شیر فله‌ای آلوده است، نخرید

رضا عبادی زاده_ مصرف شیر فله‌ای یا همان شیر محلی افزایش پیداکرده. این را می‌شود از تعداد فروشگاه‌های عرضه لبنیات فهمید. فروشگاه‌هایی که شیر و ماست محلی می‌فروشند و بسیاری از خانواده‌ها با این تصور که هیچ فرآیندی روی شیر خام محلی انجام نشده و یک محصول کاملاً طبیعی است، ترجیح می‌دهند به‌جای شیر پاستوریزه، از شیر فله‌ای استفاده کنند. این در حالی است که نهادهای نظارتی در حوزه سلامت بارها بر ناسالم بودن این شیرها تأکید کردند و به مردم هشدار دادند که شیر فله نخرند.
عرضه شیرهای آلوده
روز گذشته رییس سازمان غذا و دارو گفت که سلامت شیرهای فله به‌هیچ‌عنوان مورد تأیید نیست. رسول دیناروند هشدار داد که ممکن است این شیر‌ها مواد آلاینده داشته باشند به دلیل آنکه کنترل‌هاى لازم روى آن‌ها انجام نمی‌شود و سلامت آن‌ها تضمین‌شده نیست. این حرف‌ها البته جدید نیست و پیش‌ازاین هم نهادهای مختلف از جمله دامپزشکی نسبت به مصرف این نوع شیر هشدار داده بود. دیناروند اما دیروز به نکته‌ای اشاره کرده که می‌تواند خبر از بروز یک فاجعه دهد. به گفته او در کارخانه‌های بزرگ که شیر یا فرآورده‌های آن مانند ماست یا پنیر تولید می‌کنند اگر شیرى که از مرکز دامدارى به کارخانه مى‌رسد بیش از میزان مورد تأیید سازمان غذا و دارو میکروب داشته باشد، این ماده اولیه به دامدارى برگشت خورده و دامدار حق تحویل آن به کارخانه را ندارد اما این شیرهاى آلوده که میکروب بیش‌ازحد مجاز براى استفاده در کارخانه‌های صنعتى را ندارند، زمانى که از کارخانه برگشت می‌خورند به فروشگاه‌های لبنیات سنتى برده شده و در آنجا عرضه می‌شوند که یکى از دلایل سلامت نبودن شیرهاى فله‌ای یا کیلویى عرضه شده در لبنیاتى‌ها است. موضوعی که چندی پیش هم یک تحقیق به آن اشاره کرده بود.
آلودگی قطعی است
شهریور سه سال پیش بود که عزیزالله کمال زاده، دكتراي تغذيه و فيزيولوژي و مشاور تغذيه برنامه جهاني غذا نتایج سه سال تحقیقش بر روی شیرهای فله در ایران را منتشر کرد. در نتایج این تحقیق به آلودگي باكتريايي و ميكروبي صددرصدي شير فله و ساير محصولات اشاره شده بود. در این تحقیق آمده بود که آلودگي شير خام در محيط دامداري كمتر بود و شاخص بار ميكروبي در محيط دامداري حدود ۲۰ ميليون ميكروب در هر سي‌سي بود ولي بعد از انتقال در ظروف حمل‌ونقل، مثل بيدون‌هاي آلومينيومي و دبه‌هاي پلاستيكي و انتقال به مراكز عرضه شهري تا ۵۰۰ ميليون ميكروب در سي‌سي (میلی‌لیتر) افزايش مي‌يافت. اين ميزان آلودگي در حالي است كه بنابر استاندارد ملي ايران، شير (از نوع درجه ۳) بايد حداكثر كمتر از یک‌میلیون ميكروب در هر سي‌سي داشته باشد و شير با ۲۰ ميليون ميكروب، قابل‌عرضه به کارخانه‌ها نيست. امروزه کارخانه‌ها بزرگي كه شيرهاي استريل با ماندگاري طولاني توليد مي‌كنند فقط از شير با بار ميكروبي كمتر از ۱۰۰ هزار ميكروب در سي‌سي استفاده مي‌كنند.
میکروب روده تا تب مالت
آن‌طور که مشرق نیوز نوشته به گفته این محقق تمام نمونه‌هاي شير خام محلي ۱۰۰ درصد آلوده به ميكروب بود. آلودگی به میکروب بروسلا (عامل تب مالت) ۳۷ تا ۵۰ درصد، آلودگی به میکروب روده‌ای ۱۰۰درصد، آلودگی به عامل بیماری ورم پستان ۸۰ درصد، آلودگی به عامل بیماری مننژیت ۴۰ درصد و ۶۰ درصد نمونه‌ها حاوی قارچ بودند. این آلودگی نه فقط برای شیر که برای محصولاتی که از شیر گرفته می‌شود هم خطرساز است. همچنین ميكروب تب مالت و سل گاوي در اثر جوشاندن شیر هم از بین نمی‌روند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11254
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.