نماینده مجلس: تشکیل استان کرمان جنوبی برای رفع محرومیت هدفگذاری شده است

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: از جمله اهداف تشکیل استان کرمان جنوبی برای رفع محرومیت است تا ظرفیت های این منطقه شکوفا شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، ذبیح الله اعظمی جلوگیری از دیوان‌سالاری اداری، تحقق رضایت‌مندی مردم جنوب استان کرمان، تمرکززدایی و توزیع متوازن ثروت را از دیگر اهداف تشکیل استان کرمان جنوبی برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: طرح استقلال جنوب استان کرمان از سال ۱۳۳۸ توسط دولت‌های قبل و بعد از انقلاب در دست اقدام بوده لذا در همین راستا طرح تقسیم استان کرمان پیشنهادشده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان کرمان  با ۱۱ درصد وسعت کشور به‌عنوان پهناورترین استان و از نظر جمعیت رتبه نهم کشور را دارد تصریح کرد: فاصله بین شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه استان کرمان بیش از ۸۰۰ کیلومتر است.

وی افزود: این مسافت زیاد با شهرستان‌های مختلف بویژه جنوب یا مرکز استان سبب خسارات و نیز از دست رفتن حقوق شهروندان مناطق دوردست استان، بخصوص صرف وقت، هزینه مالی و تلفات جاده‌ای (تصادفات) برای مراجعه به مرکز استان می شود که همین امر یکی از دلایل مهم فقر و توسعه نامتوازن در این استان پهناور بین شمال و جنوب است.

این نماینده مجلس ادامه داد: استاندار فرصت کافی برای سرکشی به همه شهرستان‌ها و بررسی امور، نقصان‌ها و نیازهای کل استان را ندارد و محرومیت جنوب استان کرمان با کمترین زیرساخت‌ در مناطق دورافتاده بخوبی قابل‌ مشاهده است.

اعظمی به ظرفیت های استان کرمان اشاره کرد و گفت: این استان با وجود داشتن رتبه اول صادرات غیرنفتی (رونق بخش کشاورزی و بهشت معادن) ازنظر فقر در رتبه دوم کشور بوده که وسعت زیاد این استان یکی از دلایل توسعه نامتوازن آن در تمام زمینه‌هاست لذا استان کرمان به همین دلیل باید به ۲ تا سه استان تقسیم شود.

وی افزود: جنوب استان کرمان با هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبارجنوب، قلعه گنج، منوجان و فاریاب دارای گویش، فرهنگ، منبع درآمد و اقتصاد مشترک سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات مختلف کشاورزی را تولید می‌کند که ۷۰ درصد تولید استان و چهار درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور را تشکیل می‌دهد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از دیگر ظرفیت های استقلال جنوب کرمان استقرار ادارات کل در این منطقه است، گفت: قبلاً تعداد زیادی از دستگاه‌های دولتی در قالب ادارات کل مستقل به مرکزیت جیرفت ایجاد شده‌اند.

وی ادامه داد: با وجود این ادارات کل در جنوب استان کرمان به صورت مستقل از مرکز استان شرایط لازم برای استقلال جنوب استان فراهم‌شده است.

اعظمی بیان کرد: دیارجنوب کرمان از نظر اقتصادی، سیاسی و موقعیت خاص جغرافیایی و با برخورداری از زیرساخت های مناسب برای توسعه صنعت، کشاورزی، گردشگری، بازرگانی و وجود معادن غنی و صنایع معدنی و منابع سرشار انرژی خورشیدی و سایر ویژگی های اقتصادی به همراه استعداد و منابع کم نظیر انسانی بسترهای لازم را برای پیشرفت و توسعه داراست.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امیدواریم کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی با نظر مثبت این طرح را بررسی و تأیید و در ادامه وزارت کشور نیز آن را اجرایی کند.

وی به سفر رییس جمهور به شهرستان جیرفت اشاره کرد و گفت: سفر کاروان دولت محرومان به جنوب کرمان – سرزمین سردار دل ها، حاج قاسم سلیمانی- در فضای معنوی ایام محرم با استقبال پرشکوه و مثال زدنی مردم متدین، انقلابی، قدرشناس و پرمحبت این دیار، تصاویری تاریخی و ماندگاری را از وحدت، همدلی و انسجام دولت،ملت وخطه هفت گنج به نمایش گذاشت.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: همراهی و قدرشناسی مردم فهیم و حماسه آفرین دارالولایه، نشانی بر حفظ و تداوم ارزش های والای انقلاب اسلامی همگام با ارادهای مصمم برای ساختن آیندهای روشن و امیدبخش در این سرزمین و فرزندان آنهاست.

وی تصریح کرد: ویژگی های کم نظیر جنوب استان کرمان در بخش های مختلف در کنار مردمی شریف و تقدیم صدها شهید والامقام برای ماندگاری و سرافرازی ایران اسلامی، نشان از شایستگی اهالی بزرگوار و غیرتمندجنوب کرمان و ضرورت رهایی آنان از محرومیت دارد که باید با برنامه ریزی لازم و توجه بیش از پیش مسئولان، اقدامات زیربنایی و اساسی برای توسعه همه جانبه و متوازن منطقه و استان جدید التاسیس کرمان جنوبی انجام شود.

اعظمی گفت: اعلام تشکیل استان کرمان جنوبی توسط رییس جمهور و بهره برداری طرح های متعدد در این سفر گامی در پاسخگویی به بخشی از نیازها، مطالبات  و مشکلات مردم این خطه محروم است با این امید که بتواند با تلاش مردم و مسئولان، این منطقه محروم را به جایگاه اقتصادی و اجتماعی بایسته و شایسته خود برساند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=95412
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.