم تعدد خانوار تحت پوشش انجمن در استان
رئیس انجمن حمایت از زندانیان جیرفت، می‌گوید: جیرفت از لحاظ تعداد خانوارهای تحت پوشش خیلی با مرکز استان اختلافی ندارد. جامعه هدف انجمن قریب بر هفت هزار و ۵۰۰ نفر است که با احتساب خانوار حدود یک هزار و دویست خانوار هستند که از این انجمن خدمات می‌گیرند.
حامد دلفاردی که به‌تازگی هم در این سمت معرفی شده است، با اشاره به اینکه خدمات این انجمن را در حوزه‌های مختلف گسترش داده‌ایم، افزود: در ابتدای کار سعی شده که استفاده از ظرفیت خیرین را پررنگ‌تر کنیم و ابن خدمات را وسعت دهیم.

به خطرافتادن نام و نان خانواده زندانیان
دلفاردی اظهار داشت: فردی که پایش به زندان باز می‌شود خودش در محیط کنترل شده‌ای قرار می‌گیرد و خوراک، پوشاک و درمان آن در قالب یک سری مؤلفه‌ها تأمین می‌شود، اما خانواده این زندانی همه چیز را از دست می‌دهد و علاوه بر اینکه از شرایط زندگی ایده‌آل فاصله می‌گیرد، از اجتماع هم طرد می‌شود، تا جایی که حتی جامعه از این افراد برای نیروی کار موردنیاز خود استقبال نمی‌کند و در واقع هم‌نام و هم نانشان به خطر می‌افتد و معیشت این خانواده‌ها هم تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.
رئیس انجمن حمایت از زندانیان جیرفت در ادامه یکی از موارد مهم مدنظر انجمن را موضوع آموزش اعضای تحت پوشش نام برد و توضیح داد: بزرگ‌ترین خواسته من از مردم این است که از اعضای این خانواده‌ها غافل نشوند چرا که رهاکردن آنها با انبوهی از مشکلات بحران‌های اجتماعی ناشی از آن را به دنبال دارد و سرانجام دامن خودمان را می‌گیرد.

رهایی ۵ زندانی در ماه گذشته با کمک مردم
دلفاردی با عنوان اینکه یکی از چالش‌ها در جنوب کرمان نبود تعدد بنگاه‌های اقتصادی فعال نسبت به شهرهای شمالی استان است، افزود: در عوض جای خالی بنگاه‌های اقتصادی در جیرفت همت مردمی را داریم که هر وقت درزمان نیازهای مالی و یا انجام خدمات به سمت مردم رفتیم، دست‌خالی برنگشتیم، طوری که در عرض یک ماه گذشته ۵ محکوم مالی با همین کمک‌های مردمی از بند زندان رها شدند.

جشنی با هدف جذب خیران
او ادامه داد: مشارکت خیرین هم نیاز است که بیشتر شود و در همین رابطه هم قرار بود که جشنی باهدف جذب خیرین برگزار شود که به دلیل شهادت شهدای خدمت و ایام عزاداری عمومی به دهه دوم خرداد موکول شده است.
حامد دلفاردی اعتقاد دارد که باید اطلاع‌رسانی تقویت شود و ارتباط بین مردم و این انجمن گسترش یابد چرا که خانواده زندانیان شرایط خوبی ندارند و نیاز به نگاه ویژه خیرین است.

رئیس انجمن حمایت از زندانیان جیرفت با بیان اینکه بر اساس وظیفه انجمن همه خانواده‌های زندانیان را می‌بیند؛ اما کسانی که دارای شرایط ویژه و خاصی هستند، بیشتر مدنظر قرار می‌گیرند، بیان کرد: آزادی زندانیان با نگاه به این موضوع اتفاق می‌افتد که اطمینان حاصل کنیم که این زندانی اگر آزاد شود به جامعه خطری وارد نمی‌کند، به طور مثال در ماه اخیر، مادری آزاد شد که دو فرزند او به دلیل شرایط سنی همراه مادر در زندان به سر می‌بردند.
حامد دلفاردی به استفاده از ظرفیت ارگان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری دوره‌های مشاوره به خانواده‌ها، بحث درمان و تحصیل را کاملاً باتکیه‌بر ظرفیت نهادهای مردمی نهاد تحت پوشش قرار دادیم و سعی شده که استفاده از این نهادها پررنگ‌تر شود.
دلفاردی از واریز مبلغی به‌صورت ماهانه به‌حساب خانواده‌های تحت پوشش خبر داد و افزود: متأسفانه به دلیل محدودیت منابع مالی حدود ۵۰۰ خانواده از زندانیان از این مستمری ماهانه برخوردار می‌شوند و این تعداد کمتر از نصف خانواده‌های تحت پوشش انجمن را شامل می‌شود.

نام‌گذاری این روز بهانه‌ای است تا نگاه جامعه به این قشر آسیب‌دیده بیشتر شود و مشکلات این گروه آن‌قدر هست که انجمن حمایت از زندانیان به‌تنهایی جوابگوی آن نیست، علاوه بر اینکه همه دستگاه‌های دولتی را پای‌کار می‌خواهد همراهی خیران را بیشتر می‌طلبد. ای که دستت می‌رسد کاری بکن.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=118795
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.